Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Spreller når jeg tar den inn i buret

Innlegg som ikke passer i de andre kategoriene

Spreller når jeg tar den inn i buret

Innlegg trampe 25 Aug 2007, 09:08

Hei! Kaninen min Trampe spreller når jeg skal ta den inni buret hvorfor? Ønsker Svar!!! Trampe Og Helle<3 :|
Brukerens avatar
trampe

Innlegg Trost 25 Aug 2007, 11:46

Den vil kanskje ikke inn i buret? Sofie spreller også fælt :lol:
Brukerens avatar
Trost
Etablert bruker

Innlegg Jannicke 25 Aug 2007, 11:50

Et tips er å heller lokke kaninen til å gå frivillig inn i buret. Da vil den ikke se på det som straff, men heller som noe positivt. du kan f.eks lokke med å legge god mat inn i buret. Da tar det nok ikke lang tid før den hopper inn :mrgreen:
Brukerens avatar
Jannicke
Etablert bruker

Innlegg Jessica Rabbit 25 Aug 2007, 12:42

Hvis du ikke har mulighet til å la den hoppe frivillig inn i buret kan du holde den annerledes når du løfter den inn. Regner med at du holder en hånd under magen og en under bakbena? I såfall er det mulig at den spreller fordi den ser at bakken nærmer seg og derfor forbereder seg på landing (kaniner liker ikke så godt at de ikke har bakken under føttene)...

Hvis du holder bakdelen lenger frem enn fordelen, sånn at den nesten ligger på ryggen på vei inn i buret, og så vipper den forover "på plass" da den skal settes ned, vil den kanskje ikke sprelle. Litt vanskelig å forklare, men det funker på mine kaniner hvertfall ;) Ellers kan det også hjelpe å holde den for øynene så den ikke ser hva som skjer.

Men, aller beste er jo om den kan få hoppe inn av seg selv. Det er mulig å lære de å hoppe inn på kommando hvis du trener litt på det, og bare styrer den rolig med hendene dine mot buret :-D
Hei og hopp
Brukerens avatar
Jessica Rabbit
Etablert bruker

Innlegg Mokka30 25 Aug 2007, 12:54

Jeg tror jeg har lært tomle dette ubevisst,hehe.. Hver kveld når jeg roper på han for at han må inn når vi skal sove,så kommer han frivillig løpende. Så tar jeg en hånd inni buret og han følger etter:)Har pleid å lokke han med en liten brødskalk eller noe lignende. Han er ser hvertfall på buret som noe positivt nå=)
Mokka30
Etablert bruker

Innlegg trampe 25 Aug 2007, 17:19

Tusen Takk For Alle Svar (Håper Det Hjelper) Klem Trampe Og Helle. P.S Skal Ligge itelt med trampe og crepello i Natt :-D
Brukerens avatar
trampe

Innlegg CecMB 25 Aug 2007, 19:31

Vanligvis er dette fordi de er utålmodige og vil settes ned. Dette bør trenes bort, så kaninen blir letthåndterlig. Det er lett. Når du skal sette den inn i buret holdes den stille, ikke slippes ned, før den slutter å sprelle. Sett den så umiddelbart ned når den slutter og slapper av. Det tar bare noen få repetisjoner så skjønner kaninen at det lønner seg å være rolig.

Om man slipper ned kaninen når den spreller lærer den at denne adferden oppnår noe, og det kan gi uheldige, og farlige, situasjoner.

Cecilie
CecMB
Etablert bruker

Innlegg Molly 26 Aug 2007, 22:16

^Cecilie:
Jeg gjorde dette med min 8 ukegammel Noah, men han sprelte som en
propell, det var helt skummelt. Han klorte meg så jeg blødde på kragebeinet også beit han meg masse.
Jeg prøvde igjen med genser og hansker, men han ble ikke bedre av den grunn.
Han var skummel rett og slett.
At et så lite og søtt dyr kan bli så skummelt. Han skjønte ikke tegninga heller.
Istede når jeg holdt han fast så klarte han å klore seg fram til ryggen min :shock:

Så dette var ikke noe for min kanin T_T
Mvh Maja og Noah
Brukerens avatar
Molly
Etablert bruker

Innlegg Mokka30 26 Aug 2007, 23:58

Nei selfølgelig fungerer ikke alt på alle kaniner. Masse forskjellige personligheter der ute.
Mokka30
Etablert bruker

Innlegg CecMB 27 Aug 2007, 08:22

Da har det med måten man gjør det på. Dette har fungert på alle de kaniner jeg har håndtert, og det er blitt veldig mange opp gjennom årene. Det er også støttet av generelle læringsbegreper å gjøre det på denne måten.

Holder man rett kommer kaninen ingen vei, og får ikke skadet deg særlig, og absolutt ikke bitt, så det må være måten du holdt på som var gal.

Jeg har en meget bestemt liten kaninfrøken her nå som spreller og vil bestemme alt på sin måte alltid. Vi trener på dette hver dag til og fra luftegården. I starten kunne det gå flere minutter før hun slappet av, nå tar det 5-10sek, hun begynner å sprelle, men tar seg fort i det og sitter stille.

Holdes kaninen rett blir den ikke skadet, den får ikke vondt, og den er ikke i fare for å falle, fordi grepet er sikkert og stødig. Vet man at kaninen spreller tar man på hansker/langermet genser, så går det helt bra. Godt klipte klør hjelper også.

Lykke til! Dette er en metode som virker, den eneste jeg vet om.

Cecilie
CecMB
Etablert bruker

Innlegg Molly 27 Aug 2007, 10:07

Hvordan skal man holde?
Jeg holder han ved forpotene og under baken.
Mvh Maja og Noah
Brukerens avatar
Molly
Etablert bruker

Innlegg CecMB 27 Aug 2007, 10:24

Det er en bra måte å holde på, men funker best på små kaniner, da man da får tak rundt kroppen med en hånd. På større kaniner er det litt vrient å få holdt dem stødig og sikkert når de spreller, og man blir oppskrapt på hendene når de sparker. Kan hjelpe å støtte ryggen dems mot brystet/magen sin, så de føler seg tryggere. Ikke vend dem med beina mot deg, hold beina fra deg, altså med kaninen samme vei som du er. Så er det bare å holde et fast og trygt grep til den roer seg, og så sette den ned så fort dette skjer. Husk at om kaninen begynner å sprelle på vei ned skal den ikke slippes, da er det en ny omgang til den roer seg. Om dette gjøres konsekvent, og med rett timing, kommer resultatene ganske fort.
Det er dessverre slik at jo mer bortskjemt og vant til å få viljen sin kaninen er, jo vanskeligere er det å få til dette. Så det gjelder å trene kaninen til slikt fra den er liten (kloklipping, sjekking av tenner og kjønn, bæring, holding osv er noe alle kaniner bør kunne tåle uten protester, så det bør de vennes til fra de er små).

Cec
CecMB
Etablert bruker

Innlegg Molly 27 Aug 2007, 10:35

Det beste hadde vært om jeg hadde klart å få han til å slutte,
da både han og jeg kan bli skadet i slike situasjoner. Skal han kunne være rolig
helt til han er nede på bakken?
Mvh Maja og Noah
Brukerens avatar
Molly
Etablert bruker

Innlegg Luna 27 Aug 2007, 13:25

Jeg synes også dette er litt vanskelig med Luna. Vi klarer helt fint å få henne inn i buret og hun klatrer på oss i sofaen og lar oss ta på henne, men med en gang vi prøver å løfte henne blir hun vanskelig. Har blitt klort noen ganger ja... Nå har jeg og samboeren min bestemt oss for å løfte henne en gang hver om dagen og ikke slippe henne før hun er rolig. Problemet er som regel å få et godt tak på henne, siden hun ofte aner at det er ugler i mosen. I tillegg blir hun ekstra var når vi nettopp har løftet henne og da unngår hun oss. Synes det trist i seg selv, samtidig som det gjør det vanskeligere å løfte henne igjen.

Nå skal jeg prøve å følge rådene dine mer strikt Cec. Det er helt grunnleggende lærningsteori egentlig, så det virker smart. Kaninen vil stort sett ha den atferden som lønner seg i bunn og grunn.
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg Marit 27 Aug 2007, 13:50

Som nevnt tidligere kan problemer med å holde kaniner ha med teknikk å gjøre. Selv holder jeg gjerne kaniner ved at jeg holder armen som om den var i fatle og lar kaninen sitte på armen, og støtter og holder med den andre hånden. På den måten har den underlag og holdes tett til kroppen og jeg har iallfall erfaring med at de aller fleste dyr roer seg da. Det er viktig at den ikke holdes ut fra kroppen, da det naturlig nok må virke litt skummelt. Forsøk å ha stødige og trygge armer og hender.
Jeg tror selv at en viktig forutsetning er å få kaninen til å bli så trygg på deg som mulig. Vær i nærheten så den blir vant til deg og vis at du er en ok skapning. Og så tror jeg ikke at man bør plukke den plutselig opp fra gulv eller bur, da den kan reagere med panikk og bli unødvendig redd av å bli tatt på den måten. Kjæl litt med den, prat litt med den før du tar den opp.

Jeg har lest om kaniner med såkalt "problematferd" , dvs kaniner som gnafser eller biter etter eiere, spreller og annet, i artikler og bøker fra presidenten av House Rabbit Society, Margo DeMello og det er spennende lesing. Årevis med studier av og erfaring om kaninatferd har gitt kunnskap som har hjulpet mang en kanin og eier.

Kaninen som viser uønsket atferd forsøker som regel bare å kommunisere. De kan være irriterte, ha smerter eller forsøke å si i fra om noe annet på den måten den kan. Det er nok ingen fasit på hvordan man løser slike problemer, da det kan være resultat av ulike frustrasjoner. Trikset må vel være å observere din egen kanin, lære den godt å kjenne og forsøke å finne ut av hva som irriterer/plager han og på den måten forhindre plagsom atferd. Tilbring så mye tid som mulig sammen med kaninen din, særlig nå som den er liten og skal lære seg til å stole på deg og bli kjent med deg. Sitt med den på gulvet, og ikke tving deg selv på han. Han vil komme til deg etterhvert, og du kan kose litt med han og gi han positiv erfaring ved å være sammen med deg. Ikke forsøk å få han til å sitte på fanget eller lignende om han ikke vil dette selv, da han først bør etablere et trygt bekjentskap med deg. De fleste liker best å sitte ved siden av.

Dette ble litt på siden men...
Uansett, lykke til.
Sist endret av Marit den 27 Aug 2007, 14:17, endret 3 ganger.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg Luna 27 Aug 2007, 14:03

Veldig fint å høre fra folk med erfaring og peiling. Det med å la kaninen være rolig og trygg høres ut som et godt råd, men det blir ofte litt vanskelig i praksis for oss, siden Luna er lite generelt lite kosen og en travel liten kanin som ikke gidder å sitte stille med mindre hun sover. I tillegg går hun sin vei når hun ser at vi er i ferd med å løfte henne. Men jeg skal prøve å følge dette og mange av de andre rådene allikevel i så stor grad som mulig. Ting tar jo litt tid med kaniner - det har jeg ihvertfall lært ;)
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg Luna 27 Aug 2007, 14:04

Btw, er der noen som har lyst til å legge ut noen bilder av gode måter å holde kaninen på? Skjønner det ikke helt når man bare beskriver det.
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg Marit 27 Aug 2007, 14:21

Jeg skal se om jeg har noen bilder liggende, eller så kan jeg ta noen. Petter ligger som en slapp sokk i armene mine, men han er nå en eldre herremann med bedagelig gemytt. :-D

Vil ikke Luna sitter rolig med dere om hun får en godbit heller? Du kan jo prøve å gi henne pelletsdosen fra hånden, f.eks ved at all fòring skjer på gulvet sammen med deg, en og en pellets fra mor... Og klappe henne litt i den sammenhengen, så hun lærer at det er godt og fint.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg Luna 27 Aug 2007, 14:28

Hun synes det er topp å få mat fra hånden når hun sitter på gulvet ved siden av oss, men med en gang jeg har satt henne på fanget vil hun bare vekk samme om jeg har banan eller annet godt. Som regel prøver vel hun å snappe med seg godteriet og komme seg vekk... Men jeg må nok bare være litt mer utholdende og tålmodig med henne sikkert. Men jeg lurer litt på om hun har blitt altfor lite håndtert da hun var liten siden hun har vært ganske resevert fra begynnelsen. Hun er tross alt mye mer sosial nå enn da vi fikk henne, så noe gjør vi vel rikitig.
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg Marit 27 Aug 2007, 14:35

Dere gjør nok mye riktig skal du se, og etterhvert blir hun forhåpentligvis mere trygg og kosen med dere.

Jeg vil råde deg til å ikke prøve å få henne til å sitte på fanget ditt. Det vil ikke min kanin heller, selv om han helst vil være sosial mesteparten av dagen. La henne heller sitte ved siden av.

Min kanin, som er trygg og svært kosete, stikker også av med en godbit om han får dette. Enkelte ganger tar han f.eks en paprikabit i munnen og løper rundt i hele leiligheten, akkurat som om han skal vise hele verden at han har funnet noe godt. Ellers så gjemmer han seg for å spise den, som om han tror at noen kan komme og knabbe godbiten fra han. I naturen vil jo kaniner stjele mat fra hverandre, så det er kanskje det de er redd for...
Når det er sagt forsøker også min kanin og stjele maten vår...

:roll:
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Neste

Gå til Generelt kaninforum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester