Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Hvordan lære kaninen å bruke dokasse utenfor buret?

Spørsmål, svar og erfaringer relatert til renslighet, dotrening og bur-/dostrø

Hvordan lære kaninen å bruke dokasse utenfor buret?

Innlegg Siw 26 Jan 2008, 14:56

Sheppard er renslig, men hvordan skal jeg lære han å bruke do kasse utenfor buret?

Siden han nå skal bli frittgående så er det jo greit å bruke kasse da. Har skaffet meg en dokasse, puttet dostrø noe gammelt fra doen han har inni buret og høy siden de liker å spise mens de holder på. :lol:

Noen andre tips?
Brukerens avatar
Siw
Etablert bruker

Re: Dokasse

Innlegg SiljeHH 26 Jan 2008, 14:58

Hvordan fungerer tiltakene så langt? Ofte er det bare det som skal til, evt. at du ser hvilket hjørne han velger seg som dohjørne, så putter du kassa der =) Langsom utvidelse av territoriet er også et tips, så han ikke plutselig får et stort område med en million nye steder og glemmer hvor doen hans er?
Silje
SiljeHH
Moderator

Innlegg ZakuraRabbit 26 Jan 2008, 15:29

Jeg har bare latt dokassen stå der den sto (nå er ikke Sasuke helt løs hele tiden da... bare når jeg er der) Har festet høyhekken til en kompostvegg og satt maten like ved.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg Marit 26 Jan 2008, 17:48

Forsøk først å sette dokassen et sted du synes egner seg til den slags. Putt kaninen i kassen, eventuelt sammen med noen lort, og da har nok skjønt poenget. Det er dermed ikke sikkert at han er enig i plasseringen av kassen, og heller vil velge seg et annet sted. For husfredens skyld er det da greit å sette dokassen der Sheppard vil, eller du kan selvfølgelig lære han å benytte stedet du har valgt, noe som imidlertid kan være mere brysomt, men mulig.

:D
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg Siw 26 Jan 2008, 17:56

Jeg har nå satt dokassen inn i buret hans. Og som sagt han var ikke helt enig i det. Men nå står den i det ene hjørnet og buret er oppe. Så nå kan han jo velge selv. Lort er puttet opp for lengst. :)

Krysser fingrene for at han tar dette fort. ;)
Brukerens avatar
Siw
Etablert bruker

Innlegg Marit 26 Jan 2008, 18:04

Vi har gode erfaringer med to dokasser, så får pelsdyret mulighet til å velge.
Morsomt at Sheppard får stor plass å boltre seg på hele tiden nå.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg Siw 26 Jan 2008, 18:16

Ja, vi har en stor dokasse til som vi kjøpte samtidig. Jeg setter ikke den andre ut før han skjønner poenget med den første. ;)
Brukerens avatar
Siw
Etablert bruker

Innlegg Siw 26 Jan 2008, 21:40

Og da skjønte min smarte kanin poenget ganske rask! :lol:
Brukerens avatar
Siw
Etablert bruker

Innlegg Ida 26 Jan 2008, 21:42

Så bra :) De tar det ofte veldig fort.
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Re: Hvordan lære kaninen å bruke dokasse utenfor buret?

Innlegg Pjuskeball 31 Jul 2008, 01:17

Jeg må bare si at Pjuskeballen min selv valgte hvor doen skulle stå. Han har hatt en tendens til å gjøre fra seg på samme plass både i buret og i sofaen, så i buret satte jeg bare dokassa der, og den er flittig brukt. I dag satte jeg også dokassa i sofaen der han vanligvis gjør fra seg, og han virket noe fortumla over at doen nå var der, men nå har han satt seg to ganger i kassa og tissa. Litt stolt av min lille venn.
Brukerens avatar
Pjuskeball
Etablert bruker

Gå til Renslighet og dostrø

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest