Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Hvordan en helsekontroll hos veterinær bør foregå

Tema her er sykdom, skader, unormal helsetilstand og kosthold

Hvordan en helsekontroll hos veterinær bør foregå

Innlegg Marit 01 Apr 2013, 12:08

Det er mange som er nysgjerrige på hva som skjer hos en veterinær. Hvordan undersøker man en kanin? Hva bør veterinæren være oppmerksom på? Hva kan man som kanin eller eier forvente ved en helsesjekk? Førstehjelp er ofte avgjørende når man plutselig har en syk kanin, og jeg vil gå grundig gjennom assistert foring og nødvendig kaninapotek senere, mens jeg her vil gå gjennom det meste elementære ved en rutinekontroll.

http://maritemilie.com/2013/04/01/kanin ... ekontroll/

Jeg skal snart oppdatere en del på kunnskapssidene her på kanin.org. Bl.a skal jeg legge ut mye om helse og ulike sykdommer, og overnevnte innlegg i sin helhet. Ting tar imidlertid litt tid, da jeg for tiden ferdigstiller min nye kaninbok, så jeg vil gjerne at alle leser seg opp på helsekontroll og veterinærbesøk i dette innlegget først. :D
Det er svært viktig kunnskap å ha, da alle bør vite hva man kan og bør forvente av en veterinær. Dessverre er det ofte mangelfull kontroll av noen som omtrent ikke vet frem og tilbake på en kanin. Generell kompetanseheving hos veterinær er derfor mitt neste satsningsområde.

Her ser dere hvordan jeg gir Even førstehjelp i form av Critical Care.
Bilde
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Re: Hvordan en helsekontroll hos veterinær bør foregå

Innlegg Tussis bestevenn 08 Apr 2013, 09:24

Gleder meg stort til oppdaterte kunnskapsartikler :D
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Gå til Helse og ernæring

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester