Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Forskjell på Oxbow og Kalle kaninfor

Tema her er sykdom, skader, unormal helsetilstand og kosthold

Forskjell på Oxbow og Kalle kaninfor

Innlegg Sjøstjerne 02 Mai 2011, 21:34

Kan noen forklare meg utover dette?

Kalle kaninfor:
Råprotein : 16%
Råfett: 2,8 %
Fiber: 12%
Råaske: 6,6 %
Lysin: 0,83%
Kalsium: 0,65%
Fosfor: 0,55%
Magnesium: 0,20%
Natrium: 0,17%
Jern: 50 mg
Kobber: 10 mg/kg
Vitamin A: 7500 IE/kg
Vitamin D3: 1000 IE/kg
Vitamin E: 70 mg/kg
Vitamin K3: 3,0 mg/kg
Riboflavin: 4 mg/kg
Vitamin B12: 0,01 mg/kg
Niacin: 30 mg/kg
Pantotensyre: 10 mg/ kg
Biotin: 0,2 mg/kg

Oxbow:
Råprotein (min) 14.00%
Ubearbeidet fett (min) 1.50%
Råfiber (min) 25.00%
Råfiber (maks) 29.00%
Vann (maks) 10.00%
Kalsium (min) 0.35%
Kalsium (maks) 0.85%
Fosfor (min) 0.25%
Salt (min) 0.50%
Salt (maks) 1.00%
Vitamin A IU/kg 20,000
Vitamin D IU/kg 880
Vitamin E IU/kg 140
Kobber mg/kg 20

Jeg kommer ikke inn på forskningen på de ulike merkene, men jeg skjønner ikke helt hvorfor Kalle Kaninfor er så dårlig...
Det kan hende innholdet er endret siden denne undersøkelsen, og tråden ble laget?

Som dere har påpekt inneholder kalle mindre fiber og mer proteiner. Fordi mengden proteiner er mer i Kalle ser det ut som om de har tilsatt bla råaske og riboflavin, som er viktige i proteinomsetningen i kroppen, i tillegg til andre oppgaver de har (søk på nett hvis dere er interessert) . I tillegg er Kalle kanin tilsatt flere vitaminer og mineraler som er gunstige for omsetningen av næringsstoffene i maten (men oxbow kan kanskje være tilsatt flere vitaminer enn denne listen?).

Jeg ser også at Oxbow inneholder endel mer salt enn det Kalle kaninfor. Dette mener jeg trekker ned Oxbow, hvis ingen kan gi meg en god grunn for at kaniner trenger salt!

Oxbow har også mer kobber, som er med på å omdanne jern til hemoglobin, men ikke tilsatt jern, noe Kalle kaninfor er.

Min konklusjon av å titte på innholdfortegnelsen er at begge har noe man kan pirke med og nødvendigvis ikke er bra for kaninen. At fibermengden skal være med på å slakte Kalle kaninfor, når hovedbestanden av kaninens fiberinntak bør komme fra høy (om jeg har tolket rett...), ser jeg ikke helt. Proteinnivået er ikke så stor forskjell med henholdsvis 14 og 16 %, saltnivået er bedre i Kalle, det samme med kobber og andre vitaminer
Har 2 dvergveddere og en Russer som bor i hagen :)
Sjøstjerne

Re: Forskjell på Oxbow og Kalle kaninfor

Innlegg Sjøstjerne 03 Mai 2011, 08:28

Er det ingen av dere som er så "imot" Kalle kaninfor som kan komme med noe?
Sjøstjerne

Innlegg Tussis bestevenn 03 Mai 2011, 17:40

Sjøstjerne skrev:Jeg ser også at Oxbow inneholder endel mer salt enn det Kalle kaninfor. Dette mener jeg trekker ned Oxbow, hvis ingen kan gi meg en god grunn for at kaniner trenger salt!

Jeg har hørt at kaniner trenger mer salt om sommeren. Jeg tror det var noe med å binde vannet, eller noe ;)
Det er vel en god grunn til at kaniner trenger salt? Mennesker trenger jo også salt, bare ikke i overdrevne mengder. Samme med kaniner 8)
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg Sjøstjerne 03 Mai 2011, 19:08

Det er sant at salt er med på å binde væske i cellene. Oss mennesker får i oss altfor mye salt i forhold til det vi trenger ( hvis vi ikke har spesielle forhold som gjør at vi trenger mer.) Mer væske i kroppen fører til at blodtrykket går opp, noe som er gunstig ved lavt blodtryk, eller dersom vi mister mye væske. Økt væskenivå i cellene og i blodomløpet er med på å øke blodtrykket på alle, også kaninene.

Grunnen til at jeg tar opp dette er at jeg synes at oxbow er skrytt opp i skyene og det virker nesten som om de som velger noe qnnet, ikke ønsker det beste for kaninen sin. Og det. uten at dere kan slå i bordet men god begrunnet forskning. Jeg tror ikke de som lager kalle Kaninfor ville ha laget fôret med den sammensetningen hvis det var skadelig for kaninen. Og spesielt mtp prisen, virker det som om at de ikke bare tenker på å tjene masse på salg... men det trenger absolutt ikke at de har et dårligere produkt!

Jeg er selv forfatter inne helsefag som er endel av pensum på videregående, og har aldri vært borti en slik "dissing" av andres erfaring eller valg som her inne. Alle som har funnet veien hit vil vel sin kanins beste? Mange får svært belærende svar, eller kun henvisning til en bok, når man har kommet med et spørsmål. Innen medisin er man svært forsiktig med slik ovenfor både pasienter, pårørende og kollegaer, men det er kanskje noe annet når det er snakk om dyr. Og det skal alltid kunne henvises til ny forskning.
Sjøstjerne

Innlegg Hege og Edvard 03 Mai 2011, 19:18

Jo, kaninforprodusenter vil nok kaninens beste.. men hvorfor er det da så mange produsenter som lager gnagerblandinger for kanin, med innhold kaniner ikke skal ha i det hele tatt og som er direkte skadelig for dem? Ikke alle fôrprodusenter vil kaninens beste, men vil tjene penger om det så betyr å risikere helsa til målgruppen.

Jeg skal være så ærlig å si at jeg ikke har god nok kunnskap på akkurat hvilke næringsverdier kaninen skal ha, men de optimale verdiene skal være de som er i oxbow, i følge eksperter, og da stoler jeg på det... Jeg synes det blir feil å si at man her på forumet disser andre pelletsmerker. Klart at folk vil anbefale noe de selv har gode erfaringer med, nettopp fordi alle her vil kaninene det beste! Det finnes også en liste over de beste pelletsmerkene når det kommer til næringsverdier, slik at folk har valgmuligheter.

Når det gjelder at det ofte blir henvist til kaninboka, så er også dette i beste mening, da boka faktisk inneholder nyeste forskning på arten (slik du selv nevner at det bør henvises til). Det er bare å sjekke kildelista i boka det. Om folk får tak i boka, så har de også tilgang til det aller aller meste de trenger å vite som kanineiere, og det blir lettere å finne ut av symptomer etc. Ellers så har vi også en søkefunksjon her på forumet, hvor man kan finne svar på alle de vanligste spørsmålene, og mange fler. Selvfølgelig skal vi svare på andre spørsmål som måtte dukke opp, og vi svarer gjerne 100 ganger på spørsmål vi har besvart 1000 ganger før også, men det er altså mer lettvint å henvise til en bok, som inneholder alt annet en måtte lure på i tillegg..

Dette forumet blir drevet av frivillige, og ingen av oss har dette som jobb, men alle har et felles mål: å gjøre verden bedre for kaniner å bo i. Det blir derfor litt rart å kreve svære utgreiinger på alle spørsmål, samt å kreve svar innen 24 timer etter at et innlegg er postet.
Hilsen Hege, Edvard, Emma og Alfred.. Sjekk gjerne ut min dyrevennlige blogg: http://undulin.blogspot.com
Brukerens avatar
Hege og Edvard

Innlegg Hege og Edvard 03 Mai 2011, 19:20

Og når du snakker om pasienter og pårørende... det blir litt rart å dra dette inn i denne sammenhengen. Om det er mistanke om sykdom så bør alltid veterinær kontaktes, og det sier vi også alltid her. Vi henviser til veterinær, samt viser til boka hvor sykdommer, symptomer og behandling av disse står beskrevet..
Hilsen Hege, Edvard, Emma og Alfred.. Sjekk gjerne ut min dyrevennlige blogg: http://undulin.blogspot.com
Brukerens avatar
Hege og Edvard

Innlegg Sjøstjerne 03 Mai 2011, 19:56

Hege og Edvard skrev:Og når du snakker om pasienter og pårørende... det blir litt rart å dra dette inn i denne sammenhengen. Om det er mistanke om sykdom så bør alltid veterinær kontaktes, og det sier vi også alltid her. Vi henviser til veterinær, samt viser til boka hvor sykdommer, symptomer og behandling av disse står beskrevet..

Grunnen til at jeg tok med pasienter og pårørende har dette med hvordan eksperter prater med disse. Ikke om de skal kontakte helsevesenet. Jeg er jo helt enig at man ikke skal drive selvmedisinering hverken på dyr eller mennesker!

Jeg har ikke blandet inn gnagerblandinger i dette temaet, men forskjellen mellom Oxbow og Kalle kaninfor. Noe sier meg at kalle kaninfor ikke har vært med i forskningen, men jeg har jo ikke sett forskningen selv heller.

At det henvises til boken er veldig forståelig. Boken er fin og nyttig, den ligger ved siden av meg her jeg sitter, men for barn som kanskje får lommepenger er det en dyr innvistering- hvorfor ikke heller oppfordre til å låne den på biblioteket, bli glad i boken og så kan de finne ut at de trenger å kjøpe den dersom de skal ha den permanent? (jeg ønsker jo også at boken min skal bli solgt masse, det får jeg penger av. Nå er jeg heldig siden boken er en pensumbok...)

Grunnen til at jeg startet temaet, er at jeg tror ikke Kalle kaninfor er så dårlig som mange vil ha det til. Nå er ikke jeg ekspert på akkurat alle næringsstoffene kaninene skal ha, men kalle kaninfor ser ut til å være et godt tilskudd i tillegg til godt høy.
Sjøstjerne

Innlegg Hege og Edvard 03 Mai 2011, 20:01

Skjønner..

Ja, jeg kan dessverre ikke svare spesifikt på dette med Kalle selv heller..

Grunnen til at jeg dro inn gnagerblandinger var at du sa at du trodde forprodusentene (til Kalle?) ville kaninenes beste, og jeg ville påpeke at det er en kynisk industri som ikke nødvendigvis tenker på det beste for dyrene de produserer for :-)
Brukerens avatar
Hege og Edvard

Innlegg thesuit 03 Mai 2011, 20:02

En god pelletstype innholder mye fiber (minst 18%) og har et proteininnhold på 12-14%. Det bør i tillegg være maks 3% fett og maks 1 % kalsium.
Hovedregelen er at fiberinnhold skal være høyere enn proteininnhold.

Oxbow
Råprotein (min) 14.00%
Råfiber (min) 25.00%
Råfiber (maks) 29.00%
Kalsium (min) 0.35%
Kalsium (maks) 0.85%

Kalle Kaninfor

Som du ser, inneholder Oxbow over minimumet på 18% fiber, det holder seg også innenfor proteininnholdsgrensa. Det er 1.50% fett og 0.35% kalsium, alt innenfor det anbefalte. Det er også høyere fiberinnhold enn det er proteininnhold. Kalle inneholder 12% fiber, som er for lite, det inneholder 16% protein som er for mye. Kalle holder seg innenfor grensa på fett og kalsium. I Kalle er det høyere proteininnhold enn det er fiberinnhold.

Kaninens fordøyelsessystem er avhengig at konstant bevegelse, stort inntak av fiber er med på å presse annen mat gjennom systemet. Lavt fiberinntak forlenger tiden maten er i systemet, som igjen kan føre til alvorlige og farlige tarmproblemer. Kaninens mage er altså utviklet til å fordøye næringsfattig og fiberrik mat. Om kaninen ikke spiser opp blindtarmslorten sin, kan det tyde på for næringsrik mat, at den er for kraftig og feilbalanser. Kalle inneholder altså altfor lite fiber blant annet.
Kalle var utviklet for produksjonsdyr, der målet er hurtig vekst og å fete dem opp fortest mulig. Om de har endret det, vet jeg ikke. Men om de ikke har det, er det langt fra ideelt om en vil ha en frisk og fin kanin i mange år. Uansett er ikke inneholdet i Kalle bra nok.

At kaninfôrprodusenter ikke lager mat som er skadelig for kaniner, stemmer ikke. Mange er kun ute etter å tjene penger, så man kan ikke alltid stole på at produsentene verken innehar kunnskap eller har laget et fôr som er optimalt. Det finnes kaninblandinger som inneholder både feile næringsverdier og ting som kaniner ikke skal spise. Hadde det vært så enkelt som at alle fôrprodusenter var ute etter dyrs beste, så kunne vi bare kjøpt gnagerblanding for en 20-kroning på matbutikken. Slik er det desverre ikke.

Det er da ingen på forumet her som "disser" andres erfaringer eller valg. Kunnskap og anbefalinger av det som er det beste på markedet blir utvekslet. Når noen spør hvilket fôr de skal gi kaninen, så er det klart det beste merket bli anbefalt.
At boken blir henvist til, er fordi det er den beste kaninboken på markedet og en bok som alle kanineiere burde ha i bokhylla si. Der står alt man trenger å vite for å kunne gi kaninen sin et best mulig liv. Det er kanskje ikke alle som er klar over at det finnes en slik bok og det er da fint å kunne henvise til den slik at flere blir klar over den. Som oftest får folk svar på det de spør om, i tillegg til henvisning av boka.

Håper dette gir svar på noe av det du lurte på :)
Camilla, Bajas & Birk.
thesuit85.wordpress.com
Brukerens avatar
thesuit
Moderator

Innlegg Sjøstjerne 03 Mai 2011, 20:18

Hege og Edvard skrev:Dette forumet blir drevet av frivillige, og ingen av oss har dette som jobb, men alle har et felles mål: å gjøre verden bedre for kaniner å bo i. Det blir derfor litt rart å kreve svære utgreiinger på alle spørsmål, samt å kreve svar innen 24 timer etter at et innlegg er postet.

Det er kjempefint at folk vil dette på frivillig basis, og det er heller ikke forventet at forumet skal være gode på alt. Det er jo det som er greit med forum, man kan utfylle hverandre i kunnskap.

Jeg har overhode ikke krevd noen svar på 24 timer! Men når man ofte kommer med bastante svar og kommentarer, mener jeg man burde kunne svare for hvor man har dette fra. Når man slår i bordet at det kommer fra forskning bør det kunne dokumenteres!
Sjøstjerne

Innlegg Hege og Edvard 03 Mai 2011, 20:20

Når jeg skrev at en ikke kunne kreve svar på 24 timer siktet jeg til at du først la ut innlegget kl. 21:34 i går, for så å spørre om ingen "hadde noe å komme med" klokken 08:28 i dag ;-)
Brukerens avatar
Hege og Edvard

Innlegg Sjøstjerne 03 Mai 2011, 20:30

thesuit skrev:En god pelletstype innholder mye fiber (minst 18%) og har et proteininnhold på 12-14%. Det bør i tillegg være maks 3% fett og maks 1 % kalsium.
Hovedregelen er at fiberinnhold skal være høyere enn proteininnhold.

Oxbow
Råprotein (min) 14.00%
Råfiber (min) 25.00%
Råfiber (maks) 29.00%
Kalsium (min) 0.35%
Kalsium (maks) 0.85%

Kalle Kaninfor

Som du ser, inneholder Oxbow over minimumet på 18% fiber, det holder seg også innenfor proteininnholdsgrensa. Det er 1.50% fett og 0.35% kalsium, alt innenfor det anbefalte. Det er også høyere fiberinnhold enn det er proteininnhold. Kalle inneholder 12% fiber, som er for lite, det inneholder 16% protein som er for mye. Kalle holder seg innenfor grensa på fett og kalsium. I Kalle er det høyere proteininnhold enn det er fiberinnhold.

Kaninens fordøyelsessystem er avhengig at konstant bevegelse, stort inntak av fiber er med på å presse annen mat gjennom systemet. Lavt fiberinntak forlenger tiden maten er i systemet, som igjen kan føre til alvorlige og farlige tarmproblemer. Kaninens mage er altså utviklet til å fordøye næringsfattig og fiberrik mat. Om kaninen ikke spiser opp blindtarmslorten sin, kan det tyde på for næringsrik mat, at den er for kraftig og feilbalanser. Kalle inneholder altså altfor lite fiber blant annet.
Kalle var utviklet for produksjonsdyr, der målet er hurtig vekst og å fete dem opp fortest mulig. Om de har endret det, vet jeg ikke. Men om de ikke har det, er det langt fra ideelt om en vil ha en frisk og fin kanin i mange år. Uansett er ikke inneholdet i Kalle bra nok.

At kaninfôrprodusenter ikke lager mat som er skadelig for kaniner, stemmer ikke. Mange er kun ute etter å tjene penger, så man kan ikke alltid stole på at produsentene verken innehar kunnskap eller har laget et fôr som er optimalt. Det finnes kaninblandinger som inneholder både feile næringsverdier og ting som kaniner ikke skal spise. Hadde det vært så enkelt som at alle fôrprodusenter var ute etter dyrs beste, så kunne vi bare kjøpt gnagerblanding for en 20-kroning på matbutikken. Slik er det desverre ikke.

Det er da ingen på forumet her som "disser" andres erfaringer eller valg. Kunnskap og anbefalinger av det som er det beste på markedet blir utvekslet. Når noen spør hvilket fôr de skal gi kaninen, så er det klart det beste merket bli anbefalt.
At boken blir henvist til, er fordi det er den beste kaninboken på markedet og en bok som alle kanineiere burde ha i bokhylla si. Der står alt man trenger å vite for å kunne gi kaninen sin et best mulig liv. Det er kanskje ikke alle som er klar over at det finnes en slik bok og det er da fint å kunne henvise til den slik at flere blir klar over den. Som oftest får folk svar på det de spør om, i tillegg til henvisning av boka.

Håper dette gir svar på noe av det du lurte på :)

Jeg ser at oxbow har mer fiber, men skal ikke høyet dekke dette store behovet for fiber? Og pelletsen være som et tilskudd til høy?

Jeg skjønner at boken anbefales, som sagt den ligger ved siden av meg... men til tider har det virket som om alle MÅ ha denne til odel og eie, og at ingen andre er gode. Jeg ser jo at denne boken er det nyeste innen kaniner, og jeg går som regel etter bøker som er nyest selv, men det finnes også andre bøker...
Sjøstjerne

Innlegg Sjøstjerne 03 Mai 2011, 20:44

Hege og Edvard skrev:Når jeg skrev at en ikke kunne kreve svar på 24 timer siktet jeg til at du først la ut innlegget kl. 21:34 i går, for så å spørre om ingen "hadde noe å komme med" klokken 08:28 i dag ;-)

Jeg regnet med det;) Det har virket som om mange har hatt ganske kort respontid, men å kreve svar har jeg ikke ;)
Jeg var faktisk usikker om å få svar, da det noen ganger har virket som om det ikke er noe å diskutere, oxbow er best...

Men jeg er fortsatt usikker på om kalle er så dårlig som mange mener, mtp at pellets kun er i tillegg til høy. Og fordi høyet da har mye fiber. Kalle inneholder mindre salt( risikoen for høyt blodtrykk og hjertesvikt øker med økt væskenivå) , mer stoffer som produserer røde blodlegemer, forbrenner fett, proteiner og karbohydrater, og har flere vitaminer og mineraler.
Sjøstjerne

Innlegg Hege og Edvard 03 Mai 2011, 20:48

Jo, høy skal selvfølgelig være hovedfôret, og hovedkilden til fiber. Det anbefales likevel at kaniner får en mager og fiberrik pellets i tillegg. Her er det ikke snakk om mye (20 g pellets per kg voksenvekt)..

Jo, det finnes andre bøker, og jeg har vært borti noen av dem. De er rett og slett latterlig dårlige i mine øyne. I boken Dvergkanin (av Monica etellerannet) anbefales det f.eks. å ha kattesand i doen. Nå er det mange år siden jeg leste denne, så kommer ikke på flere eksempler, men kan love deg at det er flere av dem.. Så hvorfor bruke tid på dem, når det finnes en bok med alt det nyeste innen forskning på kanin? Jeg skjønner ikke logikken. Du sier jo selv at boka er bra og du vet at den er basrt på nyeste forskning, og så trekker du likevel inn at det finnes andre bøker? Dette blir for meg svært selvmotsigende, og jeg ser ikke poenget i denne ytringen..? Som jeg har nevnt tidligere, så vil vi det beste for kaninene, og anbefaler derfor det vi synes er best for dem.. Hvorfor skal jeg anbefale andre kaninbøker, når Den Store Kaninboka er best?

Dette sklir jo helt ut, men måtte bare svare.. Fint om vi kan holde oss saklige herfra.
Brukerens avatar
Hege og Edvard

Innlegg thesuit 03 Mai 2011, 21:15

OT: Vil bare nevne at det er skummelt hvor dårlig informasjon det finnes om kaniner, både i bøker og inforsider. Mattilsynets egne brosjyrer om kaninhold inneholder informasjon som er skadelig for kaniner. Det blir anbefalt å ha kattesand i doene, at de skal ha vitamin og saltsein, og at tørre brødskalker er flotte å tygge på. Har skrevet mail til dem før jul der jeg utdyper alt som er feil og forteller hvorfor det er feil, fikk svar tilbake om at de skulle se på det på nyåret, men det er fortsatt ingen endring.

Back on topic: Ja, høy skal selvfølgelig være hovedfôret, men pelletsen sw får skal også være fiberrik og mager. Jeg kan ikke så mye om alle de andre ingrediensene i verken Kalle eller Oxbow, men bare fiberinnholdet er for meg nok å styre unna Kalle og heller gi dem Oxbow. Obduksjoner har også vist at fiberrik og mager pellets er sunnere og kaniner som har fått det, har hatt mye sunnere mage og tarmsystem enn kaniner som ikke har fått det. Eneste jeg liker med Kalle, er at det er pellets og ikke blanding ;)
Camilla, Bajas & Birk.
thesuit85.wordpress.com
Brukerens avatar
thesuit
Moderator

Innlegg Sjøstjerne 03 Mai 2011, 21:48

Det er bra at oxbow har mye fiber og er magert! Men jeg er skeptisk til natriumtilsetningen. Der har kalle kaninfor 0,17 % mens oxbow opptil 1%. I følge lovdata er flere ulike natriumspreparater listet opp som uønsket (narasin og lasalocid natrium) og enkelte forbudt (salinomycin natrium) forblandinger til bla a kanin.Utifra det jeg leser må man ha minst 12 % tilsatt vann for å kunne tilsette 0,7% av disse natriumsortene... Dette tyder vel på at dyrefor burde ha så lite natrium som mulig?

Oxbow har også mer kalsium, bare får å være skikkelig pirkete :) (kalsium kan jo være medvirkende til nyresten, og det vil vi jo heller ikke ha...)

Det hjelper ikke alltid å ha en perfekt mage- tarm system, dersom hjertet er overbelastet eller nyrene ikke fungerer optimalt ;)
Det er greit å se helhetlig ;)
Sjøstjerne

Innlegg Luna 03 Mai 2011, 21:57

Dersom man ønsker en god og interessant større diskusjon om fôrforskjeller så ønskes det hjertelig velkommen. Det er veldig interessant synes jeg! Men den tonen det er gjort med i denne tråden, der det mases etter svar, at folkene på dette forumet kalles belærende og at det eneste vi ønsker er å prakke på folk den store kaninboka (til info blir det også oppfordret til å låne på biblioteket i en rekke tråder) - så gir det neppe grunnlaget for en vennlig og åpen diskusjon.

Når det kommer til å få et svar på det du spør om Sjøstjerne, så krever det å sette seg ned og bruke litt tid for å formulere et godt svar. Jeg kan godt prøve med på det når jeg får tid, men jeg gjør det helst når jeg blir spurt vennlig, og ikke blir kalt en rekke nedsettende ting først.
Hilsen Kaja, Luna og Lago

Besøk gjerne bloggen min - om hverdagsliv, veganisme, vegetarmat, katter og kaniner
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg thesuit 03 Mai 2011, 22:58

Som jeg allerede har skrevet, så skal fôret inneholde maks 1% kalsium. Oxbow inneholder minimum 0.35% kalsium og maks 0.85%, dermed er det mindre enn 1% kalsium og fortsatt innenfor grensa.

Det står også i publiserte artikler at kaniner skal ha minimum 510 mg kalsium daglig.

Hvor finner du natrium på Oxbowlista?
Camilla, Bajas & Birk.
thesuit85.wordpress.com
Brukerens avatar
thesuit
Moderator

Innlegg Marit 04 Mai 2011, 00:52

Det var da voldsomt til diskusjon om pellets.

Siden det er langt på natt og jeg ikke anser dette som prekært vil jeg bare gi en liten kommentar.

Kalle er kort fortalt et alt for kraftig for. Det er vist at kaniner som går fra Kalle til Oxbow både går ned i vekt, ved bruk av samme mengde, og får bedre fordøyelse og pels, for å nevne noe. Nyrer, som du også kommenterer, fungerer også bedre, da Oxbow har lavere og ikke høyere andel kalsium enn Kalle.

Kalle ble i sin tid, som Thesuit påpeker, laget for å fremme hurtig vekst av kaniner som skulle brukes i produksjon. Dette er derimot ikke ønskelig for familiekaniner som skal leve i mange år.

Jeg har jobbet for å innhente og spre informasjon om kaniner i mange år. Å henvise til en bok gjør livet noe lettere for meg og nå andre som også har fått kunnskapen og er flinke til å svare. Det er i kaninens interesse at så mange som mulig blir klar over at det finnes en slik bok, da det dessverre ikke fantes en annen god bok på norsk.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg linejnta 04 Mai 2011, 09:38

Ja her var det litt av en diskusjon på gang!
Og diskusjon er alltid nyttig :)

Selv bruker jeg Oxbow, etter å ha lest her inne at det er det beste foret...
Så kan man jo spørre hvorfor jeg "ukritisk" tror på det som blir sagt?
1. Det er mange tråder og mye info om dette som argumenterer veldig godt for grunnen til at Oxbow er det beste foret per i dag.
2. Jeg selv har ikke satt meg ned og gått igjennom forskningen på området, fordi jeg stoler på at Marit har gjort denne jobben grundig under utarbeidelse av boka si. Med andre ord stoler jeg på at dette er basert på den beste og nyeste forskningen på området. Du, Sjøstjerne, er jo selv forfatter av fagbøker, så jeg stoler på hennes research som jeg ville stolt på din.

Viktigst for meg er at erfaring med bruk av ulike for ser ut til å vise at kaninens kropp fungerer mest optimalt ved bruk av Oxbow. Den erfaringen er viktigere for meg innholdslista til produktet. Så når det er kjent ser jeg ingen grunn til å bruke noe annet merke, før det eventuelt kommer ny forskning som viser at noe annet er bedre. Jeg vil alltid bruke det som virker til å være best for dyret, selv om det finnes alternativer som ikke nødvendigvis er direkte skadelige.

Sjøstjerne skrev:Jeg er selv forfatter inne helsefag som er endel av pensum på videregående...

Jeg ser du er utdannet innen helsefag, kanskje ernæring? Men jeg antar at det da dreier seg om mennesker? Og selv om mye er likt når det gjelder opptak av næringsstoffer osv, så vet vi jo at kaninens fordøyelsessystem er ganske ulikt det hos mennesket... Dette er også en av grunnene til at jeg synes de erfaringene som er gjort ved forskning på kaniner veier tyngre enn det man kanskje skulle anta var fasiten ut i fra menneskets fysiologi sett utfra innholdslista til foret...

Og til informasjon så er ikke Oxbow alltid best for alle dyr. Hamsterekspertene fraråder bruk av Oxbows hamsterfor, nettopp pga det høye fiberinnholdet, så man bør lytte til de erfaringene forskningen på de ulike dyrene viser.
Milo, Milla og Tarzan på nett: http://http://linejntasdyreside.blogspot.no//
Brukerens avatar
linejnta

Neste

Gå til Helse og ernæring

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester