Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

De beste pelletsmerkene - oppsummert

Tema her er sykdom, skader, unormal helsetilstand og kosthold

Re: De beste pelletsmerkene - oppsummert

Innlegg sølvi lysfjord 03 Aug 2011, 10:34

Hei.
Det stemmer Hege at jeg fra 2001 - april 2008 fôret med FK Kanin. Jeg hadde stadig problemer med fordøyelsen til kaninungene spesielt. De tålte veldig lite grønt og fikk fort løs mage. Dette eskalerte i 2007 og 2008, da hele kull begynte å dø med illeluktene grønn flytende avføring fra 17 dager gamle. Obduksjon ved VTI (Veterinærinstituttet) påviste ingen klare funn utover på årsak. Problemet startet opp igjen ved avl i 2008, og jeg sendte på ny inn 2 kaniner for obduksjon, med samme negative resultat - ingen funn på årsak. Voksne kaniner har i samme periode alltid hatt til dels mye blindtarmsorm liggende i buret.

Jeg gjorde så en avtale med veterinær Hilde Antonsen om å få alle kaniner fra mitt oppdrett, som jeg ikke skulle ha eller som det feilte noe, til sin egen læring. Dette samarbeidet startet i februar 2008. Her kan dere lese alle funn hun har gjort, spesielt av interesse er fra 07.02.2008 - 27.05.2008: http://lysfjordkaniner.com/Journalnotater.htm

På bakgrunn av dette, så forfattet Cecilie Børgund og jeg en artikkel, som ble publisert i TK (Tidsskrift for Norges Kaninavlsforbund):
http://lysfjordkaniner.com/artikkelTK5.pdf

Det er flere , bl.a. også veterinærer, som har forespurt Felleskjøpet, hvilke råvarer som benyttes i framstillingen av FK Kanin, også jeg. Det er sendt flere skriftlige henvendelser. Jeg tror ingen har fått svar, og Felleskjøpet forholder seg tause. Da burde det blinke noen røde varsellamper hos kjøperne.
sølvi lysfjord

Innlegg Vitania 03 Aug 2011, 18:52

Flott med fine svar. Da skal jeg selvfølgelig holde meg til oxbow. (: Jeg kjøper høyet mitt på fk, for kaninen her liker ikke annet høy jeg har prøvd. Og derfor har jeg da lagt merke til prisforskjellen på Oxbow og Kalle. Jeg har ikke så mye imot å betale litt mer for friske kaniner, jeg bare tenkte om det ikke var så ekstrem forskjell på Kalle og Oxbow, så hadde det vært fint å kunne gå over til Kalle. Men som sagt skal jeg holde meg til Oxbow, da. (:
Brukerens avatar
Vitania

Innlegg TussogMosi 03 Aug 2011, 19:16

Hei. Jeg gir fortsatt mine kaniner kalle, selv om jeg vet det ikke er optimalt.. Men det er noe jeg har tenkt litt på.. Har det egentlig så stor betydning hvilken pellets man gir? Jeg mener, høy er jo hovedforet, og jeg gir ikke mer enn 2-3 spiseskjeer pellets om dagen likevel. Bruker man et bra høy og gir mye forskjellig grønt, kan det vel ikke være så ille at kalle er tilleggsforet, eller hva tror dere?
Brukerens avatar
TussogMosi

Innlegg Tussis bestevenn 03 Aug 2011, 20:51

Som jeg skrev tidligere brukte jeg Kalle som et oppfetningsfôr da Marie ble tynn, og hun la på seg mye. For hver uke gikk hun opp til hun var på idealvekten. Så gav jeg henne Oxbow igjen, og vekten holdt seg stabil.

Jeg ga henne vanlig mengde pellets, og det er ikke mye, allikevel gikk hun fort opp i vekt.
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg Luna 13 Aug 2011, 18:50

Jeg la til Bephar Care + i listen, siden det er en del som har greie erfaringer med det, og det har et tilfredsstillende næringsinnhold.
Hilsen Kaja, Luna og Lago

Besøk gjerne bloggen min - om hverdagsliv, veganisme, vegetarmat, katter og kaniner
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg Tussis bestevenn 13 Aug 2011, 21:08

Jeg mener å huske at Marit anbefalte en pelletstype som het Burgess (?), eller tar jeg helt feil? Hvorfor er ikke denne på fôrlisten?
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg dvergvedder 23 Nov 2011, 13:32

oxbow foret er skikkelig dyrt for,jeg handler det på petworld.no/net betaler 292.90 for 2.25kg så jeg blir til å gå til completen pelletsen for der blir jeg å ligge på 75 kr per kg å på oxbowen så ligger jeg på rundt 150-160 kr kg å det er for dyrt for min del i alle fall
dvergvedder

Innlegg Marit 23 Nov 2011, 14:13

Det er ikke kostbart å bruke omlag 100 kr i mnd på pellets for et familiemedlem, for mer blir det i praksis ikke, du skal jo ikke gi mer enn et par ss daglig.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg dvergvedder 23 Nov 2011, 14:21

oxbow foret er dyrt og blir til å bli dyrere og dyrere,du har noe som heter completen pellets for som er veldig bra å det koster 599 for 8 kg
dvergvedder

Innlegg Tussis bestevenn 23 Nov 2011, 16:03

Nei, "dvergvedder", det er ikke sant. Ok, prisene stiger ettersom lønningene stiger, dette er en del av kapitalismen. Men da får også du en høyere lønn, så i praksis spiller det liten rolle, og vil ikke være merkbart.

Det går mye mer Cuni Complete per kanin enn Oxbow. Complete veier nesten ingen ting, og det går da altså ganske mye pellets før du har 20 gram. Oxbow veier mye mer, og varer derfor lenger.
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg inez emilie 23 Nov 2011, 16:33

På aktivkanin.no betaler jeg 400kr for 8 kg oxbow. Dette holder i 6 mndr for min LTS. Det syns jeg overhodet ikke er dyrt.
Mvh Inez Emilie og Kawaii.
Life wouldn't meant a thing without the animals!
Brukerens avatar
inez emilie

Innlegg Lola1997 26 Nov 2011, 00:25

Eg brukar 259 i måneden for 1,5 kilo (care+ Junior) og eg synst det ikkje eg er gale fordi kaninen min elska dette foret her so kvifor ikkje betale litt ekstra, til din lille kanin venn ?
Mvh Lola, Lulu og Tomas
Besøk gjerne bloggen min http://minlola.wordpress.com/ :)
Lola1997

Innlegg Trampelange 22 Jan 2012, 20:17

Veldig bra oppsummering, takk for info! :)
Hilsen Sidneyog den lille hermelinen Melis!
Brukerens avatar
Trampelange

Innlegg Vitania 27 Jan 2012, 15:28

Science Selective:
-Fiber 19%
-Protein 14%
-Olje 4%
-Fett 4%
-Aske 8%

Fant Science Selective idag og får ikke innholdsbetegningen til å stemme med den som står her. De har kanskje oppdatert formularen sin?
På Supreme Science sine sider står det;

Crude protein 14%,
Crude Fibre 23%,
Crude oils & fats 4%,
Crude ash 8%,
Calcium 0.6%,
Sodium 0.3%,
Phosphorous 0.4%.

Så vidt jeg ser så har de forhøyet fiberinnholdet, så da er vel dette fôret bedre enn det en gang var?
Brukerens avatar
Vitania

Innlegg Mia K 31 Jul 2012, 14:51

Tenkte bare å oppdatere felleskjøpet sitt fôr - FK-kanin (usikker på om kalle kanin også er endret ;) )

Råprotein 16%
Fiber 16%
Fett 3%
Aske 7,7%
Selen 0,4mg/kg
Kalsium 0,7%
Fosfor 0,6%
Magnesium 0,3%
Natrium 0,2%
Mvh Mia Kristoffersen
Mia K

Innlegg zatii 19 Aug 2012, 09:59

Prestige Cuni Complete kjøpes hos alle Tropehagen Zoo og Tam butikker. :) Bruker dette til kaninen min, og han liker det i alle fall veldig godt. ^^
zatii

Innlegg KaninElskeren 09 Okt 2012, 16:42

Hei !:)
Jeg la merke til att dere var kritiske mot Kalle tørrforet i ett annet forum :(
Jeg kjøper bare kalle.. Er det noe galt i det?? :( jeg kjøper slike digre poser med tørrforet , men kaninene mine elsker det ?? er det galt svar raskt:(
Eller burde jeg kanskje gå inn på denne nettsiden og skjekke http://store.binkybunny.com/playhouses-c7.aspx ???
Kaniner er best! :D

Mvh : T r a m p e , N i c k , T a s s e n , S e l i n a , T r a m p e(Junior) O g P j u s k e n <33
Brukerens avatar
KaninElskeren

Innlegg KaninElskeren 09 Okt 2012, 16:52

Mvh : T r a m p e , N i c k , T a s s e n , S e l i n a , T r a m p e(Junior) O g P j u s k e n <33
Brukerens avatar
KaninElskeren

Innlegg KaninElskeren 09 Okt 2012, 17:06

Hei ! :)
Jeg bruker bare kalle som tørrfor kaninene mine elsker det er det noe galt med det fordi de jeg kjenner bruker alle kalle!! :mrgreen: :fanget:

Brukerens avatar
KaninElskeren

Innlegg KaninElskeren 09 Okt 2012, 17:12

i tilleg er oxbow dyrt :o :tenke:
har mange kaniner så trenger mye da blir det jo dyrt.. :tenke:

Brukerens avatar
KaninElskeren

ForrigeNeste

Gå til Helse og ernæring

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest