Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

De beste pelletsmerkene - oppsummert

Tema her er sykdom, skader, unormal helsetilstand og kosthold

Re: De beste pelletsmerkene - oppsummert

Innlegg Luna 11 Aug 2010, 18:26

Koko skrev:Hvor er det man får kjøpt Oxbow?

Står i andre innlegg i tråden :)

Luna skrev:Oxbow Bunny Basics får du kjøpt hos veterinærer som fører dette:
http://www.kanicare.no/Forhandlere.html

Eller i nettbutikk:
http://aktivkanin.no/zen/
http://www.dyresjappa.no/
Hilsen Kaja, Luna og Lago

Besøk gjerne bloggen min - om hverdagsliv, veganisme, vegetarmat, katter og kaniner
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg Nure 20 Aug 2010, 11:06

Jeg fikk en epost i dag om et tilbud på å bestille et fôr som heter Pet Pro.
Har noen erfaring med dette ?
i mailen var linken til siden;
http://affilate.mikkelsenmedia.dk/vinn- ... ,80,3517,6,[ID_PARTER],[ID2_PARTER],[partnerURL],1,0

Det står hund, katt eller annet.. er kanin annet ??
Klem fra Nure & Ann-Siri
Brukerens avatar
Nure

Innlegg Linn Therese 29 Okt 2010, 18:51

Hei!! :)

Lager Zoo i Stavanger selger oxbow til kanin, marsvin og rotter :) 134,-kr for 2,27kg.

http://www.lagerzoo.no
Linn Therese

Innlegg Thomas 14 Feb 2011, 19:53

jeg gir min kanin kalle og han synes det er kjempe godt :D
Thomas

Innlegg Hege og Edvard 14 Feb 2011, 20:02

Jo, men det går ikke på hva kaninen syns er godt, det som er godt er ikke nødvendigvis sunt. Selv om noen liker McDonaldsmat betyr ikke det at det er sunt ;-)
Hilsen Hege, Edvard, Emma og Alfred.. Sjekk gjerne ut min dyrevennlige blogg: http://undulin.blogspot.com
Brukerens avatar
Hege og Edvard

Innlegg Sjøstjerne 02 Mai 2011, 21:31

Jeg kommer ikke inn på forskningen på de ulike merkene, men jeg skjønner ikke helt hvorfor Kalle Kaninfor er så dårlig...
Det kan hende innholdet er endret siden denne undersøkelsen, og tråden ble laget?

Oxbow
Råprotein (min) 14.00%
Ubearbeidet fett (min) 1.50%
Råfiber (min) 25.00%
Råfiber (maks) 29.00%
Vann (maks) 10.00%
Kalsium (min) 0.35%
Kalsium (maks) 0.85%
Fosfor (min) 0.25%
Salt (min) 0.50%
Salt (maks) 1.00%
Vitamin A IU/kg 20,000
Vitamin D IU/kg 880
Vitamin E IU/kg 140
Kobber mg/kg 20

Kalle Kaninfor
Råprotein : 16%
Råfett: 2,8 %
Fiber: 12%
Råaske: 6,6 %
Lysin: 0,83%
Kalsium: 0,65%
Fosfor: 0,55%
Magnesium: 0,20%
Natrium: 0,17%
Jern: 50 mg
Kobber: 10 mg/kg
Vitamin A: 7500 IE/kg
Vitamin D3: 1000 IE/kg
Vitamin E: 70 mg/kg
Vitamin K3: 3,0 mg/kg
Riboflavin: 4 mg/kg
Vitamin B12: 0,01 mg/kg
Niacin: 30 mg/kg
Pantotensyre: 10 mg/ kg
Biotin: 0,2 mg/kg

Som dere har påpekt inneholder kalle mindre fiber og mer proteiner. Fordi mengden proteiner er mer i Kalle ser det ut som om de har tilsatt bla råaske og riboflavin, som er viktige i proteinomsetningen i kroppen, i tillegg til andre oppgaver de har (søk på nett hvis dere er interessert) . I tillegg er Kalle kanin tilsatt flere vitaminer og mineraler som er gunstige for omsetningen av næringsstoffene i maten (men oxbow kan kanskje være tilsatt flere vitaminer enn denne listen?).

Jeg ser også at Oxbow inneholder endel mer salt enn det Kalle kaninfor. Dette mener jeg trekker ned Oxbow, hvis ingen kan gi meg en god grunn for at kaniner trenger salt!

Oxbow har også mer kobber, som er med på å omdanne jern til hemoglobin, men ikke tilsatt jern, noe Kalle kaninfor er.

Min konklusjon av å titte på innholdfortegnelsen er at begge har noe man kan pirke med og nødvendigvis ikke er bra for kaninen. At fibermengden skal være med på å slakte Kalle kaninfor, når hovedbestanden av kaninens fiberinntak bør komme fra høy, ser jeg ikke helt. Proteinnivået er ikke så stor forskjell med henholdsvis 14 og 16 %, saltnivået er bedre i Kalle, det samme med kobber og andre vitaminer (hvis det ikke er noe som mangler i Oxbow sitt innholdet som jeg tok fra innlegg 1)

Jeg ser også at det til stadig blir henvist til forskning, men ingen link... Noen som har det?
Har 2 dvergveddere og en Russer som bor i hagen :)
Sjøstjerne

Innlegg Aron 28 Mai 2011, 10:56

Er cuni complete eller oxbow mest anbefalt?
Aron
Etablert bruker

Innlegg Koko 28 Mai 2011, 19:24

Aron skrev:Er cuni complete eller oxbow mest anbefalt?

Oxbow :)
Koko

Innlegg LoL-Jenta99 14 Jun 2011, 23:35

Jeg får en Løve hode på 6 uker nå snart, men når jeg får den hvor mye høy skal jeg gi den? :|
LoL-Jenta99

Innlegg Arisia 14 Jun 2011, 23:38

Den skal ha høy hele tiden, så den kan velge når den skal spise :) Jo mer den spiser, jo bedre.

Anbefaler også den store kaninboka av Marit Emilie Buseth
besøk bloggen min om kaniner og andre dyr
http://www.arisiathegreat.blogg.no
Brukerens avatar
Arisia

Innlegg Oliver-Pelle-Mio 22 Jun 2011, 22:02

Hvor kjøper man den beste pelletsen? :-) Den som er kåret til den beste, eller hva det enn var for noe... :lol:
Send meg gjerne en melding hvis du har noen nettsider med kaninutstyr som er trygge.

Anbefaller boka til Marit Emilie Buseth (Den store kaninboka) til alle dere kanineiere. LØP OG KJØP, FOLKENS!
Oliver-Pelle-Mio

Innlegg Hege og Edvard 22 Jun 2011, 22:07

Oxbow fås kjøpt på mange veterinærer, og noen dyrebutikker. Hvor i landet bor du?
Hilsen Hege, Edvard, Emma og Alfred.. Sjekk gjerne ut min dyrevennlige blogg: http://undulin.blogspot.com
Brukerens avatar
Hege og Edvard

Innlegg Oliver-Pelle-Mio 23 Jun 2011, 00:07

Jeg bor en halvtime fra Oslo. Like ved Gardermoen. :-) Er det noe i nærheten her, tror du?
Send meg gjerne en melding hvis du har noen nettsider med kaninutstyr som er trygge.

Anbefaller boka til Marit Emilie Buseth (Den store kaninboka) til alle dere kanineiere. LØP OG KJØP, FOLKENS!
Oliver-Pelle-Mio

Innlegg Oliver-Pelle-Mio 23 Jun 2011, 00:07

Jeg bor en halvtime fra Oslo. Like ved Gardermoen. :-) Er det noe i nærheten her, tror du?

Oliver-Pelle-Mio

Innlegg Hege og Edvard 23 Jun 2011, 00:21

Ja, selve butikken Dyresjappa ligger jo i Oslo (Torshov), og det finnes flere veterinærer i/rundt Oslo som har Oxbow.. Jeg bor jo selv i Stavanger, så er ikke så kjent i området, men det er sikkert andre her inne som kan hjelpe.. :-)
Brukerens avatar
Hege og Edvard

Innlegg Oliver-Pelle-Mio 23 Jun 2011, 12:40

Åja, det visste jeg ikke. Da skal jeg sjekke det ut :-) Tusen takk!
Hehe, skjønner.

Oliver-Pelle-Mio

Innlegg Vitania 03 Aug 2011, 01:56

Når jeg ser hvordan Sjøstjerne legger fram forskjellene fra Oxbow og Kalle Kanin, så ser jeg virkelig ikke at Oxbow er så ekstremt mye bedre. Og jeg ser iallefall ikke at Kalle Kanin burde kuttes helt ut av listen over gode for.
Jeg har ikke stor peiling på alle ingrediensene, og skriver dette mest for å se om folk kan svare på Sjøstjerne sitt innlegg, så jeg kan få se at Oxbow er så mye bedre, som dere skal ha det til.
Bruker selv Oxbow, men det blir ekstremt dyrt i lengden, om Kalle Kanin er et likså godt for, så hadde jeg satt pris på å kunne bytte over til det. (:
Brukerens avatar
Vitania

Innlegg Tussis bestevenn 03 Aug 2011, 02:43

Kalle er et fôr som originalt er laget for å fete opp kaniner til produksjon. Jeg ga dette til min Marie når hun ble tynn (hun sørget over sin døde søster, og nektet å spise), og det tok ikke mange uker før hun lå på idealvekten igjen (selv om jeg bare gir ca 1/3 kopp pellets daglig). Det sier litt om fôret.
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg Luna 03 Aug 2011, 10:07

Oxbow har jo over dobbelt så mye fiber, som er utrolig viktig. Selvfølgelig har fiberinnholdet mye å si selv om de får høy ved siden av. I tillegg er Oxbow tilsatt organismer som fungerer som probiotika, som fremmer en god magehelse. Det er mange som opplever problemer med kaniner som blir foret på Kalle, se bare her: http://www.lysfjordkaniner.com/artikkelTK5.pdf
Hilsen Kaja, Luna og Lago

Besøk gjerne bloggen min - om hverdagsliv, veganisme, vegetarmat, katter og kaniner
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg Hege og Edvard 03 Aug 2011, 10:20

Sølvi Lysfjord som driver oppdrett, og som er på dette forumet, har levert inn mange kaniner til obduksjon hos en veterinær hun stoler på og samarbeider med. Hun foret tidligere på fk-pellets, og nå får de oxbow. Veterinæren merket tydelige forskjeller (til det bedre) ved bytte til oxbow.

Luna påpeker jo også at oxbow har høyere fiberinnhold, noe som er veldig viktig for fordøyelsen til kaninene.

Jeg synes dessuten ikke at fôret er spesielt dyrt. Jeg betaler gladelig det lille ekstra for sunne kaniner. På aktivkanin.no betaler jeg 50 kr per kg, og mine kaniner får ca. 100 g daglig tilsammen fordelt på de tre. Altså går det 1 kg på 10 dager... 50 kr på 10 dager, eller 150 kr i måneden, er ikke mye for å holde 3 kaniner sunne og friske.. 5 kroner til dagen i kraftfôr, og det er på 3 dyr.

Til sammenligning er gjennomsnittsprisen på kraftfôr til hund er 7-8 kr dagen, altså 21-24 kr dagen for 3 hunder (kommer an på fôrtype og størrelse på hund).
Brukerens avatar
Hege og Edvard

ForrigeNeste

Gå til Helse og ernæring

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 5 gjester