Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

De beste pelletsmerkene - oppsummert

Tema her er sykdom, skader, unormal helsetilstand og kosthold

Re: De beste pelletsmerkene - oppsummert

Innlegg Tussis bestevenn 09 Okt 2012, 18:54

Det står litt om hvorfor Kalle ikke er så bra i denne tråden. Kalle har gale verdier ifh. hva som er ansett som et godt næringsinnhold. Proteinmengden er spesielt høy, og for mye proteiner er kjent for å gi problemer for kaniner.

De fleste kaniner elsker Oxbow også, altså ;) De jeg har møtt har iallefall alltid blitt helt spinnville når de hører lyden av pellets som klinger i skålen deres. Da kommer de stormende: maaat! ;)
At Oxbow er veldig dyrt er en sannhet med modifikasjoner. Om man handler fra nettbutikk finnes det gode tilbud, se f.eks. her: http://www.labbognebb.no/Oxbow_kaninf_r_22,7_kg/p1223402_6213298.aspx
Dette er altså 22,7 kg mot de små 2,25 kg posene som iblant koster noen hundrelapper.
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg sofiamor 09 Okt 2012, 19:24

Også noen kaniner liker heller ikke Kalle. Min venninnes kaniner liker ikke det, sikkert fordi det er så.. Ja, hva skal jeg kalle det for? Fetende? De liker Oxbow mye bedre. :)
Julia med kaninenene Sofia & Lucky
Brukerens avatar
sofiamor

Innlegg Marthe_nala 30 Des 2012, 21:51

Bruker oxbow pellets og høy. Kjempe fornøyd med det! Men hvor lenge varer pelletsen før jeg må kjøpe ny? Er 2.3 kilo i den jeg har. Kan den bli gammel eller kan jeg ha den helt til den blir tom?
Marthe_nala

Innlegg Tussis bestevenn 30 Des 2012, 22:14

Det er utløpsdato på pakken :)
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg maraxion 13 Jan 2013, 02:22

Hei.
Min lille kanin er veldig glad i oxbow. Til nå har vi kjøpt små poser oxbow essentials.
Undersøkte litt på priser og fant oxbow Bunny Basics, er dette samme greie?

Uansett etter litt undersøkelse så fant jeg ut at det billigste for meg er å bestille fra USA. For de som bor i Nærheten av horten så er aktivkanin.no veldig billig og kan hente der.

Vil gjerne høre om noen andre har erfaring med å importere selv fra utlandet, og i tilfelle pris?
I mitt tilfelle vil det koste ca 650kr for en 50lb(22,7kg) sekk tilsendt med frakt fra statene.(kan måtte betale+25% i toll)
Og 870Kr for 5 stk 10lb sekker(4,54kg)

Egentlig burde folk i samme område gå sammen og bestille litt sammen, blir veldig mye billigere en å gå til dyrebutikken å betale 340kr sekken for 4,54kg.
maraxion

Innlegg Tussis bestevenn 13 Jan 2013, 16:12

Fôrserien heter "Essentials", og de to fôrene i serien heter Bunny Basics /T og Bunny Basics 15/23. /T er voksenfôret for kaniner over ett år, og 15/23 er ungdyrsfôret for kaninunger, drektige kaniner og lakterende kaniner.

Det billigste er ikke USA, nei. Det er Labb og Nebb. De har midlertidig lagt ned hjemmesiden, da de jobber med å lage ny. Men til vanlig har de solgt 22,7-sekkene for 600 kroner. Du kan fremdeles sende mail for å bestille fôr :)
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Re: De beste pelletsmerkene 2

Innlegg Marial 10 Mar 2013, 14:03

Luna skrev:Oxbow Bunny Basics får du kjøpt hos veterinærer som fører dette:
http://www.kanicare.no/Forhandlere.html

Eller i nettbutikk:
http://aktivkanin.no/
http://www.dyresjappa.no/

Vet du hvor man får tak i de andre typene, bare skriv det her.

Nå vet jeg ikke hvordan det er andre plasser, men dyrebutikken der jeg jobber selger i alle fall både Beaphar og Cuni Compleet. Vi har både pellets og blanding, men anbefaler alltid pelletsen. Nå er det ikke alle som vil høre, da, men stort sett selger vi mest av den som er pelletert.

Kjenner dere til FK kanin? Det er den andre typen kaninfôr fra felleskjøpet. Ser den er anbefalt av folk som driver med angora f.eks.
Marial

Innlegg nombunneh 10 Apr 2013, 19:50

Superhappy med science selective! Veldig smakfull, ser det i alle fall ut til å være. Samt litt billigere og veldig sunne. Har bare vært snakk om oxbow, og jeg får ikke tak i det så lett. Jeg føler det blir av og til litt "hvis du ikke kjøper oxbow feiler du" av og til, men som jeg kjenner mine kaniner har de hatt perfekt helse og vekt og hiver seg på science selectiven :D
Hemningsløse kaniner <3
Brukerens avatar
nombunneh

Innlegg Trampegutten 02 Mai 2013, 18:08

Hei.

Jeg bruker FLAMINGO PREMIUM RABBIT. Altså bladningsfor.. Noen som vet hvor bra dette er ? Kjøpt på en dyrebutikk.

Jeg vil gjerne få kjøpt oxbow, men hvor får jeg kjøpt dette eller bestilt på nette ?
Bor i Telemark.
Hilsen Trampe og Stine :)
Brukerens avatar
Trampegutten

Innlegg rita 02 Mai 2013, 20:51

Her kjøpte jeg Oxbow sist : http://www.dyresjappa.no/products/pellets-bunny-basicst-oxbow
Fikk også gratis frakt med levering til nærmeste nærbutikk via tollpost. Leveringstiden var 2 dager fra jeg bestilt til jeg fikk SMS om at pakken var kommet. Kjempe fornøyd
Alt for dyra.
Brukerens avatar
rita
Etablert bruker

Innlegg Trampegutten 02 Mai 2013, 21:56

Okai.

Fant en på LABB OG NEBB. For en 22,7kg sekk for ung kaniner kostet 499,- og for voksen for 599,-
+ frakt koset 260,-

Dette er jo grei pris :)
Hilsen Trampe og Stine :)
Brukerens avatar
Trampegutten

Innlegg Tussis bestevenn 03 Mai 2013, 09:33

Generell info om blandingsfôr: http://kaninhold.info/gnagerblanding.html

Sist jeg sjekket skulle iallefall Labb og Nebb nedlegges, så du får handle fort :)
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg Calice 16 Nov 2013, 08:45

[quote="Pjuskeball"]Han får skalker bare av og til. Hos dyrlegen sier de at han godt kan få det, og dyrlegen der har spesialisert seg på gnagere, så det gir jeg han med god samvittighet egentlig.
Har forsøkt i snart en måned med Oxbow, men han spiser ikke, det minker ikke i det hele tatt. Og kornblandingene som er å få kjøpt på dyrebutikkene legge han igjen halvparten på, dessuten får han stygg pels av det.
Kjære deg, kaniner er ikke gnagere engang.
Calice

Innlegg Charli 11 Feb 2014, 13:08

hei jeg kjøper ett for som heter : natur futter. Er dette ett godt merke?
den inneholder 22% fiber og er med persille og gulrot. den er heller ikke tilsatt sukker.http://sw6329.smart-web.dk/produkter/69 ... -kaninmat/
Charli

Innlegg Tussis bestevenn 20 Mar 2014, 18:50

Hei Charli :) Jeg besøkte Trixie (fôrprodusenten) sin nettside og fant ingen oversikt over næringsinnholdet. Siden vi ikke får sett på næringsinnholdet blir det vanskelig å si noe om hvorvidt fôret er bra eller dårlig.

Men utifra det jeg ser er dette et blandingsfôr. Problemet med dette er at kaniner ofte velger ut sine favorittbiter (selektiv spising) og lar resten ligge igjen. Utfordringen med dette er i stor grad at kaninen ikke får i seg det den trenger, får et ensidig kosthold og kan utvikle ernæringsrelaterte problemer og sykdommer. Med andre ord vil jeg ikke anbefale fôret. Har ikke tilstrekkelig info om hverken næringsinnhold eller ingredienser, og det kan potensielt gi negative konsekvenser hva gjelder helse om kaninen spiser sekektivt.
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg flekk 19 Jun 2014, 15:28

kaninen min spiser blandingsfor og spiser absolutt alt. Flekk plukker ikke ut favorittbitene sine, og siden han får så lite for og masse høy og grønnsaker, ser jeg ikke noe problem med å gi ham dette foret.
Vil helst ha oxbow pellets, men dette er altfor dyrt.
hilsen Flekk og hans eier Victoria
Brukerens avatar
flekk

Innlegg Tussis bestevenn 20 Jun 2014, 02:45

Anbefaler deg å lese lenken fra kaninhold.info som jeg postet noen poster over :)
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg flekk 20 Jun 2014, 07:19

ok, skal lese den :) Jeg er jo egentlig sterkt mot blandingsfor, men foreldrene mine syntes ikke at det er noe galt med det, og derfor bytter vi ikke. Og om de ville bytte, syntes de vel oxbow pellets er litt vel dyrt.
Brukerens avatar
flekk

Innlegg Angora 01 Aug 2014, 13:48

Noen som har erfaring med FK Kanin?
Har akkurat kjøpt en 25 kg sekk på Felleskjøpet.
Angora

Innlegg flekk 01 Aug 2014, 14:41

Angora skrev:Noen som har erfaring med FK Kanin?
Har akkurat kjøpt en 25 kg sekk på Felleskjøpet.

Velkommen til forumet :)
FK kanin er veldig "tungt" for kaninen. Den innholder rett og slett for mye næring, men lite fiber som det skal være mest av. Jeg vil heller anbefale deg å kjøpe pellets fra oxbow :)
Brukerens avatar
flekk

ForrigeNeste

Gå til Helse og ernæring

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 3 gjester