Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Anbefalte dyreklinikker?

Tema her er sykdom, skader, unormal helsetilstand og kosthold

Re: Anbefalte dyreklinikker?

Innlegg Nochan 18 Jul 2010, 15:15

Hinna dyreklinikk mista ørkenrotta mi så hun var et nanosekund fra å treffe bakken da hun fikk tak i henne etter halen. Etter det fikk jeg beskjed om at hun veide 500g, noe som er en død ørkenrotte, hjemme veide hun 81g. Hun jadge henne også rundt i reiseburet og holdt henne etter bakbeina. Anbefaler ikke!!! :angry:

Sandnes smådyrklinikk sa at jeg skulle klippe tennene på kaninen når de bli for lange, noe som måtte skje 1-3 ganger i uka. Nå har jeg nettopp fått vite at dette er helt feil. Anbefaler ikke. :angry:
Nochan

Innlegg Nemo 21 Jul 2010, 14:04

Anbefaler ikke: Har ikke hørt noe posetivt om Stavanger smådyrsklinikk. Vi brukte dem fast før, og jeg syns de virket profesjonelle. Det var da vi fikk katten vår vi begynte å gå der. Da kaninen min Nemo skadet seg i munnen dro vi dit. De klarte ikke å undersøke ham og de gav meg ikke tid til å roe ham ned, for å så åpne munnen på den måten jeg vet fynker på ham. Dyrlegen sa bare "Sikkert noen knekte tenner, det skal vi fikse!". Før jeg viste ordet av det var han i hendene på dyrlegen, uten at jeg hadde sagt "greit, ok". Jeg ble livredd når de bare "stakk av" med han sånn. Det viste seg også at han hadde to små hull i tannkjøttet/ganen(?), ikke knuste/knekte tenner! Heldigvis gikk alt bra, men skal aldri dra der mer. Har hørt flere skrekk historier derfra ...

Anbefaler: Hafrsfjord Smådyrsklinikk!!
Liten koselig klinikk som eies og drives av et ektepar. Har bare hørt skrøyt om den, og opplever dem selv som veldig profesjonelle, også på kanin! De er vel de eneste i området som har god peiling på kanin. De har dessuten rimelige og lave priser i forhold til andre klinikker. Kun 900 kr for kastrering av hann kanin, og 1400 kr for hun! De selger også Oxbow produkter der! :D

Regimentveien 118A
4045 HAFRSFJORD

Telefaks: 51 89 20 02
Telefon: 51 89 20 03
Epost: [email protected]

Åpningstider:
Mandag - torsdag: 08.30 - 18.00
Fredag: 08.30 - 16.00

http://www.hafrsfjord-smaadyrklinikk.no/
Hilsen Birgitte, Minnie, Emma, Chian og Bella
~ Hvil i fred, nydelige Nemo ~
Februar 2008 - 23 Juli 2010
Brukerens avatar
Nemo
Etablert bruker

Innlegg Tussis bestevenn 29 Okt 2010, 23:19

Jeg vet iallefall at Mostue+Lutro Klinikken er super. Ja, det er dyrt, men de hadde virkelig peiling på kaniner. Jeg har bare vært der en gang, så det er sikkert ikke nok til å vite sikkert, men de virket fagdyktige på kaniner og katter iallefall.

Så vil jeg si at Asker Dyreklinikk (på Hvalstad) er veldig dårlig. Den feilinformerer, de er surrete og det er dyrt.
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg Jaga 20 Nov 2010, 17:58

Nemo, Nochan... Takk for informasjon: Jeg finner på internet hinna dyrklinikk og synes at det er god men nå jeg se at det er ikke så god.. Så bedre gå til Hafrsfjord Smådyrsklinikk
Hils Jaga og Snowy :)
Jaga

Innlegg thesuit 01 Des 2010, 00:14

Anbefaler Komsa Dyreklinikk her i Alta. Vi har bare to dyreklinikker her, men Komsa er definitivt best etter min erfaring. Der har de delte undersøkelsesrom som man kan lukke igjen slik at dyrene ikke blir forstyrret av andre dyr som kommer inn på klinikken (Det har de ikke på den andre). De er også veldig flink til å ta seg tid til å undersøke alt og spørre hverandre om det er noe de ikke vet. De har også en veterinær der som er flinke med kaniner. Er veldig fornøyd med den klinikken. De har også tatt inn Papayatabletter og Critical care :) Eneste minuset er at de ikke er døgnåpen og åpne i helgene, så da må man bruke den andre hvis det blir krise. Skal man med kanin, så må man gjerne være veldig informert før man kommer dit eller treffe på riktig veterinær!
Camilla, Bajas & Birk.
thesuit85.wordpress.com
Brukerens avatar
thesuit
Moderator

Innlegg CecMB 14 Des 2010, 15:45

Tussis bestevenn skrev:Jeg vet iallefall at Mostue+Lutro Klinikken er super. Ja, det er dyrt, men de hadde virkelig peiling på kaniner. Jeg har bare vært der en gang, så det er sikkert ikke nok til å vite sikkert, men de virket fagdyktige på kaniner og katter iallefall.

Jeg må si meg totalt uenig. Jeg har en helt ufattelig opplevelse med Mostue & Lutro, og anbefaler alle med kanin å holde seg langt unna. Det startet med at de ikke klarte å se kjønn på en 3mnd gammel hannkanin (en kaninkjøper hadde bestilt time for kastrering av sin hannkanin), og påsto det var en hunn og sendte dem hjem. Kaninkjøperen kom litt bestyrtet til meg, jeg sjekket kaninen som selvsagt var en klokkeren hann med nylig felte testikler, og vi dro sammen til klinikken. Der fikk vi snakke med Lutro, som selv beskrev seg som dyktig med kaniner, "dette har jeg 20 års erfaring med"... Måten hun håndterte kaninen, og det hun sa, beviste det motsatte for meg. Skal ikke gå inn på detaljer, men hun strevde med å se kjønn, hun ristet kaninen som en boks med kjeks for å "riste ned testiklene" :doh: , og generelt var lite overbevisende. Hører med til historien at kaninen ble vellykket kastrert på Smådyrakutten noen dager senere :lol:

Jeg har også dårlig erfaring med Volvat dyreklinikk på Hoff. De nektet bl.a å kastrere en hann før den var 5mnd, selv om den ved 3mnd alder var godt kjønnsmoden og hadde begynt å få uønsket hannadferd. De er også fryktelig dyre og gir lite hyggelig service.

Jeg bruker selv kun Smådyrakutten, og anbefaler denne til alle mine kaninkjøpere. Fikk anbefalt en klinikk på Bygdøy av vet. på Smådyrakutten, som også hadde veterinær med god kunnskap om kanin. Men har ikke vært der enda (har ikke syke kaniner..), og har ikke noen kjøpere som har vært der enda heller.

Siden jeg selger en del kaniner, og selger mange som par, så vil jeg etterhvert få erfaring (mest på kastrasjon) fra mange kjøpere om de aller fleste klinikkene i Oslo-området.

Mvh Cecilie
CecMB
Etablert bruker

Innlegg Marit 14 Des 2010, 15:50

Tidligere jobbet Anja på Lutroklinikken, og hun har vært god på kanin men jobber nå et annet sted. Jeg anbefaler derfor også Smådyrakutten på Strømmen eller Tam Alna hvor Tonje jobber i Oslo.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg KristineH 14 Des 2010, 16:29

Jeg var på Mostue dyreklinikk i vinter , da Mumrik var syk. Da ble han behandlet av en veldig flink veterinær (tror hun heter Zoe), men nå har hun også sluttet. Jeg har også brukt to andre som fortsatt jobber der. Jeg syntes de er gode på kaniner. Har iallfall fått god hjelp de gangene jeg har vært der :) Men disse har nok ikke mer enn grunnleggende kunnskap om kaniner (etter hva jeg vet)

Da jeg var der med Mumrik, hadde jeg avtalt med veterinæren om å komme ned på kvelden for å la Jennie få stå sammen med han over natten. Det ville være det beste for dem begge. Da jeg kom med Jennie den kvelden, var det en mann som jobbet i resepsjonen (hadde aldri sett han før) som ble sint fordi jeg hadde med Jennie. Han lurte på hva i all verden jeg skulle med henne, og oppførte seg skikkelig frekt. Heldigvis fikk han ringt veterinæren som bekreftet at vi hadde avtalt dette. Men han fortsatte å være frekk. Han ba meg også om å gå inn for å mate Mumrik med pellets fra kjøleskapet. Personen som jeg hadde med reagerte også veldig på den frekke oppførselen :lol: Men jeg tror han har skjerpet seg, for da jeg ringte forrige uke for å høre om høy, så var han hyggelig i stemmen.

Kari Lutro har behandlet mine kaniner en gang, men jeg har hørt diverse ting om henne. Vet ikke om det er sant, men så lenge hun gjør veterinæryrket sitt bra, så vil jeg ikke ha noe problem med å la mine bli behandlet av henne :) Men jeg tror ikke hun har spesialisert seg på kaniner. Derfor vil jeg nok velge en annen veterinær fremfor henne, den gangen mine blir syke.

Hun som var veldig god på kaniner, og som jobbet på Mostue Lutro dyreklinikk før (Anja), jobber nå på Spydeberg dyreklinikk. Jeg bruker den dyreklinikken, men må også finne meg en dyreklinikk i nærheten av meg. Det kan bli langt å reise helt dit hver gang kaninene mine er syke, men det er bedre å reise langt enn å reise til noen som ikke kan kaniner.
Brukerens avatar
KristineH
Etablert bruker

Innlegg Leeloo 02 Jan 2011, 19:24

Er det noen som har erfaring med dyreklinikkene i Lofoten i forhold til kaniner?

Vi har Lofoten veterinærsenter på Leknes, og Lofoten dyreklinikk i Svolvær. Jeg har tidligere vært på Leknes med kattene våre, og har hatt litt blandede opplevelser, alt etter hvilken veterinær vi har havnet hos..

Dyreklinikken i Svolvær forhandler Oxbow, og har Den store kaninboka til salgs. De har vært veldig hjelpsomme når det gjelder å få kjøpe fôr, og bestilt inn Oxbows Orchard høy til meg. Fordi jeg aldri rekker dit i åpningstida deres, har de faktisk tilbydt seg å ekspedere meg på ettermiddagstid 2 ganger i desember. De har virkelig imponert meg med en sånn service! :)
Ellen

Anbefales: "Den store kaninboka" av Marit Emilie Buseth.
Brukerens avatar
Leeloo

Innlegg Kornelija 09 Jan 2011, 19:04

Ida skrev:PetVett Bergen :) og Bergen smådyrklinikk kommer på en okei 2. plass.

Ja PettVet i bergen er en virkelig bra dyreklinikk med gode kaninkunskaper ! :)
Kornelija og Susi
Brukerens avatar
Kornelija

Innlegg popcorn123 19 Mai 2011, 22:35

Hafrsfjord smådyrklinikk er nok den beste i Stavanger :)
http://www.hafrsfjord-smaadyrklinikk.no/
Brukerens avatar
popcorn123

Innlegg Trampelange 28 Mai 2011, 23:02

Mostue& Lutro! :-D KJEMPEBRA!
Hilsen Sidneyog den lille hermelinen Melis!
Brukerens avatar
Trampelange

Innlegg marianne 28 Mai 2011, 23:33

Jeg havnet ved en tilfeldighet på petvett bygdøy, første gang jeg trengte dyrlege til kaninen min, ringte jeg tam alna, men kunne ikke få time før om to dager, så jeg ringte petvett Ekeberg ettersom det var i nærheten, de ba meg ringe Bygdøy fordi de hadde en veterinær som var flink med kaniner. Det fikk jeg komme en time senere. Opplevde at de hadde god kunnskap om kaniner, og diverse råd jeg har fått der støtter opp om hva jeg har lest i den store kaninboka, så siden har jeg fortsatt å kjøre tvers gjennom byen med kaninene mine. Det er greit å parkere der, og jeg får alltid time på dagen når jeg ringer og er bekymret for et eller annet. I tillegg følte jeg at jeg fikk god oppfølging etter kastrering, de ringte meg dagen etter for å høre hvordan det gikk i tillegg til at de selvfølgelig også fikk time til etterkontroll :)
Brukerens avatar
marianne

Innlegg Annette88 10 Jul 2011, 11:58

Noen som har erfaring med vet. i Hedmark område som er flinke med kaniner?
Annette88

Innlegg Maroe 14 Jul 2011, 23:51

Jeg får snart min første kanin erfaring (kastraksjon) fra Eiker dyreklinikk i Krokstadelva, de er flinke med hund og katt (har begge deler), men denne gangen er det en annen enn min faste veterinær som skal ordne opp, da hun ikke har erfaring med kaninkastraksjon...

Vet de bruker gassnarkose og at de har operert flere ganger. Har sett andre kunder med kanin på armen, og ryktet sier at de begynner å få erfaring med de små nå. Prisen er det heller ingenting å si på; 800,- for hann, 1000,- for hun...

Lover å si ifra så snart Mini er kastrert, jeg tror hun kommer til å klare seg helt finfint! 8)
Mini og Sjakk...Minisjakk!
Maroe

Innlegg kanindakri 15 Jul 2011, 16:47

Ida skrev:PetVett Bergen :) og Bergen smådyrklinikk kommer på en okei 2. plass.

jeg tror det er bare noen få på petvet som har spesiell kanin kunnskap. jeg ringte de med noen enkle spørsmål og hun jeg pratet med måtte gå å spørre noen andre for hver gang.. altså ikke meningen å si noe ille om petvet, jeg fikk de svarene jeg trengte, men jeg tror bare ikke hele klinikken er kanin eksperter :)

Og bergen smådyrs klinikk har jeg dårlig erfaring med.. da vil jeg si dyreklinikken vest er 100 ganger bedre :)
Brukerens avatar
kanindakri

Innlegg inez emilie 04 Aug 2011, 07:56

Har vært hos Enebakk dyreklinikk 2 ganger, med kastrering og da kaninen var avmagret. De var veldig flinke! Det var en hund i gangen der man venter osv, så folka der flyttet kaninen inn i et rom hvor det ikke luktet rovdyr el. Når jeg kom inn på rommet, så sa hun at jeg skulle la han løpe løs på gulvet. Så vurderte hun tilstanden og når kaninen hadde luktet rundt så satt hun den opp på bordet. Det rommet vi var på var det kun smådyr i, så det luktet ikke rovdyr heller. Så jeg har hittil god erfaring med de, i tillegg til at de bor 5 min med bil unna oss :) + at de både anbefaler og selger oxbow.

Når mamma ringte noen uker etter besøket, så spurte tilogmed hun som svare i telefonen om "hvordan går det med den lille svarte kaninen"
Mvh Inez Emilie og Kawaii.
Life wouldn't meant a thing without the animals!
Brukerens avatar
inez emilie

Innlegg Tussis bestevenn 04 Aug 2011, 12:59

slett
Sist endret av Tussis bestevenn den 05 Mai 2012, 19:51, endret 1 gang
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg hida 09 Aug 2011, 10:52

Jeg bruker Moss Dyreklinikk til mine kaniner, men hvis det har vært noe spesielt som min klinikk sier at de ikke kan, så bruker jeg Avivet. Har hatt gode erfaringer derfra med min siste kanin. Han fikk urinsteiner som måtte opereres bort for noen år siden. Etter det har jeg vært hos Avivet for å skylle blæra hans to ganger i året for å forebygge. Jeg har også mistet en kanin jeg hadde hos Avivet for noen år siden. Hun ble operert for blindtarmen.
Kjempefint med dette spørsmålet, for det er vanskelig å finne en dyreklinikk som kan godt om kaniner.
hida

Innlegg Luna 09 Aug 2011, 12:04

Jeg fraråder å bruke Avivet. Det er mange som har veldig dårlige erfaringer med den klinikken. Jeg ville ikke tatt med mine kaniner dit.

Paula Bracht (som tidligere drev Nebb og Poter) har nå begynt å jobbe på Mostue-Lutro-klinikken på Høvik. Hun er flink. Så den klinikken har nå fått et tilskudd av en kaninkompetent veterinær.

Andre klinikker jeg kunne brukt og vært trygg på i området Oslo/Akershus er Smådyrakutten (Lillestrøm) og Tam Dyreklinikk (Alna).
Hilsen Kaja, Luna og Lago

Besøk gjerne bloggen min - om hverdagsliv, veganisme, vegetarmat, katter og kaniner
Brukerens avatar
Luna
Moderator

ForrigeNeste

Gå til Helse og ernæring

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest