Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Anbefalte dyreklinikker?

Tema her er sykdom, skader, unormal helsetilstand og kosthold

Re: Anbefalte dyreklinikker?

Innlegg Vitania 10 Aug 2011, 17:38

Jeg bor i Kristiansand, og har problemer med å finne en god dyreklinikk. Jeg brukte Kristiansand Dyreklinikk når jeg kastrerte to gutter, det gikk fint og alt. Relativt ok priser. Men det var null oppfølging og fikk lite informasjon fra de og husker ikke om de solgte Oxbow.
Jeg vet at ABC dyreklinikk selger Oxbow, men jeg har vært der med rotten min, og følte ikke de var noe hyggelige eller noe. Det eneste var at jeg fikk beøske rotten rett etter han var avlivet. De er ekstremt dyre da, men har ikke vært der nok til å vite om de er noe flinke.

Grunnen til at jeg gikk til Kristiansand Dyreklinikk er at de hadde mulighet til å ta meg inn allerede dagen etter, de hadde fine priser og avslag da det var fler, og de svarte ikke helt på viddene på spørsmålene mine. (Var ikke så flink til å spørre så mye da, men spurte om hvilken form for narkose de brukte, hvor mange som døde og lignende)

Men er relativt nyinflytta i Kristiansand så hadde vært supert om noen kunne anbefale meg noen gode klinikker her.

Jeg har ikke vært til dyrelegen med kaninen min utenom med kastrering, men skulle hatt en helsesjekk på han, så jeg vet at han har det bra. Og da vil jeg gå til en kaninkyndig vetrinær.
Brukerens avatar
Vitania

Innlegg dvergvedder 31 Jan 2012, 13:17

Sortland dyreklinikk har veldig mye erfaring med kaniner
dvergvedder

Innlegg marianne 13 Feb 2012, 13:46

Til orientering: I et tidligere innlegg på denne posten anbefaler jeg Pet vett Bygdøy. Dessverre har veterinæren vi brukte der sluttet :( Hun jobber heller ikke som veterinær lenger, så i dag skal vi begynne på Tam Alna som jeg har sett anbefales her :)
Brukerens avatar
marianne

Innlegg Marion 05 Mar 2012, 11:29

Nå har Adrian Smith begynt i 50 % på Vennesla dyreklinikk, det liker vi. :) Adrian er britisk veterinær med utdannelse fra Cambridge universitet. Adrian er opptatt av dyrevelferd og kvalitetssikring. Han har vært på Norges Veterinærhøyskole de siste 20 årene. På NVH utviklet Adrian en sterk interesse for de minste pasientene våre, særlig mus, rotter, marsvin og kaniner. Familien har hatt en lang rekke ørkenrotter, hamstere og kaniner. (Hentet fra nettsidene deres.) Ei som passer marsvin for oss bruker kun Vennesla dyreklinikk, og det har hun gjort i flere år nå, hun anbefalte dem.

Ellers har jeg vært på Tveit dyreklinikk, men følte i grunnen ikke jeg fikk noe særlig oppfølging der. Sørlandets dyreklinikk er den vi bruker mest, og kunnskapen deres på kanin og gnager øker. Det er helst Kristin der som liker disse smådyrene best. :)
Fosterhjem for dumpa kaniner til omplassering. http://www.db-k.no
Brukerens avatar
Marion

Innlegg Azari06 25 Mar 2012, 00:11

jeg lurer på om noen har inne har brukt Askøy dyreklinikk på sin kanin?
vi overtok en kastrat hann dvervedder og han er i veldig dårlig form...nå har dolly og han flyttet inn pga jeg må barbere han ned og jeg har nå funnet ut at han MÅ ha tannproblemer...han sikler,er ikke lenger noe særlig intr i pellets,spiser høy men synes det har avtatt litt den siste dagen (kan jo være stresset ved å flytte inn) + det virker som han har dårlig syn da han går i ting og reagerer sent og han puster tungt... han er 5-6 år gammel,sa de til meg da...Gir han nå critcal care og litt bassilikum..

Jeg bruker askøy veterinær fast på kattene mine + hunden og er storfornøyd + de kjenner meg veldig godt da vi omtrent har hatt klippekort den siste tiden...
Problemet mitt er at jeg vil inn med han med gang de åpner på mandag,bor ca 5 min fra veterinæren og jeg har ikke sertifikat,så det er utrolig vanskelig for meg å komme meg noen andre sted egentlig + jeg må dra på jobb :(
Azari06

Innlegg Azari06 27 Mar 2012, 20:12

Johnny var hos askøy veterinær på mandag og vi fant ut at han har lungebetennelse + spisse jeksler (ikke så gale som vi trodde).
Siden han hadde ganske kraftig lungebetennelse måtte vi vente noen dager med å file jekslene til han er blitt litt sterkere og infeksjonen er gått litt ned...nå skal han på kontroll på onsdag,imorgen ;)
Gir han CC hele tiden,basilikum og må også gi han vann i sprøyte,han vil ikke drikke selv :( men jeg synes han virker som veldig sterk kanin,får håpe det stemmer,han kjemper iallefall som bare det!
Azari06

Innlegg Tussis bestevenn 27 Mar 2012, 20:32

God bedring til Johnny! :)
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg mathildee 19 Mai 2012, 15:56

Trondheim;
Anbefaler ikke Heimdal Dyreklinikk, selv om jeg foretrekker dem på hund og katt. Hos dem måtte jeg faktisk argumentere kraftig for å i det hele tatt få lov til å kastrere en ett år gammel hunnkanin. "Man pleier ikke å kastere hunnkaniner. Det er et stort inngrep og man kan miste dem!", i en anklagende tone. Ganske håpløst når en kunde er villig til å svi av 1200 kr. for å ta vare på kjæledyret sitt, med rette. Da jeg ringte dem i dag fortalte de at de kun tilbød p-piller til hunnkaniner.

Etter en ringerunde til samtlige dyreklinikker i Trondheim pga. planlegging av kastrasjon kan jeg bekrefte Byåsen Dyreklinikk har flest kaninpasienter og virker veldig rutinerte på kanin! Trondheim Dyrehospital er også oppdaterte, men har ikke like mange kaniner inne årlig.
mathildee

Innlegg eggs 11 Jul 2012, 10:21

Laurence Barton på Gamlebyen Dyreklinikk i Oslo har god kunnskap og interesse på kanin. Han er utdannet i Skottland.

På Stavanger Smådyrklinikk har spesielt veterinær Wenche Aske god kompentanse på kanin, hun er også utdannet i England og skal nå også videreutdannes i England innen eksotiske smådyr (kanin, hamster, marsvin mm).
eggs

Innlegg andha 12 Jul 2012, 10:53

mathildee skrev:Trondheim;
Anbefaler ikke Heimdal Dyreklinikk, selv om jeg foretrekker dem på hund og katt. Hos dem måtte jeg faktisk argumentere kraftig for å i det hele tatt få lov til å kastrere en ett år gammel hunnkanin. "Man pleier ikke å kastere hunnkaniner. Det er et stort inngrep og man kan miste dem!", i en anklagende tone. Ganske håpløst når en kunde er villig til å svi av 1200 kr. for å ta vare på kjæledyret sitt, med rette. Da jeg ringte dem i dag fortalte de at de kun tilbød p-piller til hunnkaniner.

Etter en ringerunde til samtlige dyreklinikker i Trondheim pga. planlegging av kastrasjon kan jeg bekrefte Byåsen Dyreklinikk har flest kaninpasienter og virker veldig rutinerte på kanin! Trondheim Dyrehospital er også oppdaterte, men har ikke like mange kaniner inne årlig.

Det samme svaret fikk jeg, at de bare gir p-piller, med mindre det er problemadferd som tilsier at de bør kastreres. Jeg lurte så på hva de mener med problemadferd. Jeg beskrev deretter mine, som jeg ønsker å ha sammen, men som sloss og som markerer mye. Da anbefalte de kastrering tvert. Jeg ville vel ikke kalt dette problemadferd, men normal adferd på dyr som ikke er kastrert. Men hva vet vel jeg, jeg jobber jo ikke på dyreklinikk ;)
Hilsen kaninene Emil, Fia, Emma og Asterix
http://www.freewebs.com/solskjerm85/
andha

Innlegg Mia Sandstrak 19 Aug 2012, 09:32

andha skrev:
mathildee skrev:Trondheim;

Det samme svaret fikk jeg, at de bare gir p-piller, med mindre det er problemadferd som tilsier at de bør kastreres. Jeg lurte så på hva de mener med problemadferd. Jeg beskrev deretter mine, som jeg ønsker å ha sammen, men som sloss og som markerer mye. Da anbefalte de kastrering tvert. Jeg ville vel ikke kalt dette problemadferd, men normal adferd på dyr som ikke er kastrert. Men hva vet vel jeg, jeg jobber jo ikke på dyreklinikk ;)

Problemadferd= dyr en ikke får sosialisert. Sosialisert= gå overens ;-)

Mødre er flink til å forklare B-)
Brukerens avatar
Mia Sandstrak

Innlegg Tussis bestevenn 19 Aug 2012, 11:27

Nei, det er ikke helt slik, Mia. Problemadferd betyr rett og slett en adferd som er problematisk. Sosialisering er jo klart forbundet med det, men sosialierte dyr kan også ha problemadferd. Mennesker også. Den enkleste måten å vise hvordan problemadferd kan finnes hos sosialiserte dyr er f.eks. hunder - de kan være utrolig greie mot mennesker, og topp sosialiserte. Men iblant finner man hunder som ikke forstår hundespråket, og alle signalene. Disse hundene har problemadferd - de reagerer gjerne aggressivt i møte med andre hunder, gjerne en blanding av frykt og frustrasjon.
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg dutta 05 Jan 2013, 20:37

hva med i Arendal -Grimstad området?
dutta

Innlegg Marion 06 Jan 2013, 12:07

Ikke noe særlig erfaring med kanin i Arendal/Grimstad, ville nok satset på Agder dyreklinikk i så fall, ev. ta en telefon til dem og hør hva slags erfaring de har.
Fosterhjem for dumpa kaniner til omplassering. http://www.db-k.no
Brukerens avatar
Marion

Innlegg Karoline 06 Jan 2013, 12:31

Kjenner jeg får litt noia av at ingen anbefaler Bamble Dyreklinikk.. Skal kastrere lille gutten min der til tirsdag, og jeg kjenner jeg har så angst. Gruer meg veldig..
Noen som har erfaringer med Bamble Dyreklinikk? Hun ene som jobber der skal hvertfall kastrere Simba, og det er hun samme som er her: http://maritemilie.com/2012/11/25/kanin ... ehandling/ Det ser jo lovende ut, gruer meg sikkert bare unødevendig.
Mie, Simba og Aron <3 Hvil i fred, mammas lille fine Sophie <3
Karoline

Innlegg Tussis bestevenn 06 Jan 2013, 16:56

Det går nok kjempefint :)
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg BrownieOgMarsmallow 29 Apr 2014, 14:49

Noen som har erfaring hos Din Dyreklinikk Sandefjord angående kastrering?
Kaninklem fra Brownie og Marsmallow :3
Brukerens avatar
BrownieOgMarsmallow

Innlegg Tussis bestevenn 02 Mai 2014, 04:14

Finner ingen ordentlige anmeldelser av den. Men er det langt for deg til Nøtterøy? For dyreklinikken der er nemlig ansett som veldig bra :)
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg BrownieOgMarsmallow 11 Mai 2014, 01:19

Ja, det er dessverre ganske langt :(
Kaninklem fra Brownie og Marsmallow :3
Brukerens avatar
BrownieOgMarsmallow

Innlegg flekk 27 Mai 2014, 14:00

Jeg drar alltid til Hanne Khyre veterinærklinikk i Rygge med mine syke kaniner. både de kaninene jeg har hatt, og Flekk som jeg har nå.
Hanne Khyre har tatt noen kurs om kaniner, og jeg syntes hun håndterer kaniner bra. Jeg tror ikke hun utfører kastreringer.

Jeg har vært der 4 ganger med kaninene mine, og det virker som dyrlegen har god kunnskap. I 2011 hadde jeg kanin med lungebetennelse der og vi fikk sprøyte(kaninen døde fordi vi hadde oppdaget sykdommen for sent) Da vi kom dit i år, virket hun oppdatert på nyere sprøyter for lungebetennelse som fungerte enda bedre. Hanne Khyre har bøker fra England siden de har kommet lenger i utviklingen av kanin, og det syntes jeg er et godt tegn :)
Sist endret av flekk den 16 Aug 2014, 10:06, endret 1 gang
hilsen Flekk og hans eier Victoria
Brukerens avatar
flekk

ForrigeNeste

Gå til Helse og ernæring

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester