Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Anbefalte dyreklinikker?

Tema her er sykdom, skader, unormal helsetilstand og kosthold

Anbefalte dyreklinikker?

Innlegg monis 07 Jul 2008, 18:56

Jeg prøver å lage en oversikt - som selvsagt må oppdateres underveis - over klinikker i Norge vi har god erfaring med når det gjelder kaninkunnskap eller som vi vet er dyktige på kanin. Jeg kommer ikke på så mange i farten - hvem vet vi om? Dere har vel alle vært innom en klinikk i nærheten av der dere bor. De trenger ikke være kanineksperter, men virke nokså oppdatert eller være villige til å innhente mer kunnskap dersom det synes å være behov for det.

Venter i spenning på masse navn her nå :D
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Re: Anbefalte dyreklinikker?

Innlegg Fant 07 Jul 2008, 18:59

Nebb & Poter klinikken i Oslo :)
Madeleine & Katzen Timian <3
Brukerens avatar
Fant
Etablert bruker

Innlegg Luna 07 Jul 2008, 19:23

Nettsiden til nebb og poter: http://www.nebbogpoterdyreklinikk.no/

Den ligger på Lindeberg i Oslo

Smådyrakutten i Lillestrøm: http://www.smadyrakutten.no/
Hilsen Kaja, Luna og Lago

Besøk gjerne bloggen min - om hverdagsliv, veganisme, vegetarmat, katter og kaniner
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg MayaH 07 Jul 2008, 19:35

* Smådyrsakutten Lillestrøm Dyreklinikk :D God erfaring.

* Hadeland Dyreklinikk :) Mest hund og katt. Har ikke benyttet denne så mye til kanin, men veterinær er OK og har kaniner selv så hun har nok litt erfaring. Hun er også villig til å undersøke eller sende videre til klinikk med mer erfaring om hun er i tvil.
May-Liss og kaninene
Lillemor og Kalle, Trulte og Lars, Tjorven og Pia,
Dina og Tøffen, Emma og Hans, Guro og Håvard.
Brukerens avatar
MayaH
Moderator

Innlegg Norli 07 Jul 2008, 22:24

Ai dyrlegene på Høvik i Bærum anbefales i denne tråden: http://www.kanin.org/forum/viewtopic.php?f=8&t=1869

Hadeland Dyreklinikk virker ok ja, men de selger en bok der som inneholder en del feilinformasjon, så det er litt bekymrende..
"Dyr lever for sin egen del, og ikke for å brukes til mat, klær, eksperimenter eller underholdning."
-Dyrsrettighteter.no

Gnagerblandinger kan over tid være svært skadelig for kaniner.
Brukerens avatar
Norli
Etablert bruker

Innlegg Guro 07 Jul 2008, 22:46

Porsgrunn Dyreklinikk!
Mvh. Guro, Storm og Frida
Brukerens avatar
Guro
Etablert bruker

Innlegg Jannicke 07 Jul 2008, 23:33

Jeg fikk veldig godt inntrykk av Byåsen Dyrehospital i Trondheim
Bloggen min om en dyrevennlig livsstil: http://bevisstforbruk.com
Brukerens avatar
Jannicke
Etablert bruker

Innlegg monis 08 Jul 2008, 12:25

Norli skrev:Ai dyrlegene på Høvik i Bærum anbefales i denne tråden: [url]http://www.kanin.org/forum/viewtopic.php?f=8&t=1869[/url

Jeg tror dette er klinikken som nå heter Mostue og Lutro, finner ikke noe om A1 i alle fall. :)
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Innlegg Ida 09 Jul 2008, 21:46

PetVett Bergen :) og Bergen smådyrklinikk kommer på en okei 2. plass.
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg Lena 09 Jul 2008, 23:40

Lillehammer Dyreklinikk. På Lillehammer... Det var de som utførte kastrasjon på begge mine, har vel egentlig aldri vært der med et sykt dyr da, men jeg er iallefall fornøyd. Flink med hunder også. Vi bruker bare ene dyrlegen der (er to), fornavnet er Gisle. Han driver med omtrent eller alle dyr, alt fra hest til smådyr. De har ingen hjemmeside som jeg har funnet ved søk på google noen ganger.
Sist endret av Lena den 11 Jul 2008, 23:19, endret 1 gang
Lena & Sírius

Hvil i fred, Tornerose & Espiranza
Brukerens avatar
Lena
Moderator

Innlegg Gilraen 11 Jul 2008, 10:14

Åssiden dyreklinikk i Drammen
Gode folk som tar seg tid til hvert enkelt dyr, og spesialiserer seg på smådyr. Litt dyrt der, men deffinitivt verdt det! :)
Hjemmesiden: http://www.aassidendyreklinikk.no/

Eiker dyreklinikk på Krokstadsenteret
Snille og behjelpsomme folk, men ikke alle er like gode på smådyr. Spesiellt en som ikke er så god med folk heller. Men det hindrer oss ikke i å dra dit. De har døgnvakt, og som regel alltid tilbud eller kampanje på noe, men uansett er det ganske billig der :)
Hjemmesiden: http://www.eiker.web.surftown.nu/
Lola, Velvet, Brutus og Amy.
Brukerens avatar
Gilraen
Etablert bruker

Innlegg Luna 11 Jul 2008, 11:18

Hm, anbefaler dere nå klinikker som dere vet har god kaninkunnskap eller sier dere bare navnet på noen klinikker som dere vet om? For det er et viktig poeng å finne de klinikkene som virkelig er gode på kanin, siden disse kan være vanskelige å finne. Det er jo så mange tilfeller vi har hørt om feilbehandling så jeg synes det hadde vært fint å ha en liste over klinikker vi er ganske sikre på at det ikke vil skje (innenfor rimelige grenser selvsagt).

Besøk gjerne bloggen min - om hverdagsliv, veganisme, vegetarmat, katter og kaniner
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg Marit 11 Jul 2008, 12:48

Jeg tenkte det samme som Luna. Poenget må jo være å få frem klinikkene vi vet er gode på kanin, ikke bare si i fra om noen klinikker som er rimelige eller eksisterende. Vet dere om det er leger med god erfaring med kanin der?

Som i tråden Veterinær viewtopic.php?f=8&t=1870 synes jeg det iallefall er viktig at vi kun anbefaler klinikker vi vet er gode på kanin, derfor har jeg også fjernet noen forslag på denne listen tidligere. Om dere har positiv erfaring med klinikker eller leger omkring i landet er det fint om det kan utdypes noe, slik at det blir lettere å vite hva det handler om.

:D
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg Hermeline 11 Jul 2008, 23:32

Hei!
Så flott med en side over anbefalte dyreklinikker for kaniner. Skulle gjerne hatt en slik side å titte på da jeg skulle til dyrlegen med kaninen min, Hermeline.
I denne forbindelse vil jeg benytte anledningen til å fortelle om et mindre hyggelig besøk hos veterinæren. Kaninen hadde en mistenkelig kul, og jeg var redd det var kreft. Vi fant frem til avivet på nettet, da de skulle være spesialister på bl.a. kaniner. Det viste seg i midlertid at de var spesialister på å overtale folk til å legge igjen store summer i klinikken deres.
Jeg hadde den gang en kanin og et marsvin som bodde sammen, og hadde dem begge med. Etter kort tid hadde veterinæren overtalt oss til å operere dem begge to. Kaninen lever heldigvis fortsatt i beste velgående. Det jeg fryktet var en kreftkul, viste seg å være en fettkul, fordi jeg hadde skjemmet henne bort med for mye mat. Marsvinet derimot var gammelt, og hadde nok levd sin tid. Vi fikk høre at dersom marsvinet begynte å spise igjen etter operasjonen, ville han bli bra og han ville leve i flere år fremover. Alt gikk bra, og marsvinet spiste og virket helt fint. Men en uke etter operasjonen døde han helt uventet. Under oppfølgingstime med kaninen får vi vite at kulen ville forsvunnet av seg selv om vi slanket henne med streng diett. Det kunne jo ha vært greit å vite før operasjonen. Under denne timen fikk veterinæren en telefon fra en kollega som spør om råd i forhold til en undulat. Mens jeg sitter rett ved siden av, oppfordrer han sin kollega til å spille på egerens følelser, og overtale til operasjon. At undulaten uansett ikke vil overleve var i følge veterinæren uvesentlig informasjon for eieren. Må si jeg ble sjokkert over hva han fortalte, mens jeg satt rett ved siden av! Uansett går aldri tilbake dit. Har hørt flere som nevner liknende hendelser på samme sted.

Har i ettertid vært på norges veterinærhøgskole. Har ble vi møtt av hyggelige ansatte, og fikk god hjelp! Absolutt å anbefale! Da de stort sett har inne katter og hunder, var de dessuten veldig glade for å kunne undersøke en kanin:)
Hermeline

Innlegg Luna 12 Jul 2008, 01:03

Du er nok ikke den eneste som har negativ erfaring med Avivet. Men jeg har ikke hørt bare pene ting om NVH heller, de har ikke noen spesialkompetanse på kanin så vidt jeg har forstått. Bor man i Oslo finnes det etter min mening bedre alternativer (nevnt lenger oppe i tråden).

Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg Hermeline 14 Jul 2008, 18:07

Noen ganger er operasjon eneste løsning. Kanskje kaninen trengte operasjonen, men det får man jo aldri vite, da vi ikke fikk mulighet til å forsøke annen behandling først. Dagen etter operasjonene, ville han operere igjen, men da sa vi stopp. For marsvinets del var det en større operasjon enn kaninen hadde, og en ny runde med operasjon allerede dagen etter?? Vel, min tillit til den klinikken er i alle fall fraværende.
Hermeline

Innlegg Gilraen 15 Jul 2008, 11:56

Allerede dagen etter?? Det er jo en stor påkjenning for kroppen fra før av! De trenger jo tid til å komme seg etter en operasjon :shock:
Lola, Velvet, Brutus og Amy.
Brukerens avatar
Gilraen
Etablert bruker

Innlegg monis 20 Jul 2008, 15:37

Noen flere som vil anbefale en klinikk i sitt nærområde som en har god erfaring med? :)

Og som det har blitt sagt her, utdyp gjerne litt om opplevelsene og inntrykket.
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Innlegg Kristiin 20 Jul 2008, 15:49

Tr.heim dyreklinikk! ;)
LItt dyrere med bra service;)
~Ett liv uten dyr, er ikke ett liv~
NY-> http://www.kaninene.wordpress.com
Brukerens avatar
Kristiin
Etablert bruker

Innlegg monis 20 Jul 2008, 16:01

Kristiin skrev:Tr.heim dyreklinikk! ;)
LItt dyrere med bra service;)

Men hvilke og hvor mye erfaring har du med dem mht kanin? Utdyp :)
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Neste

Gå til Helse og ernæring

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest