Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Svarte klumper ?

Tema her er sykdom, skader, unormal helsetilstand og kosthold

Svarte klumper ?

Innlegg RebekkaA 26 Apr 2016, 20:16

Har en kanin på 6 år gammel med navn Tigergutt. Han er 6 år gammel, men 2 av disse årene har han hatt noen svarte klumper som ligger rundt ?hårrøttene?( Legger ved bilder)
Han ser absolutt ikke ut til å plages av dette. Var en periode jeg var innom noen kanin oppdrettere og så på kaninunger og da fortalte jeg om disse svarte klumpene/skorpene og hu sa at det ikke var helt ufarlige skorper rundt hårene som tilslutt ville falle av. Jeg hørte da på dette så nå har han hatt disse i de to årene. Har ikke forandret atferd og vær frisk og fin hele tiden. Noen av klumpene har jo blitt 'dratt' mer og mer ut med tiden så de er ute men er jo fortsatt en del igjen. De ligger rundt kinnbeina hans om jeg ikke tar feil. Har deler av en som har falt ut med hårene hans i dag så fikk tatt bilde av litt av de. Er veldig klar over at dette bør jeg ta til sjekk hos dyrlegen men så egoistisk som jeg er/ har vært har jeg rett og slett vært for redd for å få noen dårlig nyhet at jeg valgte å høre på denne damen. Men skal sies at jeg skal til dyrlegen neste uke å ta en titt på tennene hans så tenkte be henne ta en titt på disse klumpene her også. Var blant annet der i dag og dyrlegen kjente jo godt etter der de ligger fordi hu skulle kjenne bak ved jekslene hans på utsiden så rart hu ikke reagerte? Hu tok rett på de men ensa det ikke en gang`? Jeg kan love at du kjenner de godt hvis du stryker på kinnene.
Så lurte på om noen hadde noe evt svar?

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Hilsen Rebekka & Tigergutt!
Brukerens avatar
RebekkaA

Re: Svarte klumper ?

Innlegg Oliver4 30 Apr 2016, 20:26

Hei!
Kan dessverre ikke svare på hva det er for noe, men endrer de seg ikke og ikke blir fler av de vil jeg ikke tro det er noe farlig hvertfall. Men har den vært rød eller irritert i huden rundt disse klumpene? Klør den mye?
Hvis du like så skal til veterinæren ville jeg hvertfall forhørt meg, evt tatt noen hudprøver. :)
Oliver4

Gå til Helse og ernæring

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 3 gjester