Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Er kalle kanin virkelig så ille?

Tema her er sykdom, skader, unormal helsetilstand og kosthold

Er kalle kanin virkelig så ille?

Innlegg maraxion 08 Feb 2016, 19:31

Heisan.
har gitt mine kaniner oxbow i alle år, men ser jo det er en stor prisforskjell i forhold til fks kalle kanin som også er lett å få ta i.
Har nå lest på masse tråder og sider og virker som om folk(mange uten peiling) er fanatiske på at oxbow er så utrolig mye bedre en fks kalle. Etter å ha selv kikket på innholdsfortegnelsene så har jeg problemer med å se den enorme forskjellen hverken på fiber, fett eller protein. Ja er en forskjell, men ikke noe vil kalle vesentlig.

For hvis problemet er vektøkning/for mye næring, er det ikke bare å justere ned mengden?

Håper noen med konkret kunnskap kan komme på banen om dette, gjerne noen med erfaring innen kaninernæring.
maraxion

Re: Er kalle kanin virkelig så ille?

Innlegg Tussis bestevenn 08 Feb 2016, 20:37

Kalle har endret innhold flere ganger, så tidligere var denne forskjellen større enn den er i dag, noe som kan forklare hvorfor Kalle har vært et veldig fy-fy fôr tidligere. Jeg vet ikke hvordan innholdsfortegnelsen ser ut i dag (fant det ikke på FK sine hjemmesider), men det største problemet er om det er mer proteiner enn fiber i fôret, noe som tidligere har vært gjennomgående for alle fôr fra FK.

Denne tidligere tråden kan kanskje være til hjelp? http://kanin.org/forum/viewtopic.php?f=8&t=7546#p69944
Evt. får du poste innholdet, så skal jeg se på det :)
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Gå til Helse og ernæring

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester