Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

plager i luftveiene

Tema her er sykdom, skader, unormal helsetilstand og kosthold

plager i luftveiene

Innlegg flekk 31 Jan 2017, 20:16

Hei, nå er det lenge siden jeg har vært her inne.

Flekk, som blir 6 år til sommeren, har vært syk siden oktober. Da oppdaget jeg at han til tider nøs og virket apatisk. Vi dro til dyrlegen i november, og det viste seg at han hadde luftveisinfeksjon, og han fikk antibiotika. Etter dette virket han mye bedre, og sluttet å være apatisk. Men han fortsatte å nyse, vibrere hurtig med nesa og holde hodet hevet som om han gispet etter luft. Først i 16.januar kom vi oss til dyrlegen igjen, og da oppdaget dyrlegen, etter å ha lyttet til lungene hans, at han hadde bronkitt. Jeg er ikke helt sikker på hva det er, men hun nevnte at det ikke hadde spredd seg til lungene ennå og at vi var tidlig ute. Flekk fikk en ny sprøyte (jeg vet ikke hva), og vi dro hjem. Etter det har jeg sett kraftige forbedringer og trodd at han endelig var helt frisk. Men i går kastet han kraftig på hodet og nøs, mens han vibrerte hørbart med nesa, og ble til slutt "seg selv igjen". Det samme skjedde i dag.

Da dette kanskje kan være reaksjoner på at jeg har sagflis i doen, skal jeg skifte til fyringspellets. Vi har også skaffet varmelampe til Flekk (ikke rødt lys), da dyrlegen anbefalte dette, samt gitt ham små porsjoner gulrøtter hver dag (jeg vet dette skal begrenses på grunn av sukkerinnholdet, men dyrlegen mente vi burde gi det slik at Flekk fikk i seg C-vitaminer, siden han bor ute).
Det må også nevnes at Flekk spiser som normalt (masse høy, oxbow pellets, salat, litt gulrøtter og godbiter som barley biscuits fra oxbow). Han går også på do som normalt, og han virker ikke apatisk. Det eneste er at han fremdeles nyser av og til, og vibrerer ganske hurtig med nesa.

Jeg er litt i urede om hva jeg skal gjøre, og hva det er som plager Flekk, bare at det har noe med luftveiene å gjøre. Jeg er også usikker på om en ny tur til dyrlegen vil hjelpe, da det ikke har hjulpet hittil (selv om han er ganske frisk nå, bortsett fra enkelte nyseanfall). Det er ikke billig å dra til veterinær heller.
Jeg setter stor pris på deres råd.

Mange hilsener fra Flekk (bildet er tatt for noen får dager siden, og Flekk virket frisk, om enn ikke like aktiv som før, men det kan jo skyldes at han begynner å bli eldre, og dessuten ikke har noen artsfrender)
Bilde
hilsen Flekk og hans eier Victoria
Brukerens avatar
flekk

Re: plager i luftveiene

Innlegg Tussis bestevenn 01 Feb 2017, 02:18

flekk skrev:[...] da oppdaget dyrlegen, etter å ha lyttet til lungene hans, at han hadde bronkitt. Jeg er ikke helt sikker på hva det er, men hun nevnte at det ikke hadde spredd seg til lungene ennå og at vi var tidlig ute.

Bronkitt er en bakteriell eller viral sykdom i luftrørene. Det er fysisk umulig at det ikke har spredd seg til lungene, da hovedkriteriet for bronkitt er inflammasjon i bronkiene. Jeg antar allikevel det veterinæren prøver å si er at det ikke har distribuert seg over hele lungene, men heller bare er å finne i hovedbronkiene.

Vi har også skaffet varmelampe til Flekk (ikke rødt lys), da dyrlegen anbefalte dette, samt gitt ham små porsjoner gulrøtter hver dag (jeg vet dette skal begrenses på grunn av sukkerinnholdet, men dyrlegen mente vi burde gi det slik at Flekk fikk i seg C-vitaminer, siden han bor ute).
Det må også nevnes at Flekk spiser som normalt (masse høy, oxbow pellets, salat, litt gulrøtter og godbiter som barley biscuits fra oxbow).

Tok veterinæren en blodprøve og fant mangel på vitamin C? For ellers er tilskudd av dette helt unødvendig. Faktisk er C-vitaminer noe kaniner har lett for å få for mye av, og en av de største kritikkene mot gnagerblandinger har vært at dersom blandingen er tilpasset marsvin (som trenger relativt mye tilskudd av C-vitamin) er den direkte skadelig for kaniner og vil endre pH i urinen slik at kaninene kan utvikle etseskader i urinveiene. At han bor ute spiller vel ingen rolle til eller fra? Jeg synes dette høres veldig rart ut, og ville latt være å gi gulrotbitene.
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg flekk 01 Feb 2017, 16:56

Tusen takk for svar.

Jeg reagerte også på det med gulrøtter og c-vitaminer, men var litt usikker på hva jeg skulle gjøre. Jeg har heller ikke gitt ham så mye. Men nå skal jeg i alle fall slutte med det (men en liten bit av og til skader ikke).

Jeg antar allikevel det veterinæren prøver å si er at det ikke har distribuert seg over hele lungene, men heller bare er å finne i hovedbronkiene.

Ja, jeg tror det stemmer. Dyrlegen var dessverre ikke helt klar på hva hun mente. Det var først da jeg spurte hva som var i veien med Flekk, at jeg fikk vite at han hadde bronkitt.

Men jeg skulle gjerne visst hvordan Flekk har fått denne sykdommen? Har det noe med flisen å gjøre? (jeg utelukker c-vitaminmangel som årsak. Dette var egentlig bare noe dyrlegen nevnte etter at jeg fortalte at Flekk bodde ute).
Brukerens avatar
flekk

Innlegg Tussis bestevenn 01 Feb 2017, 17:37

Vanligvis trigges sykdommen av allergener, ja. Sagflis er et typisk allergen, så det ville ikke forundre meg om dette er triggeren. Du kan komme en lang vei ved å bytte det, samt virkelig rense buret (ideelt sett faktisk støvsuge med HEPA-filter, da det er de mikroskopiske partiklene som irriterer), men egentlig vil det nok være best å holde han inne i nøye kontrollert miljø.

Jeg synes det er rart at veterinæren ikke har tatt røntgen av lungene til Flekk. Det er jo absolutt mulig å diagnostisere ut ifra bilyd på lungene, men å si bastant si hvor og hvordan det har spredt seg? I tillegg er det merkelig at hun ikke har tatt ordentlige prøver av slimet i halsen. Der kan hun lett finne ut om sykdommen er bakteriell eller viral. Er det en bakterie som står bak kan det enkelt behandles med antibiotika. Er det et virus blir det hele mer komplisert, men da ville det være naturlig å iallefall sende med antihistaminer for å dempe inflammasjonen slik at kroppen kan hele seg selv.
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg flekk 02 Feb 2017, 18:58

Jeg er veldig takknemlig for at du har tatt deg tid til å svare så grundig, Helene, da dette har vært årsak til mange bekymringer for meg de siste månedene.

Da det er umulig for meg å ha Flekk inne i huset, tenker jeg å sette i gang operasjon vask i buret, når vi endelig får byttet over til fyringspellets (det blir litt vanskelig med støvsuger). Det virker jo som Flekk er på bedringens vei, selv om jeg skulle ønske veterinæren hans hadde gjort en grundigere jobb. Jeg har likevel tidligere hadde god erfaring med veterinæren vår.

En ting til jeg lurer på; hvordan utvikler slike luftveissykdommer (f. eks. bronkitt eller luftveisinfeksjon) seg dersom de ikke blir behandlet (eller ikke behandlet grundig nok)?
Brukerens avatar
flekk

Gå til Helse og ernæring

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot], Google [Bot] og 1 gjest