Flekk, som blir 6 år til sommeren, har vært syk siden oktober. Da oppdaget jeg at han til tider nøs og virket apatisk. Vi dro til dyrlegen i november, og det viste seg at han hadde luftveisinfeksjon, og han fikk antibiotika. Etter dette virket han mye bedre, og sluttet å være apatisk. Men han fortsatte å nyse, vibrere hurtig med nesa og holde hodet hevet som om han gispet etter luft. Først i 16.januar kom vi oss til dyrlegen igjen, og da oppdaget dyrlegen, etter å ha lyttet til lungene hans, at han hadde bronkitt. Jeg er ikke helt sikker på hva det er, men hun nevnte at det ikke hadde spredd seg til lungene ennå og at vi var tidlig ute. Flekk fikk en ny sprøyte (jeg vet ikke hva), og vi dro hjem. Etter det har jeg sett kraftige forbedringer og trodd at han endelig var helt frisk. Men i går kastet han kraftig på hodet og nøs, mens han vibrerte hørbart med nesa, og ble til slutt "seg selv igjen". Det samme skjedde i dag.
Da dette kanskje kan være reaksjoner på at jeg har sagflis i doen, skal jeg skifte til fyringspellets. Vi har også skaffet varmelampe til Flekk (ikke rødt lys), da dyrlegen anbefalte dette, samt gitt ham små porsjoner gulrøtter hver dag (jeg vet dette skal begrenses på grunn av sukkerinnholdet, men dyrlegen mente vi burde gi det slik at Flekk fikk i seg C-vitaminer, siden han bor ute).
Det må også nevnes at Flekk spiser som normalt (masse høy, oxbow pellets, salat, litt gulrøtter og godbiter som barley biscuits fra oxbow). Han går også på do som normalt, og han virker ikke apatisk. Det eneste er at han fremdeles nyser av og til, og vibrerer ganske hurtig med nesa.
Jeg er litt i urede om hva jeg skal gjøre, og hva det er som plager Flekk, bare at det har noe med luftveiene å gjøre. Jeg er også usikker på om en ny tur til dyrlegen vil hjelpe, da det ikke har hjulpet hittil (selv om han er ganske frisk nå, bortsett fra enkelte nyseanfall). Det er ikke billig å dra til veterinær heller.
Jeg setter stor pris på deres råd.
Mange hilsener fra Flekk (bildet er tatt for noen får dager siden, og Flekk virket frisk, om enn ikke like aktiv som før, men det kan jo skyldes at han begynner å bli eldre, og dessuten ikke har noen artsfrender)