Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Hvordan unngå kanin å spise for mye planter?

Spørsmål og svar om temperaturforskjeller, insekter, innhegninger, utebur etc

Hvordan unngå kanin å spise for mye planter?

Innlegg flekk 07 Sep 2015, 16:17

Nå har jo Flekk mulighet til å løpe ut i hagen i tillegg til terrassen siden hagen er gjerdet inn med kompostgjerder. Riktignok får han bare være der når jeg følger med, da jeg er klar over at kompostgjerder ikke er helt sikkert.

Problemet er at hagen vår er full av planter, både ugress og andre hageplanter. Jeg har identifisert mange av dem og funnet ut at de er ufarlige, men noen er jeg fremdeles usikker på. Kanskje dere kan hjelpe meg med det dersom jeg legger ut bilder?
Men altså, Flekk spiser og spiser hele tiden av plantene. Jeg er redd han vil bli litt lubben, og det er vel heller ikke bra at han får ubegrenset mengde av grønt. Har dere noen forslag til hva jeg kan gjøre? Mamma tillater meg ikke å gjerde eller flytte bort plantene, så det må bli en annen løsning.

Jeg blir glad for deres ideer og synspunkter :)
hilsen Flekk og hans eier Victoria
Brukerens avatar
flekk

Re: Hvordan unngå kanin å spise for mye planter?

Innlegg Elledille 09 Sep 2015, 12:12

Vi har litt den samme problemstillingen. Vi har fått en liten kaningutt som skal gå inne i vinter, men som vi planlegger å ha ute i innhegning til våren. I plenen vår kan man finne både smørblomst og krypsoleie som er giftige planter. Vil dette gå bra, eller må jeg evt. fjerne alle spor etter disse med gift?
Elledille

Re: Hvordan unngå kanin å spise for mye planter?

Innlegg flekk 12 Sep 2015, 18:09

Fjern dem helst ikke med gift, da kaninen kan få noe av dette i seg. Det beste ville være å luke dem opp eller gjøre dem utilgjengelig.
hilsen Flekk og hans eier Victoria
Brukerens avatar
flekk

Gå til Uterelatert forum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester