Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Ta med kanin på hytta?

Spørsmål og svar om temperaturforskjeller, insekter, innhegninger, utebur etc

Ta med kanin på hytta?

Innlegg Snerkel 10 Aug 2016, 20:17

Vi skal på hytta til helgen, men er veldig i tvil om jeg skal ta med kaninen min eller ikke.
Hun elsker å være på hytta, hvor hun får mye kos, og vært mye løs både ute (i bånd) og inne. Ulempen er kjøreturen (ca 4 timer hver vei), men også at det er meldt 4 grader om nettene. Hun er innekanin, men akkurat på hytta har hun utebur, for hun er bare der om sommeren. Er 4 grader litt for kaldt for henne sånn plutselig i august? Alternativt må hun sitte hjemme alene i buret en hel helg (naboen kan komme innom og mate, så hun får mat). Kan også nevne at hun har vært veldig lite løs i huset i det siste fordi vi pusser opp, noe som har resultert i altfor lite kos og innendørskos, men hun er mye ute i innhegningen på dagtid.
Hun blir åtte år i november, og er dvergvedder/løvehode, hvis det spiller noen rolle.

Ser fram til svar!

Hilsen Elise
Brukerens avatar
Snerkel

Re: Ta med kanin på hytta?

Innlegg audhildw 13 Aug 2016, 14:18

Du har kanskje allerede reist til hytta, men tenkte jeg kunne svare alikevell.

Om kaninen din er innekanin og vandt me å bo i innevarme/sommervarme, vil jeg slett ikke anbefale å plutselig la henne bo ute i 4 grader. Vil engentlig ikke anbefale det om kaninen har stått mye ute i sommer heller, da hun mest sannsynelig ikke har vært utsatt for like lave temperaturer som det er meldt på hytta di.
Vil heller ikke tro det er så lurt å prøve, da kaninen din nesten er 8 år gammel, og kanskje ikke har et like bra imunforsvar som den hadde før. Det er aldri gøy med syke kjæledyr.

Har du ikke mulighet for å ha henne inne i hytten heller, f.eks sette buret hennes rett inn i gangen? Du trenger jo ikke å putte henne inn i et bur heller, men kanskje barre lage et lite avsperret område hvor hun kan være om natten?
Hilsen Audhild, Bella & Sofie
Brukerens avatar
audhildw

Gå til Uterelatert forum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest