Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Han er så redd:(

Innlegg som ikke passer i de andre kategoriene

Han er så redd:(

Innlegg pii 29 Jan 2007, 16:06

Meg igjen!=) Nå har jeg vært på dyrebutikken å henta kaninen min (han er fra en oppdretter i byen). Men han er så redd stakkars :( han bare sitter i et hjørne, vil ikke engang gå inn i huset sitt.. Uff, så forvirra han sikkert er! Fikk med noe høy fra dyrebutikken som jeg har lagt i buret slik at det i alle fall var litt "kjent" lukt rundt han, men han ser helt trøstesløs ut der han sitter.

Skal jeg bare overse han nå? La han finne seg til rette? Bør jeg la han være alene, eller skal jeg prate med han/ ha på tv'n som vanlig? Står så mye forskjellig på kaninsidene at jeg må bare høre her. Hvor lang tid tar det vanligvis før de blir litt varm i trøya? Han er jo (nesten selvfølgelig siden han er fra dyrebutikken) alt for ung :evil: ! bare 5 uker:(. Er det noe jeg kan gjøre for at han skal bli glad igjen? Føler meg som verdens verste person.

Mvh
Brukerens avatar
pii
Etablert bruker

Innlegg Ida 29 Jan 2007, 17:05

Vet det høres slemt ut, men jeg ville levert ham tilbake. Er ikke noe kjekt å ha en redd kanin. Det er lurest å velge den som kommer hoppende bort til burdøren for å hilse og som virker mest sosial :wink:

Hvis du velger å beholde ham ville jeg brukt mye tid på han, ha ham mye i fanget (Kanskje etter en-to dager sånn at han blir trygg i buret først) og når han virker tryggere latt ham hoppe rundt på gulvet. Kanskje etter en-to dager. Du kan bare gjøre ting som vanlig hjemme så lenge han har et skjulested som et hus eller lignende. Han må jo bli vant til det. Det er lurt å bare ha høy i buret og gi ham pellets fra hånden, da blir de fortere glad i mennesker. Du kan bare snakke med ham masse, er ikke noe galt i det :wink: Men som sagt ville jeg ikke valgt en kanin som er så redd, er kjekkere å ha en kanin som er sosial fra før av. Håper for din skyld at han bare er veldig stresset fordi han er flyttet til et nytt sted, hvordan var han i butikken?
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg pii 29 Jan 2007, 17:06

Å! Nå bynte han å røre på seg, drakk masse vann og nå sitter han å gumler høy mens han rydder buret. Uffoguff, vi har vært samboere i bare to timer, men han skremte meg virkelig ista! Han ler vel bare av sin hysteriske nybakte kaninmor :lol:
Brukerens avatar
pii
Etablert bruker

Innlegg Ida 29 Jan 2007, 17:08

Håper han tiner fort opp :wink: Men hvordan var han i butikken?
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg pii 29 Jan 2007, 17:11

Oi, så ikke at jeg hadde fått svar. Han var veldig rolig i butikken, alle de små kom bort mot åpningen på buret når det sto åpent og ekspeditøren strøk dem. Han lar meg stryke og løfte han, men er vel kanskje mer en "kanskje hun går bort om jeg ligger helt stille" enn at han er så kosen, ikke vet jeg. Men han er som sagt livlig nå, og har laga seg et lite reir som han sitter å spiser i:)

Endring: Han trykker seg ikke mot bunnen av buret når jeg stryker han, og han lukker øynene, så tror ikke han er redd for hender heller..
Brukerens avatar
pii
Etablert bruker

Innlegg Ida 29 Jan 2007, 17:14

Da var det ikke så ille som jeg skulle ha det til, hehe. Men jeg ville att ham mye på fanget og kost med han sånn at han ble vant til det og liker å bli strykt :wink:
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg pii 29 Jan 2007, 17:17

Okei :) takk for svar! Stay tuned for mange spørsmål utover de neste dagene og ukene! 8)
Brukerens avatar
pii
Etablert bruker

Innlegg Harefrøken 29 Jan 2007, 17:58

Jeg synes kaninen er heldig som har fått en matmor som bryr seg og stiller spørsmål.

Gi ham tid. Mange kaniner er ikke særlig menneskekjære i begynnelsen, men selv de meste bitende, redde etc. kaniner, kan bli ordentlig kosete.

Rådet til Ida om å gi pellets fra hånden er veldig godt! For å gjøre ham trygg, bør du la ham bestemme litt selv og ikke skremme ham. Samtidig må du venne ham til å omgås deg. Det høres ut som om du gjør en god jobb så langt.
Brukerens avatar
Harefrøken
Etablert bruker

Innlegg Lisemor 29 Jan 2007, 19:22

jeg vil bare slenge meg på å ønske lykke til. Selv fikk jeg gutten min i sommer uten noen særlig erfaring med kaniner, og da var han allerede voksen og visste hva han ville. Han er ikke den mest kosete kaninen i verden, men er mammas super duper gullgutt fordet. Og med litt mat å tilby, kan jeg faktisk få lov å kose litt med han. Hadde nok vært rimelig rådvill uten dette forumet her. Gleder meg til å følge dere fremover, alltid kos når ting ordner seg. :lol:
Lisemor og B-Rabbit
Brukerens avatar
Lisemor
Etablert bruker

Innlegg Jessica Rabbit 29 Jan 2007, 19:28

Gratulerer med ny samboer :lol: Tålmodighet er virkelig en dyd med disse dyrene, så du må ikke fortvile hvis du synes det tar lang tid å få han trygg på deg.. Jeg har hatt min yngste i 4 måneder, og han har nettopp begynt å bli trygg på å ligge selv om jeg går rett forbi han.. Nå går han løs hele tiden sammen med min andre kanin, det kan jo være en grunn til at det tar så tid da. Uansett er mitt beste tips å sitte på gulvet, mens kaninen er løs/ evt sitte ved buret, med pellets eller urteblader som lokkemiddel. Når de blir vant til å få godbiter, overvinner de raskere redselen for oss. Det er min erfaring hvertfall :lol:

Det er også litt moro at de er så skeptiske, for det gjør gleden ved å vinne tilliten så mye større :wink:
Lykke til, kos deg!
Hei og hopp
Brukerens avatar
Jessica Rabbit
Etablert bruker

Innlegg Marit 30 Jan 2007, 00:20

Kaninen min var også bare fem uker da jeg fikk han fra dyrebutikk. Jeg skulle jo egentlig ikke ha noen kanin da, men forbarmet meg over det lille kreket. Jeg merket at han var trygg og sosial i dyrebutikken, noe som er veldig positivt hvis din også var. Da jeg fikk han hjem satt han gjemte han seg i huset sitt i ca fire minutter før han snuste og kom ut for inspeksjon av nye mennesker og nytt hus.

Han var jo også bare barnet og selvfølgelig for liten til å bli tatt fra moren sin. Jeg måtte bare gjøre det beste ut av det for han og lot han være mye nær meg. Han likte å sove i armkroken min, ligge på brystet mitt og ha nærkontakt. Jeg anbefaler deg å prøve det, da det vil øke sjansen for at han blir rolig og trygg som voksen, samt at han kan føle seg mindre redd og ensom nå.
Min kanin er faktisk en av de få som liker å bli holdt som voksen, riktignok bare av meg. Siden han var så bitteliten føler jeg at vi har fått et ekstra nært bånd, jeg og Petter.
Kos med han og bruk tid sammen så håper jeg dere også blir like godt kjent. :D
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg pii 30 Jan 2007, 21:19

Okei, takk for alle svar! Men lurer på en ting (til): skal jeg vente til han kommer til meg eller skal jeg løfte han ut for å kose med han? Han er litt nervøs, så vil ikke løfte huset hans bort når han sitter i det for å ta han ut... Vil lissom at han skal ha et fristed der han kan sitte/sove uten at jeg forstyrrer..

Er det feil? Bør jeg ta han ut? Vil ikke at det skal bli for mye for han, men må jo være litt ensomt å bare gå rundt i buret hele dagen? Han har jo bare vært her siden igår, men tror han har funnet seg til rette i buret iaf :)Han har laget seg "reir" og spiser og drikker masse. Han står på to ben og stikker nesen ut mellom sprinklene på buret og snuser på lufta, men går inn i huset sitt når jeg kommer bort og snakker til han. Stikker heller hodet ut å bare ser hva jeg gjør :wink:

Tips mottas med takk!

Mvh :)

P.S. Tipset med pellets i hånden virket kjempebra=)
Brukerens avatar
pii
Etablert bruker

Innlegg Jessica Rabbit 31 Jan 2007, 00:05

Jeg leste et sted at det er lurt å sitte ved buret endel, sånn at han blir vant til det og tør å være utenfor huset selv om du sitter der. Det er bare å rigge seg til med pute og bok :lol: Etterhvert blir han så trygg at du kan ta hånda inn og stryke nesen også, da er du godt på vei til en trygg kanin :wink:

Om det gjør 'skade' å løfte han ut istedet for dette aner jeg ikke, men tror det kan gå litt begge veier. Uansett er vel håndtering lurt... Alt handler hvertfall om kaninens tillit, og det tar litt tid å bygge opp.
Hei og hopp
Brukerens avatar
Jessica Rabbit
Etablert bruker

Innlegg monis 31 Jan 2007, 00:09

Spennende dette her :) Er døren til buret åpen slik at han kan komme ut om han vil?
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Innlegg pii 31 Jan 2007, 00:44

Tror jeg satser på å ikke løfte så mye med det første da :) Han spiser som sagt fra hånden min, og jeg får stryke han, men merker at han blir litt nervøs. Vet ikke helt hva det er, men han stiller seg med ryggen mot meg når han blir litt egstelig, men han hopper ikke ifra meg. Vet ikke om det er for at han skal ha åpen rømningsvei eller om han hører meg bedre da(han har et hengeøre og et som står opp, men hengeøret trekker huden slik at det andre øret står midt oppå hodet hans :roll: ) ? Han legger seg ned på siden og lukker øynene om jeg sitter stille, så tror han slapper mer av nå.

Burdøra er åpen hele tiden når jeg er hjemme, men han har bare snusa på gulvet uten å ha labbene nedi, mulig han synes det er litt høyt for å hoppe utfor. Får bygge han et lite platå i morgen, så blir det lettere for han å hoppe ut.

Takk for svar :) Vet ikke helt hvordan det skulle gått om jeg ikke hadde hatt dette forumet i lese/skrive i! :lol:
Brukerens avatar
pii
Etablert bruker

Innlegg monis 31 Jan 2007, 01:12

Jeg tror nok at han vil hoppe ganske raskt ut av buret hvis du legger en pute eller noe annet passende rett utenfor - det har vært det magiske trikset for alle mine her vaffal ;) De har vært skeptiske til å hoppe rett ut i starten, siden det er nytt og fremmed utenfor buret... Så prøv med platå av noe slag, så skal du se han farter fort ut.

Han dør vel neppe på seg om du løfter han en gang, men det kan jo være nesten kjekkere for dere begge om han heller tør komme ut av buret og oppsøke deg på eget intitiativ enn at han presses av deg ved at du løfter han. Ha noen pelletsbiter for hånden når han kommer ut av buret, og bruk en del tid med han nede på gulvet, så skal du se han får raskt tillit til deg :D

Og snart blir det så mye balluba å holde på med når han tisser og lorter og gnager og styrer utenfor buret, at du knapt kommer til å huske hvordan det var disse første dagene nå hvor han er sky og usosial ;)

Dette blir bra :D
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Innlegg Marit 31 Jan 2007, 01:22

Når kaninen sitter inne i huset sitt bør den få være der i fred. Det er viktig at den føler seg helt trygg et sted, og at kaninen vet at den kan være alene der. Siden han også er litt engstelig ville jeg iallefall ventet til han gikk ut selv.
Det er en god ide`å tilbringe mye tid ved buret. Snakk litt til han og gi han pellets fra hånden som du gjør.

Det varierer fra kanin til kanin hvor vågale og utadvendte de er, så det beste er å ta tiden til hjelp og så vil du etterhvert få lov til å bli bedre kjent med han.

Tenk så skremmende det er for små tasser å flytte slik. Bort fra andre kjente kaniner og steder. Heldigvis kom han til deg. :lol: Dette kommer nok til å gå fint.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Gå til Generelt kaninforum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester