Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Kanin og marsvin i samme rom

Innlegg som ikke passer i de andre kategoriene

Kanin og marsvin i samme rom

Innlegg Lena 02 Feb 2008, 23:41

Noen som vet om en kanin og et marsvin kan bo i samme rom (hvis de har vært sitt bur) ? Eller at burene står siden av hverandre?
Lena

Re: Kanin og marsvin i samme rom

Innlegg ZakuraRabbit 03 Feb 2008, 00:01

Tror da det skal gå ann...
Vet at de KAN bære sykdommer som overføres via artene men er ikke sikker på hvordan de overføres. På Skjetlein bor de på samme rom, men på hver sin side av rommet:p
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg Agnes Midttun 03 Feb 2008, 15:51

Kaniner har ihvertfall en bakterie naturlig i kroppen som gir marsvin luftveisinfeksjoner. Derfor bør de ikke stå vedsiden av hverandre, men at de får være sammen i ny og ne tror jeg ikke skader så mye.

Uansett har ikke kaniner noe forhold til marsvin (eller omvendt). Vi har prøvd litt her, og kaninen har ikke enset marsvinet og marsvinet har vært mer redd for enn hatt glede av kaninen. Så selv om vi mennesker kanskje synes det høres koselig ut at kanin og svin får møtes fører det ingen vei, på en måte.

Agnes ;)
Agnes Midttun
Etablert bruker

Innlegg Ida 03 Feb 2008, 16:00

Er ikke det hvis de deler bur/dokasse at det smitter (altså gjennom kontakt med avføring) ? Er det jeg har hørt, men vet ikke hva som er riktig ;)
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg Lena 03 Feb 2008, 16:37

Okei. Tenkte på og ha de i samme rom ikke i samme bur og sånn. Men kanksje at de kan møtes i ny og ne. Vet ikke jeg :emo3:
Lena

Innlegg Agnes Midttun 03 Feb 2008, 21:52

Ida skrev:Er ikke det hvis de deler bur/dokasse at det smitter (altså gjennom kontakt med avføring) ? Er det jeg har hørt, men vet ikke hva som er riktig ;)

Det er mye mulig. Men den luftveissykdommen vil jeg anta er luftsmitte, uten at jeg har noe videre peiling altså ;)
Agnes Midttun
Etablert bruker

Innlegg carina 03 Feb 2008, 21:56

Jeg har kaninene mine løse i leiligheten, samtidig som marsvinene står i en åpen, stor burbunn på kjøkkenet. Kaninene er av og til inne hos marsvinene og hilser på, gomler litt mat og stjeler spesielt hvis det blir servert godt grønt. Jeg synes bare alle fire har godt av å få litt sosial omgang med hverandre innimellom. Marsvinene mine er litt blyge ennå, og blir bare mye modigere og frempå når kaninene er inne for å si hei. Tror nok ikke de tar skade av det (bortsett fra alt det stresset med bakterien ogsånt). :)
Brukerens avatar
carina
Etablert bruker

Innlegg Lena 03 Feb 2008, 21:58

Okei. Har veldig lyst på et marsvin. Sånn som du sier det Carina, så skal det gå bra at de løper litt sammen under oppsyn i ny og ne?
Lena

Innlegg carina 03 Feb 2008, 22:09

Det kommer nok mye an på individene også. Skal du ha deg marsvin, bør du nok få deg hvertfall to. Tror ikke noen marsvin har det noe kult i det hele tatt uten en artsfrend å støtte seg på. Her i huset har vi to søstre som har bodd sammen siden fødselen, og de prater og romsterer sammen. Er det noe de blir redd for, så løper en alltid tilbake til søster for å få støtte. De er veldig herlige dyr, men trenger like mye aktivisering som en kanin gjør.
Brukerens avatar
carina
Etablert bruker

Innlegg Lena 03 Feb 2008, 22:11

Ja, tror jeg kan det meste om marsvin for at et marsvin skal ha det bra :lol:
Lena

Innlegg Hopp 07 Apr 2008, 10:56

Hei dere.

I forbindelse med kanin og marsvin sammen, lurer jeg på hva som er kildene deres til at kanin og marsvin ikke bør stå sammen. Jeg lurer også på hvilken bakterie det siktes til som kaninen har og marsvinet ikke tåler... Jeg har ringt Veterinærhøgskolen, Mattilsynet og en smådyrklinikk, og ingen av disse mente det var noen fare ved at kanin og marsvin stod sammen, og disse bør jo være de som kan mest om dette!?
Hopp

Innlegg SiljeHH 07 Apr 2008, 11:10

Jeg vet ikke hvilken bakterie det evt. er snakk om, men av andre grunner til å ikke ha kaniner og marsvin sammen finner man det at de ikke snakker samme språk og dermed ikke kan prate sammen, marsvin skal ha c-vitamintilskudd (lærte jeg av dyrebutikken da jeg fikk marsvin, usikker på om det er sant), det trenger iallefall ikke kaniner, kaniner og marsvin kan bli dårlige av hverandres mat (gnagerblanding er ikke kaninmat), og kaninene er så store og kraftige i forhold til de små spinkle marsvinene, så kaninen kan skade marsvinet alvorlig i et eventuelt basketak.. Dette er de grunnene jeg har hørt iallefall, og det holder for meg =)
Silje
SiljeHH
Moderator

Innlegg Camilla 07 Apr 2008, 13:22

Her står det en del:

http://www.jwdata.no/dyreklinikk/forum/ ... .php?t=344
Siden det er en veterinær som har skrevet dette så regner jeg med at det er til å stole på.
Camilla og Ludvig
Camilla
Etablert bruker

Innlegg Marit 07 Apr 2008, 13:29

Kan kanin og marsvin leve sammen?
Svaret er et klart nei fra et biologisk og veterinærmedisinsk synspunkt. Argumentene er mange:
Dyreartene kommer opprinnelig fra forskjellige verdensdeler, Mellom-og Syd-Amerika (marsvin) og Europa ( kanin ). Kaniner og marsvin har forskjellige med lignende sosiale strukturer, noe som kan føre til konflikter dyrene imellom. Disse konfliktene vil ikke kunne forstås av dyrene fordi de snakker forskjellige språk, og eieren vil ikke kunne tyde at det er en konflikt på gang, fordi " språket" er basert på lukt og subtil adferd.
De fleste mennesker vil altså ikke merke noe til konfliktene. DEt er som regel kaninen som er sjefen, og dette fører til stress for begge parter.

Kaniner kan være bærere av en del bakterier som ikke skader kaninen, men som er sykdomsfremkallende for marsvin.
Stress kan føre til at begge dyr kan bli syke.

På tross av dette er det mange mennesker som har kanin og marsvin sammen, og det ser ut til å gå bra.

Vår anbefaling er at man sørger for at marsvinet har et eget område som den kan gå til, når den vil, og som kaninen ikke har adgang til. Dette vil kunne redusere stress og hindre at dyrene utvikler sykdom.

Disse opplysningene har jeg fra Nebb og Poter, en anbefalt smådyrsklinikk i Oslo.

Et annet poeng er selvfølgelig at marsvinet må få sin mat servert på et sted kaninen ikke har adgang til, da denne maten vil være skadelig for kaninen.

Når det gjelder henvendelser til mattilsynet og veterinærhøgskolen er det ikke alle som jobber der som har spesialitet på smådyr, det ser man bla ved behandling av kanin hos veterinærhøgskolen, som kan være svært mangelfull. Jeg vet ikke hvem du har snakket med i Mattilsynet, men kanin og marsvinkunnskap er ikke allmennkunnskap der heller.
Smådyrklinikken du har snakket med kan jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke vet hvem du sikter til, men erfaring tilsier at man ikke skal ta for god fisk det man blir fortalt hos alle klinikkene heller. Det er ikke uten grunn at vi har noen anbefalte klinikker.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg Marit 07 Apr 2008, 17:09

Bok 1: The Biology and medicine of rabbits and rodents, 4th edition: sider 37 - 39, om oppstalling:" Because of the Bordetella* susceptibility GP should not be housed with rabbits, cats and dogs, and other species that carry Bordetella subclinically." Sitat slutt.

*Bordetella bronchiseptica er et bakterium som angriper de øvre og nedre luftveiene, og som omtrent 100 % av kaniner har uten at de er syke av det.

Bok 2: Manual of Rabbit Medicine and Surgery, BSAVA, Editor Paul Flecknell: side 20: " Rabbits are often kept with Guinea pigs, but this is not advisable as bullying by the rabbit can occur. -... - It should be remembered that rabbits carry Bordetella bronchiseptica, which is pathogenic* in guinea-pigs."

Bakterien Bordetella er altså noe kaniner har uten å bli syke av det, mens det er sykdomsfremkallende hos marsvin.

Det er bare en begynnelse, mye innen klinisk praksis viser at dette er riktig. Det er mange eksempler hvor marsvinet måtte avlives pga langtkommet luftveisinfeksjon etter å ha bodd med kanin.. Kaninen var "sjefen, mobbet marsvinet til døde, og smittet den også.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg Hopp 08 Apr 2008, 23:58

Tusen takk for fint og utdypende svar!
Jeg spør ikke fordi jeg selv vurderer å sette disse dyrene sammen, men fordi jeg har fått spørsmål om dette i forbindelse med salg av kaninunger.
Hopp

Gå til Generelt kaninforum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 3 gjester