Marit 07 Apr 2008, 12:29
Kan kanin og marsvin leve sammen?
Svaret er et klart nei fra et biologisk og veterinærmedisinsk synspunkt. Argumentene er mange:
Dyreartene kommer opprinnelig fra forskjellige verdensdeler, Mellom-og Syd-Amerika (marsvin) og Europa ( kanin ). Kaniner og marsvin har forskjellige med lignende sosiale strukturer, noe som kan føre til konflikter dyrene imellom. Disse konfliktene vil ikke kunne forstås av dyrene fordi de snakker forskjellige språk, og eieren vil ikke kunne tyde at det er en konflikt på gang, fordi " språket" er basert på lukt og subtil adferd.
De fleste mennesker vil altså ikke merke noe til konfliktene. DEt er som regel kaninen som er sjefen, og dette fører til stress for begge parter.
Kaniner kan være bærere av en del bakterier som ikke skader kaninen, men som er sykdomsfremkallende for marsvin.
Stress kan føre til at begge dyr kan bli syke.
På tross av dette er det mange mennesker som har kanin og marsvin sammen, og det ser ut til å gå bra.
Vår anbefaling er at man sørger for at marsvinet har et eget område som den kan gå til, når den vil, og som kaninen ikke har adgang til. Dette vil kunne redusere stress og hindre at dyrene utvikler sykdom.
Disse opplysningene har jeg fra Nebb og Poter, en anbefalt smådyrsklinikk i Oslo.
Et annet poeng er selvfølgelig at marsvinet må få sin mat servert på et sted kaninen ikke har adgang til, da denne maten vil være skadelig for kaninen.
Når det gjelder henvendelser til mattilsynet og veterinærhøgskolen er det ikke alle som jobber der som har spesialitet på smådyr, det ser man bla ved behandling av kanin hos veterinærhøgskolen, som kan være svært mangelfull. Jeg vet ikke hvem du har snakket med i Mattilsynet, men kanin og marsvinkunnskap er ikke allmennkunnskap der heller.
Smådyrklinikken du har snakket med kan jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke vet hvem du sikter til, men erfaring tilsier at man ikke skal ta for god fisk det man blir fortalt hos alle klinikkene heller. Det er ikke uten grunn at vi har noen anbefalte klinikker.
Marit