Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Kastrering og bonding av Fréya og Tuborg

Spørsmål, svar og erfaringer relatert til det å føre og ha flere kaniner sammen

Kastrering og bonding av Fréya og Tuborg

Innlegg Frèyja 30 Jan 2008, 01:42

Hei alle sammen!

Jeg er ny på dette forumet, men synes det er en super side! Har allerede fått svar på mye av det jeg lurer på bare av å lese andres innlegg og svar. Men det er ett spørsmål jeg ikke ser at noen andre har svar helt konkret på eller spurt om. Jeg har 2 kaniner, en hann (Tuborg Lite på 1 1/2 år, dvergvedder) og en hunn (Frèyja 9 mnd, hermelin/løvehode). Begge er kastrert. Frèyja den 18 Januar & Tuborg den 23 Januar. Jeg kjøpte Tuborg den 19 Januar. Planen er å prøve å sette dem sammen, slik at de kan nyte hverandres selskap. Har lest på en engelsk side for "introduksjon av kaniner" at man bør vente med dette til det har gått 14 dager etter siste kastrering. Så da blir det rundt den 7 februar at de skal møtes for første gang.

Det jeg lurer på er om det er noen som har erfaringer med hvor lang tid det tar før hormonene til hannkaninene avtar etter at de er kastrert? Tuborg er veldig hormonell enda, og jeg lurer på om jeg kanskje må vente enda lengre enn til den 7 feb med å la dem møtes? Har du noen erfaringer rundt dette, hva som helst egentlig, så hadde det vært til stor hjelp om du kunne fortalt meg om dem:)

Med vennlig hilsen,

Malin, Tuborg & Frèyja.
Brukerens avatar
Frèyja
Etablert bruker

Re: Kastrert hannkanin, når avtar hormonene?

Innlegg monis 30 Jan 2008, 01:52

Heisann og velkommen hit til forumet! Flott at du har funnet masse informasjon så langt, har blitt en del tråder her inne etterhvert :D Jeg ser i en annen tråd at Hilde (som er veterinær) har skrevet dette:

Kjønnshormonene pleier å roe seg etter et par uker, men han kan være fruktbar i opp til fire uker etter inngrepet.

Utover dette så får du helt sikkert en del tilbakemeldinger fra medlemmer som har hatt yre kastrerte kaniner en tid etter inngrepet, i løpet av morgendagen. Selv var min hannkanin rolig da han ble kastrert, så jeg kan ikke hjelpe med erfaringer som dreier som om det motsatte :D
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Innlegg CecMB 30 Jan 2008, 11:21

Hvor lenge hannen er fruktbar er vel ikke så farlig her, da hunnen ikke har organer for å bli drektig :lol:

Det viktige er vel når/om hans kjønnsdrift blir så svak at han ikke vil mase på henne. Han var jo godt voksen og sikkert satt i sine vaner før kastrasjonen, så det kan hende han ikke vil gi seg med dette. Hvor sterk var kjønnsdriften hans før kastrasjonen? Det varierer veldig fra hann til hann. Og hvordan er adferden hans nå?

Mvh Cec
CecMB
Etablert bruker

Innlegg ZakuraRabbit 30 Jan 2008, 12:29

Velkommen hit.

Lurer egentlig litt på det samme selv...jeg har en kastrert hunnkaninn på 3 år og en hannkanin på 2 som jeg håper å få kastrert en dag, de er vant med å møtes i blant fra før av da...men det blir en del jaging :oops:
Vet at hanner kan være fertile i opptil 6-8 uker etter kastrering, i seg selv burde jo ikke det være noe problem om hunnen ikke er det men jeg kan tenke meg det kan være plagsomt for henne å bli parret hele tiden (tror Zakura kan skrive under på det og :hjelp: )
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg Ida 30 Jan 2008, 17:11

Hei og velkommen til forumet :) Det er litt forskjellige ting som blir sagt både rundt hvor lenge de er kjønnsmodne og hvor lenge de har hormoner i kroppen etter et slikt inngrep. Jeg har ikke noe godt svar på det, men har hørt at det både er positive og negative sider ved at hannkaniner fortsatt er hormonelle. Jeg har lest litt om bonding på et engelsk forum og der er det noen av de som driver omplassering for kaniner som velger å sette hanner sammen med hunner ca 2 uker etter kastrering fordi hormonene da har roet seg litt, men hannkaninen har fortsatt en "viss interesse" for hunnkaninen. Jeg har ingen erfaring med slikt selv, men ser jo for meg at hvis han er alt for hormonell kan det bli et problem med mye parring osv.
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg Frèyja 30 Jan 2008, 18:33

Hei igjen! Takk for den hyggelige velkomsten :D

Jeg har også lest en del på samme side som deg tror jeg, for der sto det mye om ""bonding" & "bunny introductions", de tok vel inn private kaniner og matchet dem med sine som skulle omplasseres. Dermed kunne de både sørge for at kaninene ble omplassert & at kaninene fikk en kaninvenn. Det hørtes jo supert ut! Synd det ikke er noe sånt i Norge!

Jeg ser at det skrives forskjellige ting, men jeg har også hørt 14 dager. Jeg prøvde å la dem hilse etter bare 5 dager, og da besteg han henne bare om og om igjen. Hun satt helt rolig, men tok dem fra hverandre siden det sikkert ble litt mye for begge to etter hvert. Har ikke prøvd dem sammen siden da, men skal prøve nå om 14 dager, den 7 februar. Skal også høre med vetrinæren som skal fjerne stingene nå over helgen.

CecMB skrev:Hvor lenge hannen er fruktbar er vel ikke så farlig her, da hunnen ikke har organer for å bli drektig :lol:

Det viktige er vel når/om hans kjønnsdrift blir så svak at han ikke vil mase på henne. Han var jo godt voksen og sikkert satt i sine vaner før kastrasjonen, så det kan hende han ikke vil gi seg med dette. Hvor sterk var kjønnsdriften hans før kastrasjonen? Det varierer veldig fra hann til hann. Og hvordan er adferden hans nå?

Mvh Cec

Før kastreringen var han som en vanlig hannkanin, han har aldri ridd på gjenstander eller føtter & var en veldig rolig og avbalansert kanin egentlig. Likte å springe og slappe av. Etter kastreringen har jeg merket at han ikke tisser overalt lengre, lorter litt sporvis, men også dette begynner å havne mer og mer i doen :thumbup: Så er fornøyd med resultatet så langt. Var kanskje litt tidlig å prøve dem sammen etter 5 dager? Jeg blir så overivrig! :lol:

Håper flere kan komme med erfaringer rundt temaet, da hadde jeg blitt veldig glad! Skal selvfølgelig skrive hvordan det går med Tuborg, og hva vetrinæren eventuelt sier siden noen lurer på det samme som meg ;)

Vennlig hilsen,

Malin, Tuborg & Frèyja!
Brukerens avatar
Frèyja
Etablert bruker

Innlegg Harefrøken 31 Jan 2008, 02:38

Kan jo oppfylle monis' spaadom: Min erfaring er at det kan gaa maanedsvis för den hormonelle adferden gir seg. Bambino ble kastrert i september (saavidt jeg husker - finner ikke adopsjonspapirene), kom til oss rett för jul, men holder fremdeles paa og pröver aa parre seg med H. Det er ikke noe problem, H er taalmodig, men naar han begynner aa jukke, stikker hun av. Saa utfra min erfaring er ikke hormonell adferd noen hindring med tanke paa bonding. (Naa har forsaavidt vi, med suksess, fulgt en annen bondingstrategi enn det som blir anbefalt paa diverse nettsteder, men det er en annen historie.)

Tuborg var et utrolig kult kaninnavn :D
Brukerens avatar
Harefrøken
Etablert bruker

Innlegg Ida 31 Jan 2008, 13:53

Parring er ikke nødvendigvis hormonell atferd heller, men kan også være dominans. Og dette er helt vanlig oppførsel i en bondingprosess, og også seinere, bare i mindre grad som oftest. :)
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg Harefrøken 31 Jan 2008, 22:34

Er klar over det, men han virker kaat, for aa si det rett ut. Brummer og staar paa ... :D Det er forsaavidt blitt mindre av det. Og som sagt er det ikke noe problem.
Brukerens avatar
Harefrøken
Etablert bruker

Innlegg Ida 01 Feb 2008, 10:27

:lol: Han har visst ikke helt skjønt ennå at han er kastrert da
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg carina 01 Feb 2008, 11:38

Min Muffe ble (ufrivillig av meg) bondet med min/sin ( :) ) Lea allerede 5 dager etter at han var kastrert. Hun var sterilisert fra før av hun og, og de er begge ganske unge. MIn erfaring ble at det ikke gikk så hardt for seg som jeg trodde det kom til å bli. Muffe prøvde å parre henne av og til, men med en gang hun flyttet på seg, sluttet han. Jeg opplevde at selve bondingen og forholdet mellom de to små utviklet seg raskt til å bli et fint og kjært et, noe jeg også tror skylder det at Muffe var såpass "forelska" i Lea. Holder med at du skal prøve dem sammen etter to uker, noe som også var planen min og hva jeg hadde blitt fortalt på forhånd, også krysser vi fingrene og håper det går bra! :)
Brukerens avatar
carina
Etablert bruker

Innlegg Frèyja 01 Feb 2008, 16:29

Hei Carina!

Så moro & høre at d gikk bra med dine kaniner til slutt! Tror mine kaniner oppfører seg ganske likens som dine :) Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke greide å vente lenger.. Så nå har de møttes 2 ganger, en gang i går og i dag. Sitter faktisk & skriver dette mens de hopper rundt sammen! Jeg skal si jeg er overrasket over fremgangen, det gå som smurt! De har ikke vist noen tegn til agressiv adferd. Det eneste issuet er at Tuborg prøver å pare henne når hun vil ha kos, hun hopper frem til ham og legger ned hodet. Han tar ikke hintet, og prøver i stedet å parre seg med henne.. Feil vei hver eneste gang :lol: Hun løper unna, og slik har de holdt på en god stund nå. Det er ikke sånn hele tiden, de tar pauser hvor de spiser, pusser seg eller bare sitter og ser på hverandre. Men ingen av dem har lagt seg ned enda for å virkelig hvile. Tror Frèyja synes det er litt skummelt når Tuborg er så brå i bevegelsene og hele tiden jokker løs på ansiktet hennes i stedet for å gi henne kos.

I går prøvde jeg banantrikset, men det funket heller dårlig. Frèyja så ikke ut etterpå, og Tuborg overså bananhaugen på hodet hennes glatt. Synes så synd på henne der hun satt og prøvde å få av seg alt klisset :p Da jeg prøvde dem sammen den 28 januar, var Tuborg enda skikkelig hormonell, og alt han gjorde var å jokke løs på henne, at han greide sier jeg bare! Men nå virker det jo som om han begynner å roe seg. Håper det fortsetter slik, og at han gir seg litt med denne jokkingen da jeg tror det er der utfordringen ligger. Frèyja føler seg ikke trygg på ham enda, og det er nok mye på grunn av den "hardhendte" behandlingen hun får i stedet for kos :oops: Har tenkt å la dem gå en stund sammen nå, da jeg har lest at dette funker bedre enn små og sporadiske stevnemøter. Håper de blir slitne snart, og legger seg ned for å hvile!

Frèyja er forresten veldig interessert i Tuborg, og om han ikke følger etter henne så lurer hun fort på hvor i all verden han ble av. Så da snur hun og hopper tilbake til ham, for så å løpe bort igjen når han nærmer seg :lol: Har tatt litt bilder av dem, og skal legge dem ut når jeg får tid! Krysser fingrene for at det fortsetter slik :heartbeat:

Hvor lang tid tok det før dine kaniner ble så gode venner at de kunne ligge ved siden av hverandre, og var Lea litt redd for at han skulle parre henne når han kom nærme? Stelte de hverandre med en gang, eller luktet de bare først? Hehe :D
Mvh,

Malin, Tuborg Johannes Lite & Frèyja;)
Brukerens avatar
Frèyja
Etablert bruker

Innlegg Luna 01 Feb 2008, 16:45

Hos meg er det hunnen som parrer hannen ;) Luna er sjef.

Det høres jo i grunnen ut som det går veldig bra hos deg. Er helt med på at lengre møter kan fungere bedre, særlig når det ikke er slåssing. De kommer sikkert til å være utrygge på hverandre en stund til, men så lenge de viser tegn til å slappe av så er jo det veldig bra. Mine to slåss en god del under bondig så jeg synes dere er heldige som har det enkelt! Men Luna og Lago er jo bestevenner nå så det viser jo at tålmodighet lønner seg. Vi lot ikke våre være alene før etter en uke, hvor helga var intensiv bondingperiode på nøytralt sted mens resten av uka var de var sammen hjemme sammen mens vi var der.
Hilsen Kaja, Luna og Lago

Besøk gjerne bloggen min - om hverdagsliv, veganisme, vegetarmat, katter og kaniner
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg Frèyja 01 Feb 2008, 16:58

:lol: Frèyja har begynt å parre Tuborg, feil vei hun også! HEHEHE, jeg ler så jeg holder på å dette av stolen! & hun har blitt helt vill. Fiser rundt og hopper høyt og lavt :D Så nå har det visst snudd seg helt her, & det på bare ett par minutter! Leste hele historien med Luna og Lago & må si at jeg er imponert over tålmodigheten deres, tror jeg hadde gitt opp lenge før dere engang begynte å bli skeptiske :tilbe: Tror faktisk at jeg følger deres taktikk og lar dem gå sammen på kjøkkenet og i gangen i natt, og gjennom hele helgen. Er alene hjemme denne helgen, så da slipper jeg at de andre samboerne forstyrrer dem unødig også! Det går jo så bra :D De parrer hverandre litt hver sin gang ser jeg, men at Frèyja har begynt hun også er vl et tegn på at hun ikke er så redd lengre? Skal gi dem større plass nå og la dem få springe på kjøkkenet i tillegg til den lille gangen :) Det er så spennende & morsomt å se at de trives i hverandres selskap! 1000 ganger bedre enn & se på TV :p Krysser fingrene for at de fortsetter :heartbeat:
Mvh,

Brukerens avatar
Frèyja
Etablert bruker

Innlegg Luna 01 Feb 2008, 17:38

De er vel ikke helt sikre på hvem som er dominant enda. Men det går seg nok til ;) Lykke til videre1

Besøk gjerne bloggen min - om hverdagsliv, veganisme, vegetarmat, katter og kaniner
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg carina 01 Feb 2008, 19:03

Var veldig ivrig og spent må jeg nok innrømme jeg og, så jeg ble veldig lettet når jeg så at de satt så fint sammen som de gjorde (og egentlig at jeg slapp hele bonding-prosessen). Muffe hadde jo funnet vei inn til Lea av seg selv, etter at døra mellom de to rommene hver av dem var i ble åpnet - så når jeg fant dem, satt de sammen under kjøkkenbordet. Den dag i dag har jeg ennå ikke sett noe agressiv atferd, det eneste som var i starten var at Muffe prøvde å parre seg på Lea innimellom. Lea brydde seg forsåvidt ikke noe særlig om oppførselen hans; hun flyttet bare litt på seg, og så ga han seg. Tror også hun sleit litt med å prøve å få kos, også oppleve at Muffe bare parret henne (ja, også feil vei:p). Muffe tok hintet etter hvert, og har nå begynt å stelle henne mer og mer. Av og til virker det som om han "lurer" henne litt, som når hun legger ned hodet for å bli vasket, og han begynner å vaske henne litt, men mer og mer oppover mot ryggen - og så sniker han seg oppå for å parre. Han er litt sleip, men jeg lar de bare få holde på. Nå har de lært hverandre å kjenne.
Jeg lot Muffe og Lea være sammen nesten hele tiden med en gang, med unntak av de første nettene. Lea var litt redd i starten, hun var jo ikke så kjent her, og det virket som om Muffe hjalp henne litt på vei. Han var alltid der hvor hun var, og når hun ble redd for bråe lyder etc., fulgte han alltid etter under bord og seng. De la seg nok ikke ned og slappet av helt med det første, men på meg virket det ikke som om det tok så lang tid. Det eneste problemet var jo Muffes hormoner, så det ble litt vanskelig for Lea å få slappe av innimellom.
Lea var også veldig interessert i Muffe med en gang de møttes. Det virket som om de hadde kjent hverandre lenge og var "gamle bestisser", for alt virket så normalt og fredelig mellom dem. Vi var nok heldige, og det var nok kjærlighet ved første blikk.
Nå har rollene endret seg litt her i huset også, for Lea har bestemt seg for å være litt sjef hun også. Sist helg så jeg for første gang at hun parret på Muffe, stakkar, og jeg ble helt forfjamset. Muffe er jo mindre enn Lea, og enn så mye han prøvde å komme seg løs, så holdt hun ham fast med stålgrep. På en måte virket det som om hun nå virkelig skulle ta igjen for at han var så dust de første ukene. Med en gang Muffe kommer seg løs, eller hun stiger av ham - så løper han etter henne og skal parre på henne. Så tror ikke de er helt enige om rangen helt ennå. :p Men de er søte da!
Håper det går riktig så fint med dine to også, og som mange andre her gleder jeg meg til å se bilder :)
Brukerens avatar
carina
Etablert bruker

Innlegg Luna 01 Feb 2008, 19:23

Luna har parret litt på Lago i det siste, hun ser egentlig veldig teit ut da. Lago stakkars bare sitter og slapper av og er helt: Jaja, det er jo hun som bestemmer så jeg får vel la henne holde på :lol: Han prøver ikke flytte seg i det hele tatt.

Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg Frèyja 01 Feb 2008, 21:30

Hei alle sammen!

Uff, nå i stad tok det visa en ny vending. Jeg vet ikke hvem som begynner, men nå sloss de litt :( Jeg sa ssssshhh, men det virket ikke, så da klappet jeg høyt i hendene og det funket. Men like etterpå så begynte de igjen, og jeg har skilt dem nå.

De har gå sammen i nesten 6 timer i dag, og alt gikk bra til nå nylig. Dumt at de avsluttet dejtn med en litt håndgemeng, men turte ikke la dem ta det til nye høyder. Var ingen hårtuster som løsnet, eller ble revet av og det så mest ut som om de kranglet om hvem som skulle parre hvem.. Men så sinnsykt trist når alt hadde gått så bra til nå! Frèyja har til og med pusset Tuborg mens han lå og slappet av.

Skjønner ikke hvorfor de plutselig skulle begynne å sloss? Noen som har noen idèer? Bør jeg sette dem sammen igjen om et par timer eller skal jeg vente til i morgen? Hadde jo egentlig tenkt at de skulle få være sammen i natt, men det tror jeg ikke jeg tør nå. Men vil jo ikke at de skal skilles som uvenner heller :? Legger ved noen bilder siden dere hadde så lyst å se dem forresten :p Er så sinnsykt glad jeg kan spørre dere om ting her, jeg aner ikke hva jeg skulle gjort uten dette forumet, heeeelt sant!! :tilbe: Håper dere er like ivrige på nettet som meg, og har noen lure tips eller beroligende ord. Ble litt stressa nå kjenner jeg :shock:

Kanin-bonding 0070.jpg
Hehe, lekne kaniner:)
Kanin-bonding 0070.jpg (20.9 KiB) Vist 35680 ganger

Kanin-bonding 004.jpg
Tuborg er glad i mat!
Kanin-bonding 004.jpg (31.48 KiB) Vist 35680 ganger

Frèyjas innhegning. 0540.jpg
Her pusser og steller Frèyja med Tuborg :)
Frèyjas innhegning. 0540.jpg (21.24 KiB) Vist 35661 ganger
Mvh,

Brukerens avatar
Frèyja
Etablert bruker

Innlegg SiljeHH 02 Feb 2008, 00:18

Slåss, eller parret? Hvis de slåss bør du skille dem, men tror Luna hadde god erfaring med å "slite dem ut", prøv å sette dem sammen, og så lenge de ikke slåss får de leke? Driver prosjekt bonding selv her nå, virker som om det kommer til å gå enda lettere denne gangen ;)
Silje
SiljeHH
Moderator

Innlegg Luna 02 Feb 2008, 01:10

Du trenger ikke tro at dette betyr at det kommer til å gå dårlig! De slåss antageligvis fordi de ikke er enige om hvem som som er dominant. Det viktige er at de skilles så snart de slåss. Å klappe i hendene funket med oss også, men helt i begynnelsen satt vi med tykke hansker slik at vi skilte dem fysisk hver gang de slåss. Jaging, parring og litt smånapping er lov, men med en gang du ser antydninger til slåssing så skiller du dem. Det kan være litt vanskelig å se skillet her, men bare gjør så godt du kan. Vi satt i timesvis og overvåket før vi en gang kunne sette på TVen i bondinghelga, så det kan ta litt tid før de gir opp. Men det gjør de etterhvert. Det gjelder bare å være bestemt og vise at slåssing ikke er lov. Når det ikke kom noen hårtuster høres det ikke så veldig alvorlig ut, da store tjafser ble rimelig tidlig nappet av her.

Tips for å få dem til å trives er mulighet for å gå litt unna hverandre (selv om de ikke skilles) og pøse på med mat som høy, grønt og pellets slik at de spiser sammen. Ellers så burde man bare bytte sted hvis man finner ut at det stedet man bruker ikke fungerer. Vi fant tidlig ut at badet hos oss ikke fungerte.

På bildene ser det bra ut. Jeg tror ikke det at det var litt knuffing betyr at det går dårlig.

Om du vil skille dem og heller ha flere korte møter er en mulighet, men det jeg har inntrykk at funker best for mange er å sette av noen dager man kan dedikere fullt og helt til kaninovervåking. Begge deler fungerer nok men min mening er at det er best å bli ferdig med det. Unntaket er kaniner som er gamle/syke som kanskje har bedre av den første metoden.

Om du vil ha dem sammen eller ikke i natt er opp til deg, men det er veldig dumt hvis de begynner å slåss når du er borte og på den måten får et tydelig minne om hvor fæl den andre kaninen er. Vi lot kaninene være alene litt for tidlig og det var ikke koselig å stå opp og finne kaninpels over hele teppet...

Brukerens avatar
Luna
Moderator

Neste

Gå til To eller flere kaniner sammen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest