Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Nervøs kanin

Innlegg som ikke passer i de andre kategoriene

Nervøs kanin

Innlegg dumbo 02 Apr 2006, 16:38

hei alle sammen
har en søt liten nusselig liten dvergvedder som heter dumbo. Kjøpte han for snart tre uker siden på en dyrebutikk. Den er rundt 4 måneder.
Grunnen til at jeg skriver dette innlegget er at jeg håper på å få hjelp og gode råd.
Han er en god del nervøs av seg. Jeg får kun stryke den hvis jeg gir den en godbit mens han spiser den. men ellers får jeg ikke det. Prøver jeg å stryke den ellers stikker den av. Når han går rundt på gulvet ser jeg at han er forsiktig med hvor han går hen. Hvis vi nærmer oss han, springer han vekk. Men hvis jeg legger meg strak ut, og har en godbit til han- så kommer han til meg. Han kan gjerne klatre litt på mæ og snuse, men så går han bort igjen.
Han er løs hele dagen, og bor kun i buret om natten.
Synes dette er litt trist, håper så inderlig at han skal bli en tam kanin som man kan legge seg ned å stryke på uten at han skal løpe avgårde.
Jeg bruker å ha han på fanget å stryke han. Det går greit.

Er det noen som har erfaringer å dele? Noen som har gode råd?
Er det slik at en nervøs kanin aldri vil kunne bli tillitsfull til sin matmor slik at man kan stryke den uten at den skal løpe avgårde?

Er så glad i den. Vil jo så gjerne at alt skal gå bra.

Hilsen matmor og dumbo
dumbo
dumbo

Innlegg ~Nøste~ 02 Apr 2006, 16:47

eneste rådet jeg kan gi deg er vell egentlig å være tålmodig. hvis du bruker mye tid med han. bare sitt på gulvet og la han komme til deg og ikke omvendt. jeg er sikker på at dere kommer til å bli gode venner med tiden :) prøv å gi han en liten godbit hver gang han kommer bort til deg på eget intiativ så han forbinder deg med noe godt. det kan hende andre har flere gode råd? jeg er liksom ikke ekspert. men bare vær tålmodig så går det sikkert helt fint :wink: lykke til :D
Hilsen Tonje N. Østensen og Nøste:)
hjemmeside: http://www.piczo.com/tullingen91
Brukerens avatar
~Nøste~
Etablert bruker

nervøs kanin

Innlegg dumbo 02 Apr 2006, 17:09

mange tusen takk for råd.
Føler av og til litt hjelpesløs, men må nok smøre mæ me tålmodighet.
Vil så gjerne at alt skal ordne seg til slutt. er jo akkurat som å ha en liten unge i huset :lol:

klem fra matmor og dumbo :wink:
dumbo
dumbo

Innlegg Tuna 06 Apr 2006, 11:39

Spragle var også litt sånn i begynnelsen, men han vokste det av seg. Masse godbiter fungerer alltid bra.
Det som fungerte best til oss i starten var å ikke la han springe løst hele dagen. Han fikk flere, korte lufteturer (ca 30min),hvor han fikk all oppmerksomhet den tiden han var ute. Vi satt på gulvet klar med godbit og/eller litt kos hele tiden. Etter hvert ble han vant med at vi var der og etter enda lengre tid begynte han å like kos. Nå legger han seg langflat bare vi er i nærheten...:)
Litt krokat forklart, men håpe det var forståelig!! :)
tid er en fantastisk ting, man må bare finne den først...
Brukerens avatar
Tuna

Innlegg Marit 02 Aug 2006, 22:05

Hvordan går det med deg og Dumbo? Har kaninen blitt noe tryggere?
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Re: Nervøs kanin

Innlegg Kath 16 Mai 2012, 10:32

Hei :)

Las dette innlegget, og lurer på akkurat det samme! Har nettopp skaffet meg to kaniner fra en bekjent, en gutt og en jente. De er snart 5 måneder gamle. Har nettopp fått hannen kastrert. Før jeg fikk dem med meg hjem der jeg nå bor, hadde jeg dem midlertidig på rommet mitt hjemme hos mor. Da gikk det greit og kaninene så ut til å godta å ha meg der, fikk styrke dem av og til, men bare litt.. Så måtte jeg ta dem med på reisen hjem, og dette var en lang tur med båt, men det så ut til at kaninene klarte seg fint.. Men etter at vi kom hjem, har det ikke gått så bra.. Jeg har dem inne store deler av dagen, men de må være ute om natten (har ikke lov å ha dem så mye inne av de vi leier hos..).. Problemet er bare at kaninene bare springer unna når jeg prøver å stryke dem.. Når jeg gir dem godbiter kan det gå greit og de kommer av og til bort og snuser på meg, før de springer igjen..så det går ikke ann å kose med dem.. Er litt lei meg og redd for at det alltid vil være sånn..er det noen kaniner som aldri blir tamme? Prøver med godbiter ofte og lar dem ellers være mye i fred for å gjøre dem trygge. Det er greit om det bare er tilvenning, men vil jo gjerne ha en tillitsfull og tam kanin en gang.. Er det noen kaniner som aldri blir tamme og trenger kos? Bekymrer meg mye for dette.. Jeg har begynt med å frakte dem ut og inn av uteburet i reisebur nå, i begynnelsen pleide jeg å bære dem.. Er dette lurt? Vet ikke hva de synes om denne fraktemåten.. Håper på litt råd og hjelp!

Mvh matmor, Noldus og Bella
Kath

Innlegg andha 16 Mai 2012, 20:34

Hei!

Jeg hadde samme problemet med min ene kanin (jeg har 4), og har det delvis med en nå også. De to første kom til meg to uker før de to siste. Den ene av de to første, Fia, ble husvarm med en gang og supersosial. Broren Emil var stikk motsatt. Å få tak i ham, ta i ham og generelt være i nærheten av han var han overhodet ikke interessert i. Jeg prøvde å være tålmodig, satt mye ute hos ham, snakket med ham, ga han godbiter når han kom frivillig og lot han ellers være i fred. Problemet ble forsterket av at han absolutt hater å bli bært/fanget og da det var veldig kaldt i starten når de bodde her, så måtte jeg bære dem inn i transportbur (de bor ¨på et fjøsloft) hver kveld. Jeg vet i grunnen ikke hva som skjedde, eller når, men han har plutselig forandret seg. Nå kommer han bort for kos, han er hele tiden i fotene på meg, står ofte oppetter føttene mine og krafser på meg. Når han er ute i luftegården og jeg kommer hjem, kommer han springende i møte med meg. Forandringen skjedde i grunnen mens han var innendørs om kveldene/natta og morgenen. Han hater fortsatt å bli bært, holdt og fanget, men han er såpass smart at han vet når jeg har det i tankene og ikke ;) Asterix, som er en av de to nyeste kaninene mine er også likedan. Han har jeg valgt å ikke bekymre meg over. Jeg håper han vil ha samme utvikling som Emil. Han lar meg ta på han når det passer ham selv, og han er hele tiden i nærheten av meg, så han er ikke hysterisk.

Hvis du bare fortsetter å være tålmodig og lar kaninen hele tiden ha mulighet til å utforske deg, men samtidig trekke seg tilbake og stikke av, så regner jeg med at dette løser seg, selv om jeg vet at det kan være "deprimerende" å vente :)
Hilsen kaninene Emil, Fia, Emma og Asterix
http://www.freewebs.com/solskjerm85/
andha

Innlegg Tussis bestevenn 16 Mai 2012, 22:37

Denne tråden er fra 2006, så selv om det deles erfaringer vil nok ikke TS lese dem.
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Gå til Generelt kaninforum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest