Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Hvordan løfter man kaninen på best mulig måte?

Innlegg som ikke passer i de andre kategoriene

Hvordan løfter man kaninen på best mulig måte?

Innlegg Raksha 20 Jan 2008, 02:29

Finnes det noen enkle geniale triks for å løfte en meget uvillig kanin uten å bli så vanvittig klort opp på handa? Jeg må sjekke Påsan hver dag pga. blodansamling etter kastrering, så jeg må løfte han opp. Ender opp med lange skaper på hånda hver gang. Løfter med en hånd under han og prøver så fort jeg kan å støtte med andre hånda, men er han for vill så får jeg ikke til å støtte med den andre og han bare sparker.
Ser med gru frem til kloklipping på han. :?
Raksha
Etablert bruker

Re: løfting

Innlegg SiljeHH 20 Jan 2008, 02:42

Mitt beste tips må vel være å prøve å venne Påsan til å bli løftet, ved å få belønning når han blir løftet, men uten å løfte ham unødig. For å sjekke ham uten å bli klort i stykker anbefaler jeg ørene-mellom-knea-metoden, du legger ham på ryggen med hodet hans nærmest knærne dine, og klemmer ørene og delvis kroppen hans fast mellom lårene dine. Dermed har du easy access til kaninunderside, komplett med tenner, klør, labber, og tissefant ;) Det er mulig han spreller en del de første gangene, så ha på deg langermet genser, og pass på at han ikke får snoket/sprellet seg løs. Når han innser at det er "umulig" å komme løs, og at du ikke har tenkt til å spise ham, kommer han til å legge seg rolig, om enn motvillig..
Silje
SiljeHH
Moderator

Innlegg Raksha 20 Jan 2008, 11:06

Takk for tips. :) Han roer seg somregel etter en omgang med å sprelle som en galning, så får sjekka han. Er selve det å ta han opp som er problemet. Men jeg skal prøve å legge han på rygg i fanget og, og prøve med gobiter.
Raksha
Etablert bruker

Innlegg Agnes Midttun 20 Jan 2008, 11:31

Han må også lære at han ALDRI får komme løs om han begynner å sprelle. Hvis han skjønner at om han spreller får han gå og gjøre som han vil, vil han jo selvfølgelig fortsette å sprelle hver gang du prøver å løfte han. Vær streng og ikke la han komme unna de første gangene, og han vil bli bedre raskt!

Lykke til :D
Agnes Midttun
Etablert bruker

Innlegg Raksha 20 Jan 2008, 11:33

Får så vondt av han, jeg. :oops: Så prøver å unngå å løfte han. Men det må jo gjøres.
Raksha
Etablert bruker

Innlegg SiljeHH 20 Jan 2008, 13:55

Det er nødvendig at han blir løftet iallefall en gang om dagen. Hvordan skal du ellers sjekke om tennene er ok, om klørne er for lange, om det mangler noen fordi han har løpt bananas over gulvet, eller om alt er ok med kjønnsorganer? Ikke pelle så fælt der nede nå kanskje, som han akkurat er kastrert, men du må jo iallefall se etter? Mye kan forandre seg på en dag hos våre små venner, og da er det greit å ha oppdaget det. Det er ofte litt seint å vente til man oppdager det ved neste kloklipp en måned senere, og hvis det blir sånn, kommer du til å synes enda mer synd på ham som har gått med f.eks brekt tå uten tilsyn i to uker, enn de ti første dagene du snur ham på hodet.. ;)
Silje
SiljeHH
Moderator

Innlegg Luna 20 Jan 2008, 14:05

Vi løfter ikke Luna hver dag, nettopp fordi det er en veldig stressende opplevelse for henne. Jeg mener at det ikke er nødvendig å sjekke alt hver eneste dag. Man kan oppdage at ting ikke er som de skal ved å observere dem nøye også. Vi synes det er praktisk å bruke håndkle når vi skal klippe klør på Luna for da er det lettere å roe henne ned og holde henne stille. Når Luna skal løftes tar vi på tykk genser så vi ikke blir klort og kanskje lokker med litt godbit og prøver å løfte så forsiktig som mulig. Lago er helt annerledes og selv om han ikke liker å bli holdt fast er det atskillig lettere å håndtere ham, så det er forskjell hva man får til fra kanin til kanin tror jeg.
Hilsen Kaja, Luna og Lago

Besøk gjerne bloggen min - om hverdagsliv, veganisme, vegetarmat, katter og kaniner
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg Agnes Midttun 20 Jan 2008, 15:03

Jeg har en kanin her hjemme som har forstørret livmor, svulst, eller noe sånt (vi finner ikke ut mer konkret hva det er.) Hun må enten avlives eller kastreres før hun blir dårligere. Jeg oppdaget dette ved en tilfeldighet da hun var veldig hormonell og jeg skulle undersøke om hun var drektig. Hvis man har en kanin som ikke er trent til å bli kjent på ubehagelige steder, hvordan skal man da kunne finne ut slike ting? Jeg undres..

Agnes
Agnes Midttun
Etablert bruker

Innlegg Kjersi 20 Jan 2008, 15:15

Du kan lette den opp og den får godbit, du klapper den så den vil at du skal holde den (eller gjør noe den liker i armene dine)
Så setter du den ned så den skjønner at den kommer ned. Så litt etter på gjør du det samme. (Pass på og ha litt kortere og litt lenger tid av og til så den blir vant til at det kan skje hele tiden)
Det var sånn jeg vente Trampe til og like og bli løftet har hatt samme problem som deg!!
Kjersti
Brukerens avatar
Kjersi
Etablert bruker

Innlegg Luna 20 Jan 2008, 17:10

Agnes Midttun skrev:Hvis man har en kanin som ikke er trent til å bli kjent på ubehagelige steder, hvordan skal man da kunne finne ut slike ting? Jeg undres..

Jeg har virkelig prøvd med Luna, men hun har vært umulig fra første stund. Og det er jo ikke slik at vi ikke undersøker henne heller. Jeg sier jo ikke at man ikke burde sjekke kaniner regelmessig, jeg har bare ikke lyst til å utsette kaninen min for dette hver dag.
Hilsen Kaja, Luna og Lago

Besøk gjerne bloggen min - om hverdagsliv, veganisme, vegetarmat, katter og kaniner
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg Agnes Midttun 20 Jan 2008, 17:45

Luna skrev:
Agnes Midttun skrev:Hvis man har en kanin som ikke er trent til å bli kjent på ubehagelige steder, hvordan skal man da kunne finne ut slike ting? Jeg undres..

Jeg har virkelig prøvd med Luna, men hun har vært umulig fra første stund. Og det er jo ikke slik at vi ikke undersøker henne heller. Jeg sier jo ikke at man ikke burde sjekke kaniner regelmessig, jeg har bare ikke lyst til å utsette kaninen min for dette hver dag.

Var ikke meningen å rakke ned på din holdning til løfting/håndtering, ikke i det hele tatt. :) Jeg skjønner godt at du ikke løfter henne så ofte om hun har mange negative assosiasjoner til det og det skader forholdet mellom kanin og eier. Det er utrolig vanskelig å venne en kanin til løftig når den ikke er liten lengre, jeg har prøvd!! :|

Agnes
Agnes Midttun
Etablert bruker

Innlegg Ida 20 Jan 2008, 17:51

Jeg sjekker heller ikke kaninene hver dag til vanlig. Men etter kastrering/sterilisering er det viktig å sjekke operasjonssåret hver dag (evnt to ganger om dagen) for å se at alt gror fint og det ikke går betennelse i såret. Hvis det gjør det er det viktig å handle fort.

Håper det går bedre med løftingen, Raksha. Jeg syns det er best å først holde et fast grep med en hånd under brystkassen/mellom forbeina på kaninen og en hånd over skuldrene til kaninen roer seg. Når den er rolig beveger jeg den øvrste hånden lenger båk og begynner å løfte med hånden mellom forbeina. Så tar jeg den øverste hånden under rompa på kanininen og løfter den. Det kan være en fordel å holde hendene litt fra hverandre slik at kaninen blir "lang", da får den ikke så mye kraft å sprelle med. Jeg bærer aldri sprellete kaniner inntill kroppen da min erfaring er at de ofte spreller mer da. Men det er uansett lurt å sette seg fort ned om man er usikker og plassere kaninen i fanget. Etter hvert finner du no en teknikk som funker best for deg :) Nå bærer jeg kaninene med en hånd, hånden støtter overkroppen og underarmen støttet underkroppen (vanskelig å forklare :lol: ), men det er etter en del trening.
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg Raksha 20 Jan 2008, 18:03

Ja, selvsagt må han sjekkes. Han er jo ikke min og jeg kjenner han jo ikke spesielt godt enda, så helt klart at han skal løftes opp og sjekkes minst en gang til dagen. Bare at jeg har vondt av han og lurte på om det fantes noen bedre måte å gjøre det på, men ser at jeg gjør det slik som Ida forklarer, så da er det nok bare teknikk og trening det står på. Har fiiine lange røde riper på høyrehånda. :lol:

Er livredd for å miste han, så løfter han foreløpig kun mens jeg sitter på gulvet enten ved buret eller i kompostbingen. Han hadde heldigvis nyklipte klør da han kom hit, så vi har litt tid til å trene før jeg må til med det.
Raksha
Etablert bruker

Innlegg Marit 21 Jan 2008, 14:46

Hei
Jeg vil bare linke til en tidligere diskusjon om emnet, så kan du lese og få noen tips der også.
viewtopic.php?t=1370

Det er store sjanser for at din kanin ikke har lært å ha en grunnleggende trygghet, ei heller har blitt håndtert vennlig tidligere, i lys av at han har blitt dumpet på en kjøpesenter.
Jeg vil på bakgrunn av det være litt på kaninens parti og ikke tvinge seg på den ved å ha holde og løftetrening hver dag. Jeg vil råde deg til å ta på hansker og ta frem håndkle de gangene du må kikke på såret, men det er jo begrenset hvor mye du må kikke på dette også, så lenge det ser ut til å gå riktig vei.
Ellers ville jeg latt han være i fred når han ønsker dette, ikke holde han når han spreller, men heller la han få følelsen av en trygghet og stabilitet. Han må oppbarbeide seg tillit til mennesker, noe vi ikke vet om han har hatt tidligere.

Når kaninen først har blitt husvarm og trygg vil jeg si det er bedre å øve på å undersøke og kikke på han, klippe klør etc. Dette mener jeg, på bakgrunn av egne erfaringer og ytterligere informasjon fra kaninkompetente huskanineiere i USA og England. Målet er antagelig å oppnå så kjælne og trygge kaniner som mulig, og da mener jeg det er viktig å ta hensyn til at det er byttedyr vi har med å gjøre.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg Raksha 22 Jan 2008, 00:27

Han er ganske trygg og fin syns jeg. Sitter jeg på gulvet i bingen hans så kommer han opp i fanget for å undersøke. Leker med hunden og slapper godt av, så er kun løftebiten som er problem. Tror han hadde det veldig fint hos de som fora han opp før jeg fikk han. Hvordan han har hatt det før det, aner jeg ingenting om. Men han virker hverken redd eller sky normalt. Ikke spesielt kosete, men prøver ikke å bite, har aldri sett han legge seg flat på bakken, hører han tramper litt på bikkja om det blir for mye, men det er det eneste.

Vi hadde forresten et lite gjennombrudd i dag. Jeg fikk han opp uten å bli klort! Tror jeg begynner å få litt mer teknikk på det, og han roer seg kjappere for hver dag bare jeg får han fort inntil kroppen sånn at han kan gjemme seg i armkroken. Han er fremdeles stiv og redd, men finner seg fint i det.

Må bare legge til at han er ekstremt nysgjerrig. Skal ha med seg alt som skjer. Står jeg å lager mat, står han på to bein og titter på meg inntil kanten på bingen. Går jeg forbi så kommer han sprettende. Akkurat nå ligger han henslengt på siden oppå huset i buret og sløver. Men, ja, han får være i fred når han vil. Er kun sårsjekken jeg tar, og kombinerer med kos og gobiter om han vil ha.
Raksha
Etablert bruker

Innlegg jumapuma 09 Feb 2008, 02:25

Det virker som det beste er trening når det gjelder å gjøre kaninen mer vant til løftingen? ;) Har det samme problemet :? Lykke til :)
Mvh.vh.
jumapuma
Etablert bruker

Gå til Generelt kaninforum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester