Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Hvordan holder du kaninen din?

Innlegg som ikke passer i de andre kategoriene

Hvordan holder du kaninen din?

Innlegg Trost 27 Des 2007, 02:21

Det lurer jeg på.

Det beste for kaninens del (vil jeg tro) er å ha trygg grunn under føttene, altså at man holder en hånd under bakbeina så de ikke føler at de svever i løse luften. Her i huset er det umulig da de ser på det som en ypperlig mulighet til å ta fart og hoppe/vri seg ut av grepet. Helt håpløst altså.
Har lært meg til ulike måter å holde kaninene, da de trenger særbehandling begge to ;) Sniff holder jeg under magen/ved forbena med den ene hånden og den andre hånden går under baken hennes, i tillegg til at jeg holder ansiktet hennes bort fra kroppen min da hun har en tendens til å sparke og bite fælt ved håndtering. Sofus legger jeg inn mot siden av kroppen min, slik at bakføttene hans "står" på hoftene mine og jeg har en arm fri som jeg koser på hodet hans med (han er over alle hauger innen to sekunder hvis ikke..).
Jeg for min del er alltid redd for å holde kaninene for hardt, men samtidig må jeg være bestemt fordi det er noen villmenn jeg har.. Vanskelig greie.

Da jeg var hos dyrlegen for litt siden viste hun meg et grep på kaninen for å få den til å være stille ved tannsjekk o.l. Hun presset kaninen til brystet sitt med kaninryggen mot seg, og brukte bare en hånd til å holde kaninen oppe (den holdt hun på kaninens overkropp, med fingre fordelt mellom hals/forben/kaninbryst). Slik lot hun kaninen "henge" og hadde en arm fri som hun gjerne brukte til å holde bakbena samlet om kaninen var sprelsk.
Brukerens avatar
Trost
Etablert bruker

Re: Hvordan holder du kaninen din?

Innlegg Agnes Midttun 27 Des 2007, 10:46

Holder dem ofte bare "på armen", altså en hånd på brystet og "mellom frambeina" med noen fingre. Det fungerer helt supert om kaninen ikke spreller voldsomt. Ellers pleier jeg å ha kaninen med den ene siden inn mot meg sånn at jeg kan legge armen "oppå" og presse den inntil meg. Det fungerer bra det og, men Plankton kan da ha lett for å prøve å sprelle seg ut! :roll: Men her i huset prøver jeg å venne han av med å sprelle, altså gjøre tingene enda kjipere for han dersom han spreller, legge han på ryggen etc. Det har fungert veldig bra, og han spreller mindre og mindre. Det er enklere å få kontroll på et ungdyr på 1,5kg enn en fullvoksen hann på 2-2,5kg ;)
Agnes Midttun
Etablert bruker

Innlegg CecMB 27 Des 2007, 11:25

Her løftes det på mange måter, og det ventes at kaninene skal godta dette. Jeg trener dette inn fra de er små (de som blir født her) og også på de eldre som kommer hit. De støttes alltid under kroppen, men noen ganger henger de på armen, de kan ligge på ryggen i armkroken, de kan sitte på armen med beina opp langs brystet mitt (vanligst når jeg skal frakte mer enn en av gangen, da sitter de slik) eller de blir løftet med en hånd på brystet og en under rumpa, som en valp.

Jeg lar ikke kaninene bestemme hvordan og når de skla bæres/løftes. Her er det jeg som bestemmer, og sprelles det blir de holdt fast til de gir seg, og lærer dermed raskt at det ikke funker. De fleste her er veldig letthåndterlige pga dette.

Mvh Cec
CecMB
Etablert bruker

Innlegg Trost 28 Des 2007, 00:34

Takk for svar! Trener og trener på håndtering her for å få Sofus til å godta at det er jeg som bestemmer. Fungerer kanskje etterhvert :)
Brukerens avatar
Trost
Etablert bruker

Innlegg CecMB 28 Des 2007, 12:10

Har hatt litt problemer med Bonnie, hun var absolutt ikke enig i at jeg skulle løfte og holde henne da hun kom hit. Hun er også ganske stor (2.3kg) og når hun sparker er det vondt. Og hun sparket, hardt og bestemt, for løftes VILLE hun ikke.... Men vi har trent og trent, og nå går det som en lek. Hun har også sluttet å gå sin vei når jeg prøver løfte henne opp, og spreller ikke når jeg skal sette henne inn i buret (hun var fæl på det).

Og det virker ikke som at treningen går ut over forholdet, hun er mer kosen og sosial nå enn det hun var tidligere :D

Driver nå og jobber med ungene, de er 7 uker i dag. De fikk en kloklipp-, tannsjekk-, kjønnssjekk- og mageklappings-seanse her for noen dager siden, og det gikk veldig bra. De synes jeg er fæl mens det står på, men rett etter er de like kosne som ellers, så de "tar ikke skade". Og det er viktig at de lærer det fra de er små.

Ungdyra, Vox og Lina, søsken av Milla og Ana, er veldig lette å håndtere. De løftes vanligvis sammen, da jeg ikke gidder gå to ganger ut og hente dem. Og da sitter de på brystet mitt mens jeg støtter dem under rompa. De er så vant til det at de sitter stille og titter på verden og koser meg på kinnet :lol:

Mulig mine blir "herjet" med mer enn nødvendig, men de blir letthåndterlige av det, og jeg har ikke sett noen negative virkninger av det enda. Jeg liker å ha kaniner jeg kan håndtere uten å være redd for store sår eller ødelagte klær. Blir mindre kamp i lengden av det, synes jeg.

Klem Cec
CecMB
Etablert bruker

Innlegg Lulubelle 28 Des 2007, 12:25

Har du forslag til hvordan jeg kan trene Rasmus til å godta å ligge på rygg for sjekk av tenner osv? Han sparker og vrir seg så fælt at jeg er redd han skal skade seg, så jeg tør nesten ikke gjøre det.. (jeg blir jo også kvestet i denne prosessen, og han er virkelig sterk i bakbeina..) Lulu er helt motsatt, hvis man får tak i henne er hun kjempelett å sjekke og klippe klør på. :roll:

Jeg holder forresten begge kaninene på samme måten, de 'sitter' på den ene armen min mens jeg holder dem med den andre, inntil kroppen min. I det jeg plukker dem opp, løfter jeg dem som man skal løfte valper, en hånd under forbeina og en under rumpa.
Lulu, Theodor og Heidi
Brukerens avatar
Lulubelle
Etablert bruker

Innlegg Lena 11 Jan 2008, 19:17

Hei
Jeg har den ene kaninen min på ryggen, og klør den på magen (hun sovner nesten) :trøtt:
Men den andre kaninen min er litt mer sånn sprelsk, ja. Den har jeg enten på venstre armen (på magen) og klør den i nakken. Eller så har jeg den sånn som du, inntil magen med hodet "inn" :D

Hilsen Tornerose, Espiranza og Lena
Lena

Innlegg jumapuma 08 Feb 2008, 17:22

Jeg har hørt flere steder at man skal bære kaninen med en hånd i nakkeskinnet og en til å støtte opp under baken.
Er det vondt for kaninen at man holder i nakkeskinnet og bærer på den måten? HAr litt problemer her jeg :roll:
Mvh.vh.
jumapuma
Etablert bruker

Innlegg Luna 08 Feb 2008, 17:30

Om det er vondt og/eller skadelig vet jeg ikke, men hvis det er det blir jeg ikke overrasket. Det er nok i hvert fall ikke spesielt behagelig. Jeg tror heller ikke kaninen vil føle seg trygg hos deg hvis du holder på den måten. Det minner mye om hvordan et rovdyr ville tatt den og det er nok ikke spesielt beroligende for et lite byttedyr.
Hilsen Kaja, Luna og Lago

Besøk gjerne bloggen min - om hverdagsliv, veganisme, vegetarmat, katter og kaniner
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg Lena 08 Feb 2008, 17:39

Jeg vet ikke helt med og holde i nakkeskinnet, men det er ihvertfall ikke bra og holde i ørene, fordi blodomløpet ikke tåler det. Jeg synes også at det virker snillest og ta under magen og holde under rumpa istedenfor. Eller ha den på armen og ha den andre hånda på ryggen til kaninen.
Lena

Innlegg Fant 08 Feb 2008, 17:41

Man får mere kontroll hvis man holder under forbein og rumpe ;) Hvis kaninen da spreller er det ikke så enkelt (hvis man ikke skvetter og slipper) å komme seg løs :)
Madeleine & Katzen Timian <3
Brukerens avatar
Fant
Etablert bruker

Innlegg Lena 08 Feb 2008, 17:43

Fant skrev:Man får mere kontroll hvis man holder under forbein og rumpe ;) Hvis kaninen da spreller er det ikke så enkelt (hvis man ikke skvetter og slipper) å komme seg løs :)

Ja, det var det jeg mente :p Sa feil :lol:
Lena

Innlegg Marit 09 Feb 2008, 02:35

Det er ingen grunn til at du skal holde kaninen din i nakkeskinnet. Å bli tatt på den måten vil kunne minne om overgrep fra rovdyr, og du kan jo selv tenke deg at det ikke kan være særlig behagelig. Hold den heller med trygt grep under forben og rompe.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Gå til Generelt kaninforum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester