Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Seriøs kaninoppdretter i Oslo/Akershus

Innlegg som ikke passer i de andre kategoriene

Seriøs kaninoppdretter i Oslo/Akershus

Innlegg Anja 16 Jul 2007, 20:27

En bekjent av meg mistet nettopp kaninen sin, og ønsker nå å kjøpe en kanin fra en seriøs oppdretter i Oslo/Akershus. Det er viktig for henne at oppdretteren prioriterer helse i avlen. Tror det er mest aktuelt med dverg/smårasene.

Noen som vet om en bra oppdretter eller to?
Brukerens avatar
Anja
Etablert bruker

Innlegg zulu 16 Jul 2007, 20:48

Nå sporer jeg av litt her.. men det blir vel som å kjøpe en renraset katt eller hund. Uansett
hvor seriøs oppdretteren er, er det ingen som kan garantere at den ikke kan bli utsatt for
en sykdom, selv om de fleste oppdrettere selvfølgelig prioriterer helse. Dyrebeskyttelsen
har mange flotte kaniner som trenger nye hjem. De som jeg har hatt, og har hjemme nå,
er sunne og friske, men de kan selvfølgelig bli utsatt for sykdom som alle andre. Lykke til :-D
Hilsen Monica, Katter, og valpen Maja
Vår Hjemmeside: http://www.mainecoon.no
Brukerens avatar
zulu
Etablert bruker

Innlegg Anja 16 Jul 2007, 21:21

Såklart, men også innenfor hunde/katteavl (og avl av alle andre dyr) er det også forskjell på hvor mye helse blir vektlagt ved utvelgelse av avlsdyr.
Mitt første forslag til henne var jo å ta kontakt med Dyrebeskyttelsen, men det klarte jeg dessverre ikke å overtale henne til. De siste to kaninene hennes ble dessverre ikke så gamle, og hun er nå fast bestemt på å kjøpe fra en oppdretter, selv om hun vet at det ikke er noen garanti for god helse.
Brukerens avatar
Anja
Etablert bruker

Innlegg ZakuraRabbit 16 Jul 2007, 21:33

Det kan faktisk være tryggere helsemessig og kjøpe kanin fra oppdretter enn fra DP da DPs kaniner vil jeg tro ofte kommer fra useriøse oppdrettere og/eller dyrebutikken i starten, og disse kan komme fra dårlige linjer ellers så er de svært ofte blitt tatt fra foreldene altfor tidlig. (Dette kan føre til helseproblemer i framtiden)
Ikke vondt ment for DP selvsagt, de gjør en bra jobb for hjemløse kaniner ;) selv kaniner fra useriøst oppdrett har rett til et godt hjem.
Du kan jo sjekke på hjemmesiden til NKF eller Norsk Kaninforum, der finner du nok en del oppdrettere. ;)
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg Hanne 16 Jul 2007, 21:46

Jeg kjenner desverre ingen seriøse oppdrettere i Oslo/Akershus selv om jeg bor i området. Jeg fikk min kanin fra dyrebeskyttelsen. Synes det var veldig bra. Da hadde hun fått en helsesjekk av veterinær, sjekket tenner og var sterilisert.
Sist endret av Hanne den 16 Jul 2007, 22:29, endret 1 gang
Brukerens avatar
Hanne
Etablert bruker

Innlegg zulu 16 Jul 2007, 21:57

Jeg har selv drevet oppdrett av katt, og der er vi så heldige at vi kan regne ut innavlsprosenten.
Finnes det et lignende register for kaniner i avl ?
Brukerens avatar
zulu
Etablert bruker

Innlegg Jannicke 16 Jul 2007, 23:13

Det er akkurat det som er så fint med å adoptere kaniner fra dyrebeskyttelsen; de er allerede helsesjekket og som oftest sterilisert/kastrert :)

Dessuten er det fint å kunne gi en kanin en ny start.

Både kaniner som er hos dyrebeskyttelsen og de som blir oppdrettet hos oppdrettere trenger jo såklart like sårt et hjem, men jeg er størst tilhenger av å adoptere fra dyrebeskyttelsen, hvis man først skal gå til anskaffelse av en, da man ved å kjøpe av oppdrettere støtter avlen av kaniner i en verden hvor det allerede er altfor mange kaniner i forhold til etterspørselen.
Mange som er oppdrettere av kaniner, og ikke får de ikke sogt enkelte unger, avliver dem. Det syntes jeg er galt. Har man først vært med på å sette nye liv til verden, for så å avlive dem man ikke får solgt, for så å sette enda flere kull senere, syntes jeg man burde tenke seg litt bedre om.
Greit nok at det kan være "kjekt" med forskjellige raser hvor man prøver å avle frem sunne og friske kaniner, men det går så altfor mye utover akkurat dem; kaninene.

Men som sagt, siden det først er av oppdretter hun har bestemt seg for, så går jo det an å sjekke ut norsk kaninforum. Der er det jo flere som driver med avl..
Brukerens avatar
Jannicke
Etablert bruker

Innlegg Maja 17 Jul 2007, 18:35

zulu skrev:Jeg har selv drevet oppdrett av katt, og der er vi så heldige at vi kan regne ut innavlsprosenten.

Nei, det finnes ikke noe slikt register for kaniner.

Men så er innavl heller ikke farlig for kaniner. Kaniners linjer er stort sett så rene og friske at det ikke utgjør noen fare å pare to som er i slekt, og det er noe som benyttes en del av noen oppdrettere for å bedre rasepreg etc. hos linjene deres.
Det eneste "gale" som kan komme ut av innavl er at du ser hvilke feil som ligger i linjene, og eventuelt kan ta linjene med feil ut av avl. (Og selvfølgelig, er det feil i linjene så kan det komme unger med misdannelser, og disse bør enten få behandling eller bli humant avlivet.)

Jeg skjønner godt at noen kan "rynke på nesen" av det, og det etiske med dette kan jo absolutt diskuteres. Men det er et faktum at innavl i seg selv ikke skaper problemer, det bare avdekker eventuelle problemer som ligger skjult ;)

Det blir på en måte litt som fargeavl. En kanin som har blått i begge foreldrenes linjer kan selv bli blå, mens en kanin som bare har blått i den ene foreldrens linjer vil kun kunne bli bærer av blått. En kanin som har en genetisk feil i begge foreldrenes linjer kan selv få den genetiske feilen, mens en kanin som har en genetisk feil i den ene foreldrens linjer kun blir bærer av denne feilen.. (Er selvsagt forskjell på de forskjellige defektene - noen trenger å ha de i dobbel oppsetning, mens andre ikke gjør det, men hovedregelen er at dersom du har søskenparret to kaniner og fått flere kull hvor ingen av ungene er syke/har defekter så har du rene og fine linjer uten noen som helst defekter i.)

Dette ble kanskje litt rotete forklart, men håper noen forsto essensen av hva jeg mener? :oops: :)
Maja og Sebastian :)
Brukerens avatar
Maja
Etablert bruker

Innlegg zulu 17 Jul 2007, 18:45

Maja skrev:
zulu skrev:Jeg har selv drevet oppdrett av katt, og der er vi så heldige at vi kan regne ut innavlsprosenten.

Nei, det finnes ikke noe slikt register for kaniner.

Men så er innavl heller ikke farlig for kaniner. Kaniners linjer er stort sett så rene og friske at det ikke utgjør noen fare å pare to som er i slekt, og det er noe som benyttes en del av noen oppdrettere for å bedre rasepreg etc. hos linjene deres.
Det eneste "gale" som kan komme ut av innavl er at du ser hvilke feil som ligger i linjene, og eventuelt kan ta linjene med feil ut av avl. (Og selvfølgelig, er det feil i linjene så kan det komme unger med misdannelser, og disse bør enten få behandling eller bli humant avlivet.)

Jeg skjønner godt at noen kan "rynke på nesen" av det, og det etiske med dette kan jo absolutt diskuteres. Men det er et faktum at innavl i seg selv ikke skaper problemer, det bare avdekker eventuelle problemer som ligger skjult ;)

Det blir på en måte litt som fargeavl. En kanin som har blått i begge foreldrenes linjer kan selv bli blå, mens en kanin som bare har blått i den ene foreldrens linjer vil kun kunne bli bærer av blått. En kanin som har en genetisk feil i begge foreldrenes linjer kan selv få den genetiske feilen, mens en kanin som har en genetisk feil i den ene foreldrens linjer kun blir bærer av denne feilen.. (Er selvsagt forskjell på de forskjellige defektene - noen trenger å ha de i dobbel oppsetning, mens andre ikke gjør det, men hovedregelen er at dersom du har søskenparret to kaniner og fått flere kull hvor ingen av ungene er syke/har defekter så har du rene og fine linjer uten noen som helst defekter i.)

Dette ble kanskje litt rotete forklart, men håper noen forsto essensen av hva jeg mener? :oops: :)

Jeg skjønner godt hva du mener, men da regner jeg med at avkom etter 2 søsken, blir parret med andre linjer igjen ??? Det blir det samme som om man tar en veldig tett parring med katter. Man beholder "typen" men det kan gi utslag begge veier med tanke på deffekter, og linjene etter disse avkommene bør etter min mening vannes ut igjen. Farge genetikk blir omtrent det samme, ut ifra hva man er bærer av. Personlig holder jeg meg langt unna linjeavl, og man skal kjenne godt til linjene bakover om man skal foreta slike parringer. Takk for info :)
Brukerens avatar
zulu
Etablert bruker

Innlegg CecMB 18 Jul 2007, 07:09

Hei!

Jeg må si at det å få kanin fra DB jo er en veldig sikker og bra måte å få kanin på. Dette er også ofte eldre kaniner som blir helsesjekket og kastrert, og dermed har gode forutsetninger for å leve et godt og friskt langt liv. En voksen kanin viser jo "det ferdige produktet", mens en unge på 8 uker (unger skal ikke selges før 8 ukers alder!) er mer usikkert på hvordan den utvikler seg.

Seriøse oppdrettere er selvsagt et sikrere kort enn dyrebutikker, og noen seriøse oppdrettere legger god vekt på gemytt og helse i tillegg til eksteriør. Jeg gjør dette, men har dessverre ikke kull før til høsten, og da litt usikkert om det blir noe for salg (minirex).

Lykke til i jakten! Det viktigste er å ta seg god tid og sjekke ut oppdretter nøye. Dra på besøk og hils på foreldredyra og andre i besetningen, se på oppstallingsforhold, fôring osv, alle slike ting kan si mye om seriøsiteten. En god oppdretter for kjæledyrkaniner har snille og trivelige avlsdyr, godt forhold til dem, gode oppstallingsforhold, bruker mye tid på dyra, gir dem bra fôr osv. Håndtering av unger fra fødsel er også viktig fr å få tamme unger. Jeg vil si at det er viktig å være kritisk. Man skal ikke ta første og beste, man tjener nok på å være litt selektiv og bruke litt tid. Dette er jo tross alt et valg som skal passe i mange år fremover!

Mvh Cecilie
CecMB
Etablert bruker

Innlegg Anja 18 Jul 2007, 09:10

CecMB skrev:Hei!

Jeg må si at det å få kanin fra DB jo er en veldig sikker og bra måte å få kanin på. Dette er også ofte eldre kaniner som blir helsesjekket og kastrert, og dermed har gode forutsetninger for å leve et godt og friskt langt liv. En voksen kanin viser jo "det ferdige produktet", mens en unge på 8 uker (unger skal ikke selges før 8 ukers alder!) er mer usikkert på hvordan den utvikler seg.

Er 100% enige med dere i dette og skulle ønske jeg klarte å overtale henne til det, men greide altså ikke det.

Hun hadde visst vært i kontakt med bl.a. Solbakken og et par til, så håper hun har bedre lykke med den nye kaninen :)

Takk for alle svar!
Brukerens avatar
Anja
Etablert bruker

Innlegg CecMB 18 Jul 2007, 09:28

Solbakken, det er vel det June Årøes oppdrett av rex heter? Jeg kan på det aller varmeste anbefale rex fra henne, det er utrolig bra kaniner! Jeg har selv minirexlinjer med en del blod fra henne (stammor, Solbakkens Rexa, var fra henne), og bruker hennes hanner for å låne paringer iblant når jeg vil ha inn nytt blod, kan ikke tenke meg bedre oppdretter her i landet, med tanke på gemytt, helse, seriøsitet med dyra osv. Det at hun får frem utstillingschampioner er jo bare en bonus ;)

Rexen er jo en litt større kanin, men er helt fantastiske både i gemytt og med pelsen!

Mvh Cecilie
CecMB
Etablert bruker

Gå til Generelt kaninforum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest