Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Kanin + Marsvin?

Innlegg som ikke passer i de andre kategoriene

Kanin + Marsvin?

Innlegg SandKorn 25 Mai 2007, 16:46

HeiHei
Jeg har en liten kaninjente nå og har veldig lyst til åLage en liten marsvinunge del av familien ! Men passer disse sammen !? Kaninjenten min er litt over 7-8 mnd og er rolig, men litt bortskjemt ;) Lurer på om kaniner går sammen med marsvin hvis kaninjenten min er såpass ung og hvis jeg velger en HUNN marsvin !?
TAKK for alle svar !! :oops:
Nolita <3
SandKorn
Etablert bruker

Innlegg ZakuraRabbit 25 Mai 2007, 17:01

Nei, marsvin og kanin skal IKKE gå sammen.
Det finnes mange grunner til dette.
1. De spiser forskjellig mat. Marsvin trenger tilgang til C-vitamin og kaniner kan bli syke av marsvinmat.
2. Delv den minste dvergkanin kan forårsake stor skade på marsvinet enten med vilje eller ei når de spretter rundt.
3. Noen kaniner bærer en sykdom som er helt ufarlig for dem men dødelig for marsvinet.

Er også flere andre grunner men kommer ikke på flere i farten.
Skal du ha marsvin så kjøp to, og la de stå adskilt fra kaninen.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg Hattifnatt 25 Mai 2007, 18:50

Jeg sakser fra hjemmesiden min:

Noen grunner til at marsvin og kanin ikke går sammen:

-Marsvin skal ha marsvinpellets, kanin skal ha kaninpellets
-Marsvin skal ha tilskudd av c-vitamin siden de ikke produserer dette selv, kanin har ikke behov for tilskudd av noe slags vitaminer
-Marsvin har behov for større mengder grønfôr enn det en kanin har
-Kanin har kraftige bakføtter som kan trampe i hjel et lite marsvin
-kaniner kan ha en bakterie i luftveien som kalles ”bordatella”. Denne bakterien er ikke farlig for kaniner, mens på marsvin vil den føre til lungebetennelse, somregel fører den til døden.
Mvh Kristine
Brukerens avatar
Hattifnatt
Etablert bruker

Innlegg monis 25 Mai 2007, 19:45

Det er flott at du spør om slikt før du setter prosjektet ut i livet :-D Som de andre sier er ikke kanin og marsvin noen god kombinasjon. Og begrunnelse for det har de vel i grunnen klart å gi! ;)
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Innlegg Ida 25 Mai 2007, 20:11

Ja, marsvin bør være sammen med andre marsvin siden de er mer sosiale dyr enn kanin, marsvin er flokkdyr mens kanin er kolonidyr. Men jeg tror det vil gå greit at eventuelle marsvin kan løpe løs med kaninen, men jeg har aldri prøvd selv. Å ha marsvin og kanin i samme bur bør man derimot unngå ;)
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg monis 25 Mai 2007, 21:01

Naboene mine har to marsvin og kanin, hvor marsvinene har eget bur og kaninen går mer eller mindre løs. Kaninen liker faktisk ikke marsvina, den blir skikkelig sinna på dem...
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Innlegg Marit 27 Mai 2007, 00:32

Jeg refererer her til et skriv jeg fikk fra veterinær Paula Bracht på Nebb og Poter dyreklinikk.

Kan kanin og marsvin leve sammen?
Svaret er et klart nei fra et biologisk og veterinærmedisinsk synspunkt. Argumentene er mange:

Disse to dyreartene kommer opprinnelig fra forskjellige verdensdeler, Mellom og Syd-Amerika og Asia (marsvin) og Europa (kanin).

Kanin ob marsvin har forskjellige men lignende sosiale strukturer, noe som kan føre til konflikter dyrene imellom. Disse konflktene vil ikke kunne forstås av dyrene fordi de snakker forskjellig språk, og eierene vil ikke kunne tyde at det er en konflikt på gang, fordi "språket" er basert på lukt og subtil atferd.

De fleste mennesker vil ikke mereke noe til konfliktene. Det er som regel kaninen som er sjefen, og dette fører til stress for begge parter.

Kaniner kan være bærere av en del bakterier som ikke skader kaninen, men som er sykdomsfremkallende for marsvin. Stress kan føre til at begge dyr kan bli syke.

På tross av dette er det mange mennesker som har kanin og marsvin sammen , og det ser ut til at det i tilfeller kan gå bra.

Vår anbefaling er at man sørger for at marsvinet har et eget område som den kan gå til når den vil, og som kaninen ikke har adgang til. Dette vil kunne redusere stress og hindre at dyret utvikler sykdom.

Du bør altså ikke ha marsvin og kanin boende i samme bur.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg Lisemor 29 Mai 2007, 18:21

Jeg må bare legge til her at det for litt siden var en veterinær på god morgen Norge på tv2 som la ut om at jada kaniner og marsvin går godt sammen.. Aller helst burde det vært marsvin med marsvin, men kaniner var en god substitutt. Og dette er jo alarmerende da de faktisk sitter på TV og sier dette og at det var en veterinær som uttalte seg... Tenkte bare å si i fra om det jeg..
Lisemor og B-Rabbit
Brukerens avatar
Lisemor
Etablert bruker

Innlegg ZakuraRabbit 29 Mai 2007, 18:35

Lisemor skrev:Jeg må bare legge til her at det for litt siden var en veterinær på god morgen Norge på tv2 som la ut om at jada kaniner og marsvin går godt sammen.. Aller helst burde det vært marsvin med marsvin, men kaniner var en god substitutt. Og dette er jo alarmerende da de faktisk sitter på TV og sier dette og at det var en veterinær som uttalte seg... Tenkte bare å si i fra om det jeg..

Ja, desverre blir det anbefalt både av dyrleger og dyrebutikker å ha dem sammen :( Men disse har som regel null peil på marsvin og kanin. Mange veterinærer vet mer om hund og katt enn kaniner og marsvin, derfor blir det mye rot :cry:
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg SandKorn 06 Jun 2007, 21:02

Mente egentlig å bare ha dem sammen løpende rundt [på kjøkkenet f.eks.] Mente ikke i samme bur :) Men nå er jeg vel en del mer i tvil om innvesteringemHeHe Bare det at jeg så at da jeg kjøpte kaninen min så var marsvin og kanin i samme bur ! Men da var de jo små da xD Men en annen ting folkens :) At når jeg kjøper pellets på dyrebutikken jeg er trofast kunde hos står det på et skilt ved de pelletsene jeg kjøper: Kanin, marsvin og (en eller annen smågnager rase)
Nolita <3
SandKorn
Etablert bruker

Gå til Generelt kaninforum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 3 gjester