Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Tips etter Sterilisering

Spørsmål, svar og erfaringer i forbindelse med kastrering/sterilisering

Tips etter Sterilisering

Innlegg maraxion 29 Nov 2012, 00:24

Hei.
Jeg har sterilisert min nå 5 måneder gamle kanin, men er litt usikker på dagene jeg har i vente.

Før vi tok valget var hun veldig glad, men hadde begynt å gå på do alle plasser. Var også veldig kosen, og kom i full spurt gryntende mot meg og løp i ring rundt meg i "hormonell kjærlighet"
Hun ble sterilisert igår, men fikk dessverre lite info av legen. Vasket alt i forkant og har kun papp og gulvbelegg i området hun er på. Fikk også med meg 3 sprøyter med smertestillende for 3 dager.
Hun ble Sterilisert i går, og gav første sprøyte idag tidlig. Hun hadde nok vondt og skar tenner, men etter ett par timer virket hun mye bedre og beveget seg rundt. Men etterhvert gjemmer hun seg bare innerst i buret. Kan ta inn handa og kose, men hun vil tydeligvis være i fred.
Ca 24 timer etter kom hun endelig på do igjen. Veldig små og ujevne, men iallefall fungerer magen igjen, og hun får drukket litt vann og mat.

Men hva kan jeg forvente og hva bør jeg gjøre de neste dagene? Har ikke løftet henne eller inspisert såret enda, da jeg er redd for å skade ho.
maraxion

Re: Tips etter Sterilisering

Innlegg maraxion 29 Nov 2012, 02:49

Er forøvrig Metacam jeg fikk i sprøytene.
3 sprøyter a 5ml.
Er det greit at jeg gir en hver morgen, eller bor det porsjoneres utover dagen?
maraxion

Innlegg Morrdi 29 Nov 2012, 08:03

Du har nok ingen ting å bekymre deg over! Du er ferdig med den værste biten.(hvor kaninen ikke spiser eller går på do) om kaninen vil være i fred, så må henne få lov til det. :) bare pass på å sjekke såret minst en gang daglig, men prøv å ikke løfte henne så mye.

Ellers har metacam 24t effekt, så hele dagsdosen på morgenen går helt fint!
Mvh Muffin, Eros og Tina.
Brukerens avatar
Morrdi

Innlegg Morrdi 29 Nov 2012, 08:06

Så må jeg bare selenge med fortløpende at det egentlig er best å gi smertestillende på kvelden. Men om du allerede har gitt på morgenen må du ikke endre på dette. :)
Mvh Muffin, Eros og Tina.
Brukerens avatar
Morrdi

Innlegg Pippili 29 Nov 2012, 13:08

Ga du kaninen CC etter inngrepet, da?
"De sa man ikke kunne kjøpe kjærlighet - helt til de kjøpte en kanin"
Brukerens avatar
Pippili

Innlegg maraxion 29 Nov 2012, 16:16

Pippili skrev:Ga du kaninen CC etter inngrepet, da?

Hei.
Nei jeg må innrømme jeg ikke visste om hverken CC eller varmeflaske før jeg lese det her på forumet igår.
Hun ville ikke ha så mye mat, men jeg fikk i ho litt persille og erte belger rimelig kjapt. Begynte så smått å spise litt pellets på egenhånd.
Mata ho ellers med vann på sprøyte for å være sikker på at ho fikk nok drikke.
maraxion

Innlegg Tussis bestevenn 29 Nov 2012, 18:36

Hei, og hjertelig velkommen til forumet - er så hyggelig med nye medlemmer! :D
Virker som om du har gjort veldig mye riktig.

Jeg ville sjekket såret daglig, som har blitt nevnt i tråden. Ser det skittent ut ville jeg vasket med steril saltvannsoppløsning, du finner oppskriften om du søker i forumet :)
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg hadriyagee 02 Feb 2013, 09:49

Ja, hold det varmt og rent der, og ha det rent så ikke kaninene får innfeksjoner i sårene. Har du kanskje varmelampe? Det kan jo kanskje hjelpe.
hadriyagee

Innlegg mhaggema 07 Nov 2015, 00:29

Hei!
Etter å ha kastrert begge kaninene mine, en gutt og en jente, må de holdes vekke fra hverandre og bonde på nytt?
mhaggema

Gå til Kastrering/sterilisering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest