Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Kasterering av hannkanin som bor alenene

Spørsmål, svar og erfaringer i forbindelse med kastrering/sterilisering

Kasterering av hannkanin som bor alenene

Innlegg kaninelsker13 23 Aug 2015, 09:55

Jeg har tenkt å snaffe meg en hannkanin. Fordi jenta som nå eier kaninen skal flytte og kunne ikke ta han med. Kaninen er under 1 år gammel og tror han ikke er kastereres. Nå en liten stund skal denne kaninen bo alene til jeg blir litt kjent med kaniner og kanskje skaffer meg en til. Men om denne Hannkaninen skal bo alene, må han kastereres da? Eller er ikke det nødvendig? Isåfall hva betalte du for å kasterere Hannkaninen din? :thumbup:
kaninelsker13

Re: Kasterering av hannkanin som bor alenene

Innlegg Oliver4 23 Aug 2015, 12:04

Hei! Det kan være lurt å kastrere kaninen, da det vil blant annet motvirke hormonelt stress og de blir gjerne litt flinkere til å ikke markere osv. og bli rensligere. Min var hyper hele tiden og satt ikke rolig bortsett fra når han spise og sov. Etter kastreringen ble han mye roligere, og lettere å holde på med, med tanke på neglklipping og pelsstell osv.. Spesielt lurt er det dersom du anskaffer deg en til etterhvert (: Her kan du lese mer om kastrering: http://kanin.org/kastrering
Lykke til :D
Oliver4

Innlegg Nuregutten 23 Aug 2015, 12:18

Velkommen til forumet! :D

Så bra at du kunne ta han i mot! Et godt tips er å lese artiklene på kunnskapssiden på forumet og ta en titt på maritemilie.com, som er forfatteren av Den Store Kaninboka. Om du ikke har Den Store Kaninboka, så vil jeg på det aller sterkeste anbefale at du skaffer deg den, der står det alt du trenger å vite om kaninhold.

Det er ikke like nødvendig å kastrere en hannkanin om den skal bo alene i første omgang, som med en hunnkanin. For ca. 80% av ukastrerte hunnkaniner er utsatt for livmorskreft. Men som Oliver24 skriver så vil det motvirke hormonelt stress, dem vil ikke ha det behove for å markere over alt. Selv så fikk jeg kaninen min kastrert nylig, fordi han lorta over alt(markerte) og fordi vi ønsker å gi han en venn. Etter han ble kastrert så har han kun lorta i doen sin, men var veldig renslig fra før også men har blitt enda bedre nå.

Det er lurt å få han kastrert etterhvert også for å gi han en venn, siden dem er veldig sosiale dyr og mennesker kan aldri erstatte en kaninvenn. Det er mange kaniner i Dyrebeskyttelsen som trenger et hjem.

Om det er noe mer du lurer på er det bare å spørre! :)
Nuregutten

Innlegg flekk 28 Aug 2015, 16:10

Velkommen hit :)
Det er ikke like viktig å kastrere en hannkanin som bor alene. Men det er mange fordeler med det, som nevnt over. Han blir lettere å dotrene, slipper hormonelt stress og blir en mer harmonisk kanin.
Kaniner er sosiale dyr, så jeg vil anbefale deg å skaffe den en venn. Kontakt gjerne din nærmeste dyrebeskyttelse og hør om de har noen kaniner inne(kaninene der er allerede kastrerte). Men flott at du vil ta over denne kaninen.
hilsen Flekk og hans eier Victoria
Brukerens avatar
flekk

Gå til Kastrering/sterilisering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester