Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Kan en 2 år gammel kanin kastreres?

Spørsmål, svar og erfaringer i forbindelse med kastrering/sterilisering

Kan en 2 år gammel kanin kastreres?

Innlegg Lucky og Meg 10 Mar 2015, 08:37

Hei
Jeg er ofte med Lucky,men tenker på at han burde få noen kanin venner. Så jeg tenkte på å kanskje kjøpe en jente kanin, men er ikke sikker. Først er det jo snakk om kastrering. Jeg vil helst at de ikke skal parre seg. Han er to år gammel, og har lest i den store kaninboka at det er vanskelig å kastrere gamle kaniner. Tror dere det går bra eller bør jeg la være. Er det noe jeg bør tenke på før jeg kjøper en kanin til eller kastrerer?
Kaninlige hilsner
Lucky og hans eier
( )_( )
( ^. ^ )
( " ) ( " )
Lucky og Meg

Re: Kan en 2 år gammel kanin kastreres?

Innlegg Oliver4 10 Mar 2015, 23:20

Hei! Supert at du tenker på å skaffe en venn til kaninen din! :D
Det er alltid en risiko å legge ett dyr (og menneske for den saks skyld) i narkose. De aller fleste gangene går det bra! :) Tror ikke det er en øvre grense for kastrering, men en klinikk som er gode på kanin bør gjøre det.
Kan godt hende du har lest de men legger ved to linker:
http://kanin.org/kastrering
http://kanin.org/kaniner_sammen
Oliver4

Innlegg ZakuraRabbit 11 Mar 2015, 01:52

To år er ikke så gammelt. Jeg kastrerte min hunnkanin da hun var 2, Kaze og Bob var 3, og jeg aner ikke hvor gammel Cloud var (muligens 4-6).
Opplevde ingen problemer.
Bare sørg for å finne en dyrlege som kan kanin, hvis de ikke anbefaler kastrering finn en annen, da det kan tyde på at de ikke har så god erfaring med det;3 (En dyrlege kan ikke være ekspert på alle dyr... så finn en smådyrspesialist.)
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg flekk 11 Mar 2015, 18:03

Enig med de andre svarene :) To år er ikke så veldig gammelt, det er en fin tid å kastrere på. Bare husk at begge parter bør kastreres og at de opptil 6 iker etter kastreringen bør være atskilt(siden hannene fortsatt skiller hormoner i den tiden).

Jeg har ikke hørt om noen tilfeller hvor kastrering har vært farlig, så jeg er sikker på at det går bra.
hilsen Flekk og hans eier Victoria
Brukerens avatar
flekk

Innlegg ZakuraRabbit 12 Mar 2015, 00:15

flekk skrev:Enig med de andre svarene :) To år er ikke så veldig gammelt, det er en fin tid å kastrere på. Bare husk at begge parter bør kastreres og at de opptil 6 iker etter kastreringen bør være atskilt(siden hannene fortsatt skiller hormoner i den tiden).

Jeg har ikke hørt om noen tilfeller hvor kastrering har vært farlig, så jeg er sikker på at det går bra.

Hunnene har også fortsatt hormoner i denne tiden (jeg fikk beskjed om at det kunne ta måneder før de forsvant helt...)
Det hannene har som ikke hunnene har er sædceller... Selv etter at testiklene er fjernet kan de fortsatt gjøre hunnen gravid.
En kastrert hunn derimot har ingen mulighet for å bli gravid dagen etter kastrering fordi hun ikke har noen livmor lenger.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg flekk 13 Mar 2015, 15:51

Takk for opplysningen :) Jeg trodde det bare var hannkaninene som skilte ut hormoner.
Brukerens avatar
flekk

Innlegg Lena 16 Mar 2015, 14:10

Min hannkanin ble kastert da han var 6 år gammel. Det gikk veldig fint :)
Lena & Sírius

Hvil i fred, Tornerose & Espiranza
Brukerens avatar
Lena
Moderator

Innlegg flekk 16 Mar 2015, 17:53

Når er egentlig grensen for å kastrere? Min kanin er snart 4 år.
Brukerens avatar
flekk

Innlegg ZakuraRabbit 19 Mar 2015, 12:33

flekk skrev:Takk for opplysningen :) Jeg trodde det bare var hannkaninene som skilte ut hormoner.

Vi har alle hormoner, det er det som gjør oss til gutter og jenter. Spesifikt Kjønnshormoner som påvirker oppførselen deres.
Hos hunnkaniner kan det gjøre dem gretne i brunstperioden og under drektighet.
Hos hanner får det dem til å markere mer enn kastrerte kaniner, og de vil gjerne parre seg på alt som er:p
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg flekk 19 Mar 2015, 18:11

Ja, det merker jeg. Flekk er i en slik periode nå. Jeg vil gjerne kastrere ham, men det er dessverre ikke mulig.
Brukerens avatar
flekk

Gå til Kastrering/sterilisering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest