Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Kastrering på vinteren

Spørsmål, svar og erfaringer i forbindelse med kastrering/sterilisering

Kastrering på vinteren

Innlegg Kodagutten min 15 Nov 2014, 12:17

Happy ble 5 måneder gammel i går, og jeg antar det er grei alder å få henne kastrert? Men hvordan er det å ha et operasjonssår nå som det går mot vinter? Noen som har tanker om det?
Hilsen Hilde, Koda og Happy
Brukerens avatar
Kodagutten min

Re: Kastrering på vinteren

Innlegg flekk 15 Nov 2014, 13:01

Hunnkaniner kan fint kastreres når de er 4-5 måneder. Jeg har jo aldri kastrert noen kaniner, men jeg vet at de bør holde seg varme etter operasjonen. derfor er det kanskje litt uheldig å gjøre det på vinteren, siden Happy er utekanin. Jeg ville nok ventet til det blir varmere i været.
Men jeg er ingen ekspert, så hvis noen andre vet noe om dette må dere gjerne svare ;)
hilsen Flekk og hans eier Victoria
Brukerens avatar
flekk

Innlegg Kodagutten min 04 Jun 2015, 15:49

Nå er det blitt varmt i været, og Happy skal snart kastreres (har ikke bestilt time ennå).
Slik jeg har forstått det er det Trondheim dyrehospital og Byåsen dyreklinikk som er best på kanin, hvorav Byåsen får inn flest kaniner årlig. Bør jeg dra til Byåsen, Trondhein dyrehospital (hvor Koda ble behandlet i fjor), eller Strinda smådyrklinikk (hvor Koda ble kastrert for flere år siden)?
Hva skal jeg spørre om når jeg bestiller time? (mener å huske å ha lest dette, men husker ikke hvor. Hadde vært fint med link til siden, hvis noen får til det...)

Jeg har forstått det slik at det er lurt å ta med begge kaninene til dyrlegen? Og tror dere det går an å få generell helsesjekk på dem samtidig?

Og er det ellers noe annet å tenke på, så er det bare å si fra :)
Brukerens avatar
Kodagutten min

Innlegg flekk 04 Jun 2015, 17:03

Byåsen dyrehospital er anbefalt på forumet, så jeg ville nok satset på det ;)

Med tanke på fremmede lukter og slikt, er det anbefalt å ha med begge kaninene. Hvis ikke kan den ene komme til å angripe den andre når den kommer hjem med en fremmed lukt. Det er uansett lurt med tanke på at de kan finne trøst hos hverandre.

Jeg har aldri kastrert noen kaniner, så jeg vet ikke så mye om det. Kan hende du har lest dette før: http://kanin.org/ved_kastrering
Ellers står det mye nyttig i Den Store Kaninboka i kapitlet om kastrering.
Du bør kanskje spørre om de har god erfaring med å kastrere kaniner, og også hunnkaniner, som er et vanskeligere inngrep.
Brukerens avatar
flekk

Innlegg flekk 04 Jun 2015, 17:05

Jeg fant denne artikkelen. Her står det mye nyttig, og også mer inngåender om hva du bør spørre om: viewtopic.php?f=26&t=52
Brukerens avatar
flekk

Innlegg Kodagutten min 05 Jun 2015, 16:36

Tusen takk :)
Brukerens avatar
Kodagutten min

Gå til Kastrering/sterilisering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest