Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

De liker ikke hverandre lenger (?)

Spørsmål, svar og erfaringer relatert til det å føre og ha flere kaniner sammen

De liker ikke hverandre lenger (?)

Innlegg lillin 17 Jan 2017, 16:56

Hei, for nesten et halvt år siden kastrerte jeg hannkaninen min Musli og etter 2 måneder satte jeg han inn med hunnkaninen (ikke kastrert) min Lillin. De hadde hilst på hverandre mange ganger før og var gode venner, og det var ikke noe problem når de var sammen helt frem til rundt 2 uker siden. Lillin begynte å rive av Musli sin pels, og jeg måtte skille de igjen.
Jeg lurer på hvorfor hun plutselig begynte å gjøre slik, liker hun han ikke lenger ? Bør jeg introdusere de til hverandre "på nytt" ?

Takk for alle svar! :)
Hilsen Laura og kaninene Musli og Lillin :)
lillin

Re: De liker ikke hverandre lenger (?)

Innlegg Tussis bestevenn 18 Jan 2017, 00:51

Lillin er nok hormonell av seg. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å få henne kastrert. Det fjerner all territoriell avferd, og vil gjøre at hun nok en gang kan leve fredfullt med Musli. Ikke bare det, men det eliminerer også den skyhøye livmorskreftfaren (80% av alle hunnkaniner utvikler livmorskreft innen fylte 6 år).

Jeg vet at kastrering er dyrt, men det er en engangsutgift, og det vil gangne Lillin for resten av livet hennes, samt Musli også vil få det bedre når han kan bo med venninnen sin igjen. Om man ser på det som en investering i helse og velvære hos kaninen virker ikke beløpet så ille lenger, iallefall ikke i mine øyne.

Spør gjerne om noe er uklart eller du lurer på noe mer :)
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Gå til To eller flere kaniner sammen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester