Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Anskaffelser av kanin: En eller to med en gang?

Spørsmål, svar og erfaringer relatert til det å føre og ha flere kaniner sammen

Anskaffelser av kanin: En eller to med en gang?

Innlegg Thus 30 Mai 2016, 10:41

Heisann!

Vi har tenkt til å skaffe oss kaniner nå og hovedplan var at dem skal få bo ved loven med mulighet for å gå inn og ut som dem vill og med varme for vinteren.

Men så har jeg lest en del og det er ulike meninger om hvordan gå fram ved anskaffelse av to stykker. Så jeg tenkte egentlig bare å legge ut mine løsninger jeg har kommet opp med og se om noen av dere var ening eller nesten enig i dem.

Scenario 1: Skaffe først en, la den bo inne for mest mulig sosial stimuli og kastrere/sterilisere h"n for så og gå til anskaffelse av nummer to og gjøre det samme. Deretter bonde dem og går dette bra, flytte dem ut.

Eller

Scenario 2: Skaffe begge to på en gang og la dem bo ute sammen men med separate bur/innhegning med en 10 - 15 cm mellom dem for så å kastrere/sterilisere også bonde dem og så slå innhegningen sammen.

Det var bare i korte drag, men satser på at dere skjønner. Og neste spørsmål da er hvilket kjønn da? Han og hun går son oftest best, men ser at her også er det mye forskjellig svar.
Thus

Re: Anskaffelser av kanin: En eller to med en gang?

Innlegg Pala 05 Jul 2016, 11:59

Thus skrev:Heisann!

Vi har tenkt til å skaffe oss kaniner nå og hovedplan var at dem skal få bo ved loven med mulighet for å gå inn og ut som dem vill og med varme for vinteren.

Men så har jeg lest en del og det er ulike meninger om hvordan gå fram ved anskaffelse av to stykker. Så jeg tenkte egentlig bare å legge ut mine løsninger jeg har kommet opp med og se om noen av dere var ening eller nesten enig i dem.

Scenario 1: Skaffe først en, la den bo inne for mest mulig sosial stimuli og kastrere/sterilisere h"n for så og gå til anskaffelse av nummer to og gjøre det samme. Deretter bonde dem og går dette bra, flytte dem ut.

Eller

Scenario 2: Skaffe begge to på en gang og la dem bo ute sammen men med separate bur/innhegning med en 10 - 15 cm mellom dem for så å kastrere/sterilisere også bonde dem og så slå innhegningen sammen.

Det var bare i korte drag, men satser på at dere skjønner. Og neste spørsmål da er hvilket kjønn da? Han og hun går son oftest best, men ser at her også er det mye forskjellig svar.

Anbefaler da nr 2. Da blir det minst mulig bråk om den som har vært der lengst. Hvis man tar nr 1, blir det bråk når den nye skal flytte inn fordi rett og slett den som har vært der lengst tror at den nye er en inntrenger på h*ns terretorie. Så det går like dann med en hunn og en hann, som med en hunn og en hunn eller hann og en hann så lenge begge er kastrert :)
Hilsen Victoria, Jack, Sprett, Kinder, Dunhale, Tussi, Fluffy og meg
Pala

Re: Anskaffelser av kanin: En eller to med en gang?

Innlegg Tussis bestevenn 10 Jul 2016, 03:30

Anbefaler mye heller å skaffe to kaniner som allerede er kastrerte og bondede, gjerne fra Dyrebeskyttelsen, Finn.no eller for eksempel "Den Store Kaninbokas omplasseringsgruppe" på Facebook.
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Gå til To eller flere kaniner sammen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest