Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Hjelp til bonde 2 kaniner vær så snill! Redd for skade.

Spørsmål, svar og erfaringer relatert til det å føre og ha flere kaniner sammen

Hjelp til bonde 2 kaniner vær så snill! Redd for skade.

Innlegg maraxion 22 Nov 2015, 11:31

Hei.
Jeg har lest overalt på nettet og ser at folk anbefaler å bonde på nøytralt sted.
Vi er studenter med en liten leilighet og i eksamensperiode har vi hverken tid eller sted å bonde annen plass.

Tok inn lillegutt igår på 20 uker mens hun er 3.5 år. Tydelig at hun beskytter teritoriet og går rundt hans bur, snuser på hverandre før hun begynner å smelle med labbene på buret og han tar igjen. Men han er jo bare 1/2 av hennes størrelse...
Slipper vi de ut løper hun etter og ser ut som hun prøver å bite på ryggen og en annen gang lå de på sidene og så ut som sparket og bet etter hverandre. Vet ikke hva som er normalt, men høres mer ut som slosskamp en normal bonding.

De har hver sitt bur og står ved siden av hverandre og kan lukte mellom sprinklene. Har en kjeller på annet sted vi kunne tilbringt noen timer idag men det er også max. Har dere tips så si gjerne ifra, vil få til dette uten dramatikk og spesielt for lillegutt som fort vil få vondt.
maraxion

Re: Hjelp til bonde 2 kaniner vær så snill! Redd for skade.

Innlegg maraxion 22 Nov 2015, 19:55

Så vi tok de til et annet område 3-4 timer som vi hadde til rådighet. De hoppet der rundt og spiste. mens lillemann var nyskjerrrig og gjerne gikk bort til den eldre kaninen, viste hun lite interesse og bare optrådde agressiv når han kom nær og jaget bort.
Når vi kom hjem prøvde vi å slippe begge ut. Endte med at hun eltet han rundt i stuen flere ganger og forsøkte å bite han på ryggen, til slutt fik hun tak og han hylte ut. Er dette normalt???
maraxion

Innlegg Kodagutten min 23 Nov 2015, 22:35

Hei!
Hylingen signaliserer smerte og redsel.
Dersom du ikke har tid til å bonde kaninene nå, ville jeg antagelig ha ventet litt med å bonde til du får bedre tid. Kaninene bør, som du sier bondes på et nøytralt sted, men dette hjelper antagelig lite om de kommer tilbake til hennes territorium etterpå. Et tips kan være å la han få en del av området de senere skal ha til rådighet, slik at han også får et eget område. Anbefaler deg å vaske (med f.eks. eddik) på hans område for å fjerne hennes lukt.

En annen ting som er anbefalt når det gjelder bonding, er å sette kaninene sammen i et nøytralt reisebur, og kjøre en tur med dem. Da kan de søke trygghet hos hverandre i en stressende situasjon.

Jeg bondet to kaniner en gang for noen år siden, da jeg ikke kunne mye om kanin. Da jeg slapp den lille (nye) oppi innhegningen til den gamle, skjedde det samme som det du beskriver hos deg. Etter flere forsøk prøvde jeg å gjøre det motsatt: å slippe den gamle oppi buret til den lille, og dette gikk mye bedre. De hadde stått ved siden av hverandre en stund, og det var bare for meg å åpne ei dør da de skulle gå sammen. Det som skjedde da var at den lille ikke ble jaget på "sitt" territorium, men med en gang han gikk ut på den gamle sitt område, ble det jaging.

Lykke til både med bondingen og med eksamen :)
Hilsen Hilde, Koda og Happy
Brukerens avatar
Kodagutten min

Innlegg maraxion 24 Nov 2015, 09:22

Takker.
Skal få henta et reisebur idag så det går bra.
I forhold til å sette de i hans bur så skjedd det igår ved et uhell. De hadde vært i samme rom i forskjellige bur et par dager men så var da begge burlemmene åpne. Hun fant ut dette og hoppet inn i hans bur og angrep han der.
Men skal nok få det til :-)
maraxion

Innlegg Kodagutten min 24 Nov 2015, 15:53

Ja, det er bare å ikke gi seg ;)
Hilsen Hilde, Koda og Happy
Brukerens avatar
Kodagutten min

Innlegg maraxion 26 Apr 2016, 22:46

Hm.

Så vi prøvde den passive metoden. 3 måneder i bur tett i tett.
Den lille vil fremdeles snuse og få kontakt med den eldre, mens den eldre prøver å bite nesa/labber til den lille med en gang den stikker ut...
Hadde håpet dette gikk, men får bruke litt utetid på terrassen i sommer å bonde på ny plass :)
maraxion

Innlegg Oliver4 30 Apr 2016, 20:28

Hei! Har ikke mer råd å gi deg enn de som er gitt. Regner kanskje med at du har lest dette innlegget: http://www.kaninboka.no/sosi/2016/1/25/ ... og-bonding?
Uansett; lykke til med bonding og eksamen!:P
Oliver4

Gå til To eller flere kaniner sammen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest