Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

"Eldre" hun, introdusere ung han?

Spørsmål, svar og erfaringer relatert til det å føre og ha flere kaniner sammen

"Eldre" hun, introdusere ung han?

Innlegg maraxion 20 Nov 2015, 17:30

Hei.
Jeg har en dvergvedderhunn på 3,5år. Hun har ikke hatt noen andre kaniner i livet bortsett fra når hun var bitteliten. Hun er kastrert og oppfører seg veldig pent.
Vurderer selskapsmessig å introdusere en hann på 17 uker. Han er ikke sterilisert så regner med det må gjøres. Men Noen tanker rundt dette?
maraxion

Re: "Eldre" hun, introdusere ung han?

Innlegg Nuregutten 23 Nov 2015, 19:09

Hei!
Du må kastrere hannen, ja. Også vente til hormonene har forsvunnet før du kan bonde, det kan ta opptil 3-4 uker. Vil anbefale deg å lese denne artikkelen som Marit har skrevet: http://maritemilie.com/2014/06/06/sosiale-kaniner/

Jeg bondet mine to i september, som gikk veldig bra. Men det er viktig å ha et nøytralt sted som ingen har vært på når du skal bonde. Jeg tok først mine i to forskjellige reisebur og gikk en tur(siden jeg ikke hadde bil). Etter turen så tok jeg dem på det nøytrale stedet. Hvor dem snuste litt på hverandre og drev for seg selv. Etter en stund så begynte Penny å ri litt på Nure. Ellers var det ikke noe mer, utover kvelden begynte dem å kose med hverandre. Dagen etter var dem gode venner så jeg tok dem med i samme reiseburet, gikk en lang tur. Også tok jeg dem inn der dem skulle ha base. Som jeg hadde vasket grundig på forhånd, siden Nure allerede hadde bodd der.

Når det er sagt så gikk det tre uker cirka, og da smalt det. Så da måtte vi starte på nytt. Denne gangen kjørte vi noen turer og gikk noen turer i reiseburet. Det var mye pels som fløy, jaging osv. Noe som man må regne med. Så lenge dem ikke sloss lot jeg dem drive på, for å etablere rangen. Om dem begynte å sloss var det rett i reiseburet og kjøre en tur. Dette startet på en torsdag kveld og sluttet på søndagen, da underkastet Nure seg. I ettertid så har det vært litt jaging og pels, men jeg har bare latt dem holde på.
Nå er dem perlevenner! Så det gjelder ikke å gi seg.

Med tanke på hannen, så har ikke det så mye og si om hvor gammel han er eller størrelsen. Det har heller ikke så mye å si at dvergvedderen din ikke har hatt noen andre kaniner i livet sitt, utenom når hun var hos mor. Kaninen din blir nok utrolig glad for en venn! Jeg angrer ikke et sekund på at jeg fikk en kanin nummer to. Begge er så glade i hverandre og har så mye selskap sammen. Alle kaniner burde virkelig ha en kaninvenn, ingenting kan slå en artsfrend altså.
Masse lykke til! :D
Nuregutten

Innlegg maraxion 23 Nov 2015, 21:22

Hei og takk for svar.
Prøver nå både i egen kjeller og annet hus. Hannen er ikke sterilisert men han er alt annet en agressiv. Han oppsøker henne og snuser og satt til og med hodet sitt under haka hennes. Men alt hun gjør er og glefse etter han. Jager han rundt og biter på han med pelsbiter. En ganh hylte han også ut. Han er jo veldig redd for henne men hun gir ingen anntydning tim annet en aggresjon og litt snusing. Han er så redd nå at han bare løper flr han får snust.
Så er dette normalt og ikke minst hva er forskjellen på denne "leken" og slosskamp.
maraxion

Innlegg Nuregutten 23 Nov 2015, 22:08

Jeg ville ha kastrert hannen. Grunnen er at når kun en er kastrert, vil den andre fortsatt ha hormonelt betinget atferd. Noe som kan være veldig frustrerende for den andre(eller begge) og gjøre det vanskeligere å bonde dem.

Du vet godt når dem slåss for å si det mildt. Dem kan sitte fast i hverandre og rulle eller spinne rundt på gulvet. Dem går også ofte etter hodet eller genitalier.

Jeg ville også ha sjekket hannen får sår eller lignende. Men han skvatt nok skikkelig når han skrek. Det er vanlig at pelsdottene fyker, dem jager hverandre(eller en av dem jager) eller rir på hverandre. Det er for å etablere rangen og teste styrken til hverandre og vise hvem som er sjefen.
Det er utrolig lurt å kjøre mange ganger med dem i reiseburet, for da vil dem mest sannsynlig stresse og søke trøst hos hverandre. Noe som hjelper bondingen veldig.
Nuregutten

Innlegg maraxion 23 Nov 2015, 22:21

Mener du virkelig at hunnen som er kastrert for 3 år siden har hormnell atferd siden hannen ikke er sterilisert??? Høres jo ikke helt logisk ut! :frustrert:
maraxion

Innlegg Nuregutten 23 Nov 2015, 22:39

Hannen er hormonell, noe som kan skape uro, slåssing eller krangling. Jeg så du hadde en annen tråd også, hvor du har skrevet litt mer.
Det du beskrev der, kan høres ut som en slåsskamp. Men det er vanskelig å vite når man ikke ser det i virkeligheten. Det er utrolig viktig å ha et nøytralt sted når man bonder. Eller så vil den som eier det beskytte basen sin, noe som kan gå veldig galt. Du kan for eksempel lage en innhegning hvor du har vasket og det ikke er noen ting som jentekaninen din har rørt. Eller om du har et rom hun ikke har vært på evt. som du kan vaske grundig. Det er også viktig og faktisk ha tid til å bonde, for det kan ta tid og kan være krevende. :)
Nuregutten

Innlegg Kodagutten min 23 Nov 2015, 22:42

For å svare på spørsmålet ditt: så lenge hannen ikke er kastrert, vil han ha hormonell adferd, noe som kan være stressende for begge parter.
Hilsen Hilde, Koda og Happy
Brukerens avatar
Kodagutten min

Innlegg maraxion 23 Nov 2015, 22:56

Kodagutten min skrev:For å svare på spørsmålet ditt: så lenge hannen ikke er kastrert, vil han ha hormonell adferd, noe som kan være stressende for begge parter.

Det forstår jeg. Men alt han gjør er jo å forsiktig gå frem å hilse og bli jaget rundt. Han gjør ingenting hverken agressivt eller parreforsøk. Vurderer å sterilisere han men er veldig usikker på om det er en del av problemet her siden det er den andre kaninen som lager "problemene".
maraxion

Innlegg Kodagutten min 24 Nov 2015, 15:52

Problemene kan nok komme av at den eldre kaninen din er territoriell. Jeg vet ikke hvor gammel hannkaninen din er, men det kan jo hende at han ikke har begynt å vise hormonell adferd? Dette vil nok ikke bli et problem før senere, men det er nok lurt å sterilisere/kastrere.
Hilsen Hilde, Koda og Happy
Brukerens avatar
Kodagutten min

Gå til To eller flere kaniner sammen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest