Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Hjelp til å bonde to kaniner

Spørsmål, svar og erfaringer relatert til det å føre og ha flere kaniner sammen

Hjelp til å bonde to kaniner

Innlegg mhaggema 06 Nov 2015, 18:41

Hei!
Trenger litt hjelp og råd fra dere litt mer erfaren kanineiere. Har en jentekanin på 5mnd, Snehvit, som hopper fritt rundt i leiligheten og på en innglasset veranda hvor bur med drikke og doplass er. Hun er veldig tillitsfull, kommer å ligger ved siden av meg i sofaen når hun vil ha kos, slikker oss og virker som å ha det veldig bra. Hun hopper ofte rundt meg når jeg kommer ut på hennes veranda (har tydelig tatt over denne), noen som vet om det betyr noe spesielt?

Hvertfall, jeg har alltid tenkt at jeg ville ha to samme, og kjøpe igår en liten hannkanin på akkurat 2 måneder. Da Snehvit er såpass ung og gutten ikke er kjønnsmoden, sa de i dyrebutikken at jeg kunne bonde de nå. Problemet viste seg å bli større enn ventet, da Snehvit "angrep" den lille og han hylte ut! Ble en stor bar hudflekk på siden bak. Tydelig at Snehvit ikke godtok han inne på sitt terretorie. Jeg prøvde da etter å ha lest litt her inne å introdusere de på et rom hvor begge var ny, og da gikk det bedre. De snuste mer på hverandre, sprang litt etter hverander og ble ikke noe "angrep". Da jeg er redd for den lille gutten, er jeg redd for å sette de sammen igjen. Hun biter jo seg fast og jeg må skille de (hendt tre ganger nå). Hva er deres tips og råd? Bor i leilighet så er begrenset med nøytrale rom, og Snehvit "eier" jo så og si hele leiligheten.

Nå er den lille gutten i en inngjerding på verandaen, og håper dette kan hjelpe Snehvit med å godta luktene og at han er der. Hun bryr seg svært lite om at han er der, går knapt nok frem til buret å lukter på han. Så nå bytter jeg på å ha de løs, den ene er fri og den andre må være i bur. Dette er jo ikke noen ønskesituasjon og Snehvit forstår svært lite av hvorfor hun ikke får springe rundt fritt som hun er vant med når vi er hjemme.

Setter stor pris på svar og råd :)
mhaggema

Re: Hjelp til å bonde to kaniner

Innlegg ZakuraRabbit 06 Nov 2015, 20:12

Ifølge Snehvit er den lille en inntrenger... så du burde tatt dem med et annet sted.
En annen ting er at de begge burde være kastrerte, selv om du kastrerer den minste tidlig kan han fortsatt gjøre henne gravid noen uker etter kastrering, om hun ikke også er kastrert. Så jeg ville helt ærlig gjort det først.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Re: Hjelp til å bonde to kaniner

Innlegg mhaggema 06 Nov 2015, 22:01

Takk for svar! Prøvde nå etter å ha skrevet innlegget, og lest litt her inne, metoden å ta de med på ukjent plass, la de få springe løs der. Det var ikke tegn til slossing, og Snehvit slikket og vasket lillemann! Helt rørt jeg! Deretter tok jeg de i samme reisebur, gikk en tur med det i vogn, hehe, og nå er de sammen her hjemme. Alt har gått bra til nå, spiser sammen osv. Vasket med eddik før jeg slapp de løs.... spent på om det vil brake løs eller om de har blitt venner? Vil jeg måtte bonde de på nytt når begge skal inn til kastrering/sterilisering? Eller vil de huske hverandre? Regner med jeg drar dit med de i samme bur, men hjem så må jeg ha de skilt fra hverandre? Når kan jeg kastrere gutten?
mhaggema

Gå til To eller flere kaniner sammen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 2 gjester