Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

To gamle venner begynner å sloss

Spørsmål, svar og erfaringer relatert til det å føre og ha flere kaniner sammen

To gamle venner begynner å sloss

Innlegg marlon 21 Sep 2015, 11:04

Ja, jeg har lest mange andre tråder på forumet om dette emnet.

Jeg har to hannkaniner.
Jeg fikk dem for 8 måneder siden. De var da 1 år gamle og er begge kastrert.
Forrige eier sa at de var brødre, men de ser forskjellige ut. Trolig løvehode, en liten og svart og en større og hvit. De har bodd sammen, i ett stort bur og med åpen burdør til stue og kjøkken og god plass.
Perlevenner hele tiden, med mye kos seg i mellom. Minimalt med jukking og løping etter hverandre over gulvet.
Har sett ut som om minste svarte har vært "sjef", men ingen stor dominans på gang.
Svarte gir inntrykk av å være smartest, mest sosial med oss og lærer ting fort. Mens hvite er mer egenrådig og bryr seg mindre om å gjøre som vi vil, men likevel mer kosete.

Og i to uker nå har de plutselig begynt å jage hverandre. Bite pels av hverandre, hoppe og sloss.
Ser ut som om begge vil bestemme hvem som skal få gå inn i buret.
Skiller dem og lar en og en roe seg ned, eller gir dem godmat og så roer det seg litt. De ligger inntil hverandre og koser når de ser slitne og så plutselig slossing, jaging inn og ut av bur og ned fra kosebenken osv.

De siste endringene vi gjorde før de begynte å sloss var å klippe klør (heldigvis) - men det gjør vi jo innimellom uansett, bytte fra en type pelletts til en anne - men de har fått den andre typen før også, ta en av gangen inn i nytt rom og på fanget, aleine - men vi har jo løftet opp og kost en av gangen før også.

Skikkelig i villrede her.
har latt de "sloss ferdig" noen ganger, når det ikke går for hardt for seg. Men noen ganger har jeg måttet skille dem, når det blir for mye pelsdotter. De biter ihvertfall ikke sår på hverandre, ennå.

Vurderer å sette opp et bur til, så de kan få hvert sitt, men da får jo en av dem det gamle kjente buret, mens den andre må inn i et nytt.

Kan de bli venner igjen, og roe seg ned, eller må de deles?
Skal prøve biltur, som jeg ser mange foreslår, men hittil når de kommer sammen igjen er de snille, og så slår det plutselig tilbake igjen likevel.
Noen andre gode forslag?
marlon

Re: To gamle venner begynner å sloss

Innlegg marlon 21 Sep 2015, 11:06

Forsøkte forøvrig i går å stenge begge inne i buret et par timer, og vaske hele gulvet de bruker med grønnsåpe.
I et forsøk på å nøytralisere området.
Men så langt har de ikke tisset noe utenfor buret uansett.

Og etter to timer i buret sloss de der også, så da måtte jeg ta ut en og sette på sofaen aleine til jeg kunne slippe begge ut.
marlon

Gå til To eller flere kaniner sammen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester