Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Slåsskamp.

Spørsmål, svar og erfaringer relatert til det å føre og ha flere kaniner sammen

Slåsskamp.

Innlegg Albino 23 Jul 2015, 11:01

Albino har nå fått seg et nytt hjem, men så er det ørlite problem og det er at jeg enda har hun stående i hagen fordi de nye eierne er på ferie og hun blir her til de får komt seg hjem, også har vi Eluna. Siden Niwia døde har Eluna gått i kamp med Albino, jeg flyttet Albino ut derfra med en gang og tok ham inn, senere prøvde jeg å ha hun med Kinder, men da angrep Albino Kinder. Jeg reiste vekk for en uke og hadde fått noen venner til å passe på dem, og jeg tenkte nå slipper jeg å betale forskjellige personer, jeg hadde nevnt dette her til dem, men desverre ble min ferien min utsatt og det ble haste time hos dyrlege med to skadet kaniner. Eluna biter, og går til angrep selv om Albino er i bur, eller når de er i to sepearerte inngjeringer. Jeg har også sørget for litt avstand mellom disse tingene, men er fortsatt full krig mot dem.

1. Noe jeg kan gjøre slik at Albino kan føle seg ok med andre kaniner? Hun er ikke så skeptisk til Kinder, da jeg har observert når de to er sammen. Albino kan ikke være alene hele tiden, men så merker jeg at Albino begynner å dominere over Kinder og kan bli lett skvetten og klar til angrep om det blir noe brått. Albino har alltid vært rundt andre kaniner, barn og hunder. Hun går også i angrep mot hunden min, også meg. Da vi hadde besøk av noen som ville ta hun med hjem hadde de også med seg ungene, og jeg fant ut at hun angriper ikke ungene noe jeg er glad for. Unger har hun ihvertfall en soft spot for, haha, men ja. Noen forslag? Tenker det også kan hjelpe de nye eierne også.

2. Noe jeg kan gjøre for at Eluna kan slutte å angripe Albino?

Albino er oppvokst med Eluna, og gikk ikke til angrep før, men har nettopp begynt å gjøre dette her.
Rest in Peace Niwia 20.02.15 & Eluna 27.11.15 ~

Albino, Ninja, Samurai og Mango - Kinder og Snøball & eier Naomi
Albino

Re: Slåsskamp.

Innlegg 02maryam 24 Jul 2015, 15:37

Hei!
Jeg ville ha kastrert alle kaninene. Eller både Albino og den kaninen Albino skal stå med. Men det er ikke 100% sikkert kastrering forandrer på aggresjonen, eller dominansen deres. Prøv å sett dem i separate bur, også sette burene deres rett ved siden av hverandre, så de får komunisere sammen, men i hvert sitt bur, slik at de ikke kan skade hverandre. Om de fortsetter og slåss, både etter å ha hilst i hvert sitt bur, eller etter kastrering, eller noe annet, er det bare lurt å ha dem i separate bur. Det går også og kjøpe en ny venn til Albino, men det blir mer og mer jobb for hver gang man får en kanin, så det er ditt valg, hehe. :D Og det er ikke sikkert albino, eller Eluna vil slutte å angripe den nye kanin, altså OM det skulle skje om du får en. :) Håper tipset funker.
PS: Har en albino løvehode kanin, som har vært røff mot løvehode hunnen min, men etter at han ble kastrert har han roet seg, og de harfått større plass (sitt eget hus ute + snart utegård), og har sluttet og være røff mot hverandre. Men det er ikke alle kaniner som roer seg ned etter kastrering.
02maryam

Re: Slåsskamp.

Innlegg flekk 27 Jul 2015, 14:01

Er kaninene dine kastrerte?
Det er mange grunner til at kaniner oppfører seg aggresive. Det første og viktigste er at alle parter er kastrerte. Kaniner er jo svært teritorielle. Om de derimot er kastrerte, kan det hende at Albino egentlig er redd eller skadet eller bare er veldig teritoriell. Er Albino en hannkanin?
hilsen Flekk og hans eier Victoria
Brukerens avatar
flekk

Gå til To eller flere kaniner sammen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester