Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Begynner å bli skjærings:(

Spørsmål, svar og erfaringer relatert til det å føre og ha flere kaniner sammen

Begynner å bli skjærings:(

Innlegg Camillalille 20 Jun 2015, 22:33

Hei:)
Jeg er ny her og relativt fersk kanin eier.
Har fått to dvergvedder hanner (kullsøsken), de er nå 10 uker.
De har vært veldig nære hverandre eller det er de fortsatt. De har vært inne en god stund, der har de god plass å boltre seg på. For en stund siden begynte jeg å venne de til å være ute, stooor inngjerding.
Etter et par dager siden var det greit å la de være ute hele dagen (inne om natta og dårlig vær), men da begynte den ene å ri på den andre. Noe jeg har skjønt er ganske normalt. De sloss ikke da. Men i dagtidlig når jeg skulle slippe de ut ser jeg en del pels og en stor pelsklump, hvor den ene da har mistet en del av pelsen ved rumpa/baken. Det har blødd litt men virker tett nå. Har bare renset med steril serviett og vann.
Men hva gjør jeg nå? Burde jeg skille de? De sitter sammen hele tiden og koser med hverandre, begge virker lykkelig ute (der jeg ser de best og mest)
Det er jo en god stund til jeg kan sterilisere de, men hvis jeg skiller de nå, vil de kunne gå sammen etter så mange uker når de er sterilisert?
Noen tips?
Camillalille

Re: Begynner å bli skjærings:(

Innlegg ZakuraRabbit 21 Jun 2015, 00:18

En god dyrlege kan kastrere dem så snart testiklene har fallt, noe som gjerne kan skje på denne tiden.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg Camillalille 21 Jun 2015, 13:08

Ingen av de har fått ned ballene enda. Å de anbefaler vel å vente pga narkosen?
Camillalille

Innlegg flekk 04 Jul 2015, 12:04

Kjønnsmodne hanner bør aldri være sammen om de ikke er kastrerte. Jeg har selv opplevd det samme, og i dag er den ene hannkaninen dø(men ikke på grunn av slåsskamp. Han døde av lungebetennelse).
3 måneder gamle kan hannkaniner kastreres. De er vel ca. det nå? Da skal en god dyrlege kunne klare det uten problemer.
Du bør i alle fall skille dem fram til de er kastrerte, og også opptil 6 uker etter kastrasjonen, siden hormonene fortsatt virker opptil noen uker etterpå. Deretter kan du forsøke å bonde dem. Men om de allerede har begynt å sloss, er det ikke alltid lett å få dem til å bli venner igjen. De bør da introduseres på et nøytralt område med stor plass. Forhåpentligvis blir de venner igjen.
hilsen Flekk og hans eier Victoria
Brukerens avatar
flekk

Gå til To eller flere kaniner sammen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester