Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

To mot en

Spørsmål, svar og erfaringer relatert til det å føre og ha flere kaniner sammen

To mot en

Innlegg Milly og Molly 01 Jun 2017, 14:47

Hei :)
Jeg har hatt problemer med bondingen av mine tre kaniner. Molly på 6 år og Flekken på 3 år har bodd sammen i godt over to år nå. De er virkelig gode venner. Lilje på 4 år er også kastrert som de to andre og har blitt introdusert på en nøytral plass. Hun ble jaget rundt og bitt bak av Molly og Flekken som "råttet seg sammen" mot henne. Hun var ikke noe aggressiv tilbake, men fant seg fort et sted der hun bare la seg ned. Der ble hun liggende resten av bondingen og trampet med bakføttene og freste. Molly er den som er mest ivrig på å ta henne, mens Flekken bare henger seg på med Molly av og til. Jeg tok dem sammen i et reisebur hjem, og det virket som om de fant trygghet i hverandre og det så ut som om alt gikk fint. Men da jeg satte dem sammen i garden til Molly og Flekken, begynte det på nytt. Lilje la seg i et hjørne og ble liggende der. Molly og Flekken kom bort til henne av og til og skremte henne ved å småbite og "parre seg" på henne. De skader hverandre ikke, de har bare bitt av henne litt pels bak. Så jeg har hatt dem sammen der og det har gått fint.

Dagen etter tok jeg dem med til et nyt og nøytralt sted. Der var de i ca. 4 timer og det virka som om det gikk litt bedre, men Lilje ble framdeles jakta på, og hun trampet ennå med bakføttene bare Molly eller Flekken nermet seg henne. Jeg kjørte en ekstra lang runde med alle tre og de lå å slappa av i reiseburet alle tre. Men straks de ble sluppet tilbake på Molly og Flekken sitt territorium, gikk Lilje tilbake til hjørnet sitt og ble der. Molly og Flekken hopper fritt inn og ut av huset sitt og ut i utegarden. Lilje beveger seg nesten ikke av flekken sin. Jeg prøvde å løfte henne ut, men da ble hun jaget rundt til hun fant et nytt hjørne ute og ble liggende der til jeg tok henne inn.

I dag er det tredje dagen og Lilje hopper rundt alene i utegarden. Molly og Flekken hopper rundt i en luftegarde i hagen. Jeg tenker å ta dem med på enda et nytt og nøytralt sted etter Lilje har fått utforska litt i Molly og Flekken sitt hjem uten at de er der og tvinger henne inn i et hjørne.

Kan jeg la dem bo sammen etter dette? De skader hverandre ikke. Tror dere Lilje vil klare å åpne seg mer etter hvert? Molly og Flekken vil vel godta henne til slutt? Burde jeg kanskje bonde Lilje sammen med bare Molly siden det er hun som er ute etter å ta henne? Da må hun søke trygghet hos Lilje når hun ikke har Flekken. Vil dette gå tro? Molly og Flekken har allerede et så sterkt bånd. De er sammen hele tiden. De sover sammen, spiser sammen, er ute i "hagen" deres sammen, hopper inn igjen sammen.. Det virker som om le ikke vil la en tredje kanin komme inn. Hva kan jeg gjøre? Trenger desperat råd.
Hilsen Milly , Molly og Cookie
Brukerens avatar
Milly og Molly

Re: To mot en

Innlegg Tussis bestevenn 12 Jun 2017, 15:35

Hei!
Det høres ut som at du gjør mye riktig, og så lenge de ikke faktisk sloss er det ingen grunn til å miste motet.
Noen tips videre: La alt som kaninene liker foregå når de er sammen. Dvs strø pellets utover gulvet slik at de blir "tvunget" til å spise sammen, gi dem godbiter når de er rundt hverandre, finn frem en pappeske eller en aktiviseringkule (sånne man har litt pellets i som de må rulle på) osv, og få dem til å innse at når de er sammen skjer det morsomme og gode ting. De vil trolig raskt forbinde hverandres selskap med noe givende (mat og leker), og mye av irritasjonen de måtte bære på burde forsvinne. Men det viktigste er å ha is i magen og være tålmodig, det ordner seg tilslutt!

Masse lykke til, og hold oss oppdaterte :D
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Re: To mot en

Innlegg Milly og Molly 18 Jun 2017, 02:01

Takk for svar :D
Det går mye bedre nå. De spiser pellets av samme skål og vasker hverandre til og med. Lilje har åpnet seg mer og mer og har ikke lenger et hjørne som hun ligger i hele tiden. De tramper og freser litt på hverandre ennå, men det har ihvertfall skjedd en stor forbedring. Så ja jeg får bare være tålmodig og håpe på at Molly og Flekken blir like glade i Lilje som de er i hverandre. Det ser ut som om dette kan gå :-)
Hilsen Milly , Molly og Cookie
Brukerens avatar
Milly og Molly

Gå til To eller flere kaniner sammen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest