Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Har hun blitt godtatt?

Spørsmål, svar og erfaringer relatert til det å føre og ha flere kaniner sammen

Har hun blitt godtatt?

Innlegg stinesen 28 Jan 2017, 20:11

Hei. Jeg har hatt 2 kastrerte hanner i 8 år nå. De er brødre og har alltid bodd sammen. For noen uker siden tok jeg over en hittekanin for å gi henne et permanent hjem. Dyrlegen mener hun er omlag 1-2 år gammel og tror hun er intakt (har ikke funnet noen operasjonsarr). Etter anbefaling vil jeg se an oppførselen hennes sammen med de andre før jeg lar henne bli åpnet opp.
Dette er altså min første kanin-bonding. Guttene har alltid bodd frittgående oppe i 2. Etasje, mens frøkna inntil nylig har fått stua nede for seg selv. Nå har de møttes noen ganger på nøytral grunn. De har aldri slåss, men jeg tror nykomlingen har vekket noen instinkter hos de to kastrerte gamlingene mine. Spesielt han ene. I begynnelsen markerte han ene veldig (sprutetiss og lort overalt...), de rir både på hverandre og forsøker veldig hardt på jenta og jager henne.
Det virker nå som at det har roet seg litt iallefall. De slapper av i nærheten av hverandre, men ikke sammen, og ved et par anledninger har de vasket hverandre. Guttene har fortsatt noen klønete forsøk på å ri på frøkna, men hun lar dem ikke slippe til, og løper ofte unna om en av dem nærmer seg. Men hun går gjerne bort og lukter og hilser på på eget initiativ.
Jeg ønsker meg veldig at hun skal bo sammen med guttene oppe, og har latt henne få sin egen plass der, og det går bra så lenge de bor fysisk avsperret fra hverandre med mulighet for å lukte, men der har ikke gått så veldig bra når jeg har forsøkt å la dem gå der sammen. Skal de møtes mer på nøytral plass først, eller vil de aldri la henne gå på "sitt" territorium?
Stine, Albert og Viktor
Brukerens avatar
stinesen
Etablert bruker

Re: Har hun blitt godtatt?

Innlegg Tussis bestevenn 30 Jan 2017, 17:50

Hei! Ta dem med til en nøytral plass igjen, og etterpå er det ideelt om du har dem i et felles reisebur og enten kjører rundt eller bare går med det. Det er skummelt nok til at de søker støtte i hverandre, og vennskapet bygges raskt da. Etterpå ville jeg sluppet alle tre på guttenes territorie.
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Gå til To eller flere kaniner sammen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest