Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Presentasjon av kaniner her inne

Presenter kaninen din i den klistrede tråden! Her finnes også kaninbilder inndelt etter tema, samt filmsnutter

Re: Presentasjon av kaniner her inne

Innlegg inez emilie 26 Mar 2012, 22:08

Hei :) Får presentere gullungen min, Kawaii.

Bilde

Kawaii er født 3 mai 2011, av rase er hun en liten tysk schecke og hun er svart og hvit i farge. Hun er litt diva, smidig og høyreist og veldig kresen. Hun kommer fra en storoppdretter som ikke brydde seg om kaninenes velferd, bare utstillingspoeng og at de var rette i rasepreget .. På bakrunn av dette var hun også svært nervøs da jeg fikk henne. Hun var umulig å håndtere, og tålte ikke å bli tatt på av mennesker. En stund var hun i binge sammen med andre kaniner (måtte skille de etterhvert pga slossing), sosalisering og tilrettelegging er hun blitt en veldig fin kanin! Hun bruker litt tid på å bli vandt til nye mennesker, men hun er sosial og grei, bare redd for skumle lyder, som sikkert de fleste kaniner er. Hun er enebarn og får masse oppmerksomhet fra matmor (meg). ;) Hun elsker å utforske nye steder og er svært nysgjerrig. Når hun først er løs og undersøker så er det ikke så veldig enkelt å få hun inn igjen ;) Noe av det beste hun vet er pellets, paprika, banan og hjertesalat, men det tok sin tid å få hun til å like det! Hun har aldri likt gress, blåbærlyng etc. Høy bare digger hun, og når det er påfyll kaster hun seg over maten som om hun aldri har fått mat før.. Hun er en flott kanin jeg er veldig glad i, og planen er å få kastrert henne :)
Mvh Inez Emilie og Kawaii.
Life wouldn't meant a thing without the animals!
Brukerens avatar
inez emilie

Innlegg Maybe 21 Apr 2012, 19:30

Heisann alle sammen. Vi er nye her og tenkte at jeg måtte bruke mitt første innlegg på å presentert stolthetene våre. :)

Navn: Albin
Født: Mai 2010
Rase: Lett blanding. 50% hermelin, 25% dvergvedder, 25% løvehode.
Farge: Viltfaget russertegnet (tror jeg)
Boforhold: Innekanin bosatt i bur, men med gode utemuligheter i innhegning i hagen.
Annet: Albin ble født hos en hyggelig barnefamile som ikke "rakk" å kastrere kaninene sine før de hadde fått seg en liten gjeng med småtasser. Som liten slet Albin mye med øyebetennelser på det ene øye, noe som resulterte i at han ble blind på det øyet. Men pga betennelsene og mye håndtering som liten, så har han blitt en trygg og god liten krabat. :)

Navn: Mia
Født: ?
Rase: ?
Farge: Hvit med svarte (og litt brune) flekker.
Boforhold: Innekanin bosatt i bur, med med gode utemuligheter i innhegning i hagen.
Annet: Mia kommer fra DB (Dyrenes Hus i oslo). Hun ble vår favoritt etter at vi var der å hilste på, på vår leting etter en liten venn til Albin. Og heldige som vi var, så fikk vi den store ære av å bli hennes nye familie. Hun og Albin var som skapt for hverandre. De gikk bra overens fra første stund. Mia er en trygg, sjarmerende og kosete go`klump.

Bilde
Hilsen Maybe og den lille dyrehagen.
Brukerens avatar
Maybe

Innlegg Viljevanilje 23 Apr 2012, 18:05

Hei.

Navn: Mimle
Født: Januar 2012
Rase: Hermelinmix.
Farge: Trefarget med grå og hvit som hovedfarger.
Boforhold: Bor inne, er fri når vi er hjemme, ellers bor hun i bur i to etasjer fra Ferplast.

Mimle er en glad og fornøyd kanin, og forhåpentligvis, etter at hun er kastrert så kan vi finne en venn til henne fra DOOA.Hvis noen vil se bilder, så kommer det etterhvert, når jeg finner noen.
Brukerens avatar
Viljevanilje

Innlegg MiaSansdtrak 05 Mai 2012, 13:28

Bilde:
Bilde
Snut- Knut, jeg og Søtnos på reise fra hoppe-konkurranse

Navn: Snuten Mot Bokstaver (Snut-Knut)
Født: 29.02.09

Boforhold: Et hjørne på rommet mitt:
Bilde

Liker: Å være på nakken min

Liker ikke: Søtnos, da han alltid jager på ham D:

Annet om meg: Jeg har ikke hatt ham så lenge :/ Så jeg skal informere om det senere ;)
MiaSansdtrak

Innlegg Knerten 20 Mai 2012, 20:23

Bilde

Har gått til anskaffelse av familiens første kanin. En renraset blå dvergvedder som nå er 10 uker gammel. Han har byttet navn flere ganger, da jeg og mannen i huset ikke blir enige, Har gått gjennom Oskar, Kåre Konradi og det siste var Max Manus (stakkars kanin) :-) Han har eget kaninrom og stort innebur. Har akkurat blitt kjent med ham, men han har blitt tillitsfull utrolig kjapt, og kommer nå hoppende bort til meg når jeg kommer inn på rommet hans. Er han i buret står han klar ved utgangen på to ben og venter. Dette er nok også mye takket være oppdretter som har vært flink å håndtere ungene.
Kaninen Harry Pepper med venner
Brukerens avatar
Knerten

Innlegg MiaK 21 Mai 2012, 20:09

Halvbakkens Beautiful Memory of Minnie "Belle"
Bilde

Belle er min lille engel. Hun ble født her natt til 16. november og har bodd her hele livet. Planen var at hun skulle selges, men da min elskede Minnie brått fikk byll og måte avlives i januar måtte jeg bare beholde et avkom etter henne. Belle er en søt liten klump som er blid dagen lang. Hun elsker oppmerksomhet og strekker seg opp mot meg når hun er i kompostbingen :heartbeat:

Navn: Belle
Kjønn: 0,1 (hunn)
Farge: Siameser/svart japaner
Genkode: amam bjb CC D_ gg
Født: 16. november 2011
Vekt: Kommer i voksen alder
Oppdretter: Meg
Mor: Jeg av Økdalen (elite i kroket, lengde og høyde)
Far: Solbakkenlias Ch Liko (elite i alt, inkl poeng. Champion i rett!)

Volantos Out of Time "Benjamin"
Bilde

Benjamin er en hareblanding, noe som vises svært godt - både i væremåte og i personlighet. Han er et sabla stabeist med en ekstremt sterk personlighet, men gud hvor forelsket du blir i han! Han er veldig miljøsterk når det kommer å reise til nye steder, men reagerer litt på visse lyder. Fugler (spessielt måker) og slikt som flyr rundt og skriker reagerer han litt på. På hoppebanen er han syk! Har en helt rå fart og svever høyt over hindrene :)

Navn: Benjamin
Født: 4. oktober 2011
Farge: Viltrød
Kjønn: 1,0 (hann)
Genkode: A_ B_ CC D_ G(go/g) y1 y2
Vekt: 2,1 kg (4,5 mnd)
Mor: Eikhaugens Nikon
Far: Lineas Under Isen "Uno"
Oppdretter: Hanne Kjærland
Mvh Mia Kristoffersen
v/ Halvbakkens hoppekaniner
Hjemmesiden
MiaK

Innlegg KaninElskerMarthe 03 Jun 2012, 15:39

Navn: Låla
Alder: Død
Rase: Blanding
Utseende: Hengeører, grå, hvit, og svart pels

Navn: Bambi
Alder: 7 år
Rase: Løvehode
Utseende: Svart, med hvitt på beina, og grått hode
Liker: Løvetann
Liker ikke: Gnagerblanding fra matbutikk

Navn: Billy
Alder: 4 måneder ca.
Rase: Tysk kjempeschecke
Utseende: Hvit med svarte flekker
Liker: Mais
Liker ikke: Gulrot

Bilde av dem på brukerbildet
Busy, Billy, Bambi og Marthe <3
Brukerens avatar
KaninElskerMarthe

Innlegg Vitania 03 Jun 2012, 16:19

Navn: Raptor
Alder: ca 2.5 år
Kjønn: Hann
Kastrert: Ja
Utseende: Albino, hengeører, ca 3kg
Opprinnelse: Dyrebutikk, fikk han via omplassering
Liker: Det meste jeg gir han
Liker ikke: Rosmarin
Rolig, avslappa kanin, som foretrekker å ligge langflat hele dagen og ta en liten spurt tur rundt stua, med noen gledeshopp, om kvelden.

Navn: Ronja
Alder: ca 1.5 år
Kjønn: Hunn
Kastrert: Ja
Utseende: Dårlig hollendertegning, svart/hvit, stå ører, lange hår i nakken, ca 2 kg
Opprinnelse: Vet ikke, fikk henne via DB-Kristiansand
Liker: Kløverblomst, løvetannblomst og skvallerkål
Liker ikke: Tørka frukt, papayatabletter og det meste kjøpt snacks
Energisk kanin med masse futt i, liker å finne på ting hun ikke helt har lov til. Er ekstremt glad i kos og liker å ligge med hodet under Raptor for kos. Hun er tydelig sjefen i forholdet.

Begge er frittgående på oxbow. Raptor er stueren og Ronja er til dels stueren, da hun foretrekker å spise høy vedsiden av dokassa framfor oppi den.
Bilde
Brukerens avatar
Vitania

Innlegg mathildee 07 Jun 2012, 15:01

Navn: Ronja
Født: 1. april 2012
Opprinnelse: Oppdretter Singsås
Sort dvergvedder
Kjønn: hunn
Boforhold: frittgående innekanin
Liker: Kos på armen, og alt som kan spises. Helt vill etter Royal canin, (ikke bra og litt ironisk).
Liker ikke: å gjøre fra seg i reiseburet, tiss og bæsj skal kun i dokassa og det er jeg ikke lei meg for.
Bilde

Har hatt veldig mange kaniner opp gjennom årene, men hun her må jeg si er komplett og perfekt. :forelsket: Hun er super kjærlig (slikkekanin) og kjempetøff, ikke redd for noe. Bor sammen med en eurasier, en shetland sheepdog og en sibirkatt, og det er tydelig at hun setter pris på selskapet. Om morgenen når jeg kommer ned i stua kommer alle fire løpende for å være med meg på do, for da vanker det nemlig kos. :flaumsn:

Inne har hun et kaninbur der hun har mat og dokasse, men døra står åpen hele døgnet. Hun har også ca 10 kvm inngjerdet hage utenfor som hun kan gå til når verandadøra er åpen. Det er stor stas i finværet, særlig når resten av gjengen er med. Ellers er hun også veldig grei å ha med på tur, og er veldig miljøsterk. En liten gullklump.
mathildee

Innlegg Kanina 25 Jun 2012, 23:48

Familiens nye tilskudd er en herlig hannkanin ved navn Dominic! :heartbeat:
Han har en fantastisk personlighet og er ulik andre kaniner jeg har møtt (alle er jo forskjellige, men han utmerker seg veldig!).

Han kommer hoppende når han ser folk, er veldig sosial og interessert, og kjempeglad i mat. Jeg har aldri hatt hannkanin før, bare 3 hunnkaniner, så dette er nytt for meg. Mulig det er litt forskjell på kjønnene, hehe :)

Han er født 17. mai 2010 fikk jeg vite i går av den tidligere eieren.
Han er sort og hvit, broket.
Dominic er en blandingskanin med 40% løvehode i seg og resten er mye rart tror jeg :) Hadde gjettet på litt hermelin?

Skulle egentlig ikke ha flere dyr, men passet ham, og den forrige eieren kunne ikke ha ham, hadde fått et forhold til ham, så sa ja til å overta ham.

Her er noen bilder av godgutten (ikke så bra bilder, tatt tidligere i vår eller noe, men det får duge!):

Spise løvetann!
Bilde

Og litt banan ja:
Bilde
Tuva (2014) og Teddy (2011)
Brukerens avatar
Kanina

Innlegg Karoline 07 Des 2012, 17:43

Bilde av Sophie og Mie
Bilde
Navn: Mie
Født: 25.Desember.2011
Kjönn: Jente
Farge: Mörk grå
Boforhold: Har eget rom, og löper fritt i mammas leilighet.
Liker: Basilikum, lövetann og banan.
Liker ikke: Mye mennesker, höye lyder.
Annet om meg: Jeg er en sta jente på snart 1 år. Jeg er gretten, og liker egentlig ingen mennesker. Jeg har hatt et kull, mamma solgte tre av dem, og beholdte en. Hun het Sophie og var med meg heele tiden, vi var svärt avhengige av hverandre og veldige glade i hverandre. Hun döde dessverre :cry: Fikk etter det en bror, han heter Simba. Vi er gode venner, og trives godt sammen, men siden han ikke er kastrert enda så er vi ikke så mye sammen.

Bilde av Simba
Bilde
Navn: Simba
Født: 04.September.2012
Kjönn: Gutt
Farge: Gul og grå
Rase: Jamora (Dverg angora)
Boforhold: Bor i bur om natten, og löper fritt i stuen om dagen. (Til jeg er kastrert)
Liker: Salat, basilikum og banan. Mie, og mamma.
Liker ikke: -
Annet om meg: Jeg er en livlig og glad gutt. Jeg löper rundt, rister på hodet og er hoppende glad hver dag. Jeg er leken, nyskjerrig og veldig glad i oppmerksomhet. Jeg hopper opp i sofaen til mammaen min når jeg föler jeg ikke får nok oppmerksomhet, for å få kos. Hver gang mamma snakker til meg, rister jeg på hodet for å vise at jeg er glad. Jeg sleiker hun masse på nesa.

Bilde av Sophie
Bilde
Navn: Sophie
Født: 25.April.2012
Kjönn: Jente
Farge: Beige og grå
Boforhold: Oppe i himmelen.
Likte: Basilikum
Likte ikke: -
Annet om meg: Jeg var en glad og leken jente. Veldig usjenert, kosete og fin jente. Jeg var svärt avhengig av mammaen min, Mie. Vi hang sammen bestandig. Vi koset og lekte hele tiden. Samtidig var jeg litt rampete, jeg likte å gnage på diverse saker og ting.
Jeg fikk diagnosen koksidose, 05.November.2012, og var hos dyrlegene hver dag for å få spröyte, i håp om at jeg skulle bli frisk. Mamma (matmor) pleiet og koset meg masse, hun var kjempe lei seg hele tiden. Jeg kjempet alt jeg kunne, og jeg var veldig tapper. Men tilslutt orket ikke kroppen min mer, og hjertet mitt stoppet å slå 08.November.2012. Nå bor jeg i himmelen, men er i mammas hjerte for alltid, og tanker hver dag. :heartbeat:

Kaninene mine betyr veldig mye for meg, de er mine barn. Det å miste Sophie var en av de värste dagene i mitt liv. Var forferdelig trist å se henne så syk, og enda värre å se henne helt apatisk og tilslutt död. :cry: Hun er alltid i hjertet og tankene mine. :heartbeat:
Har fortsatt mine to flotte og skjönne niner, Mie og Simba :heartbeat:
Mie, Simba og Aron <3 Hvil i fred, mammas lille fine Sophie <3
Karoline

Innlegg RonjaPu 08 Des 2012, 00:29

Jeg fikk ideen av å kjøpe med kanin av min beste venn (søskenbarn), så jeg skulle kjøpe en hann kanin fra en oppdretts dame i Steinkjer, men hun hadde ikke noen da jeg ville ha kanin... Så jeg fikk nr til en ny dame som hadde kaniner å selge (mære landbruktskole), så jeg snakket med henne og hun hadde 2 gutter og 1 jente å selge. Etter en stund hadde hun solgt de til dyrebutikken, men jeg ringte med en gang og satte av en hann kanin. Endelig tenkte jeg, jeg skulle få mitt eget dyr!! Da jeg skulle velge hvilken av hannene jeg skulle ta sto jeg litt fast, degge var jo så søte!! Men jeg tok et valg, og jeg tok min søte Pusle <3
Da jeg kom hjem, bodde hann på romme mitt en uke før han flyttet ute. Han var litt redd da vi kom hjem, men det gikk fort over. Jeg var kjempe fornøyd med at jeg kjøpte han, og er det enda!
Pusle har blitt en lur liten tass her hjemme ^^ Han ble fort populær hjemme, alle ville kose han, gå med han og se han! Og det likte han veldig mye. Han elsker å utforska nye ting og løpe rundt, men det beste han vet er å gå over tastaturet på data'n min!

Navn: Pusle
Kallenavn: Pusle gutt'n
Født: 01.11.2011
Kjønn: 1.0 (hann, kastrert)
Rase: Dvergvedder
Farge: Viltgrå

Bilde
(V)
(':')
(")(") Pusle
Brukerens avatar
RonjaPu

Innlegg lilje222 28 Feb 2013, 21:20

Bilde

Navn:Muffin
Kallenavn:Muffe
Kjønn:Hann(kastrert)
Farge:Lysebrun,hvit og litt svart på dusken
Alder:Snart et år
Rase:Blanding av belgisk kjempe og dvergvedder
Liker:Basillikum og paprika
Liker ikke:Mye bråk
Boforhold:Etter at vi kastrerte dem måtte vi ha dem i kjelleren der de pleier å få løpe fritt rundt
() ()
(^ . ^)
( (") (") Gjerne besøk bloggen min http://lykkehopp.blogspot.no/ :)
Brukerens avatar
lilje222

Innlegg RonjaPu 02 Mar 2013, 15:37

Navn: Pusle
Kallenavn: Pusle gutt'n
Født: 02.11. 2011
Kjønn: 1.0 (hann, kastrert)
Rase: Dvergvedder
Bilde
(V)
(':')
(")(") Pusle
Brukerens avatar
RonjaPu

Innlegg Ina og Jumbo 18 Mar 2013, 23:23

Jumbo

Navn: Jumbo
Kjønn: Hann
Far: Hoelstoppens Skylines "Roger"
Mor: Røislis Kocobella
Favorittmat: Pellets og Squash
Bestevenn: Hunden Casper.
Beste sovested: inni huset sitt, dekket av høy tett inntill hunden Casper.

Jumbo er min første kanin, og er snart 6 måneder. Jumbo bor inne på rommet mitt og er delvis frittgående. Han er nettopp lært seg å hoppe opp i senga og tisser/markerer i den, så derfor er han ikke så mye løs alene. Ellers så er han mye løs ute på verandaen sammen med hunden vår som er nesten i samme størrelse. Vurderte å kjøpe en til kanin som selskap, men fant ut at dette er ikke vits ettersom han faktisk går så bra overens med hunden vår. De to løper fritt ilag og koser seg, har hendt et par ganger at jeg har funnet bikkja og Jumbo liggende tett og halvsover inni huset i buret, dekket av høy begge to :)

Bilde
Bilde

Jumbo er en herlig kar som aldri får nok av å løpe, og er min første å neppe min siste kanin!
Du eier aldri et dyr, det er som å eie din beste venn.
- Jumbo & Ina
Brukerens avatar
Ina og Jumbo

Innlegg theon 03 Mai 2013, 12:29

Bilde

THEODOR.

Født: 15. nov 2010.
Boforhold: Ute i ganske stort utebur.
Liker: Banan, papayatabeletter og å bli koset med på neseryggen.
Liker ikke: Å bli våt på føttene.
Rase: Dvergvedder-blandigsak.

Theodor er en liten søt flekk jeg har eid i 3 år nå, som desverre må bo i bur inntil jeg flytter for meg selv da mamma nekter meg å ha ham inne. Vi trener litt på triks, til nå kan han stå på to og susse :D Ellers er han mye brukt som fotomotiv her hjemme, og er veldig glad i å løpe ute og klikke fullstendig bananas.
theon

Innlegg liinuztrix 18 Mai 2013, 12:28

Hei, bruker også mitt første innlegg til å presentere oss!

Bilde:
Bilde
Navn: Trixiebella
Kallenavn: Trix, Bella, Triximix
Født: Februar 2013
Kjønn: Foreløpig ukastrert hunn
Farge: Viltgrå med hvit mage
Boforhold: Løs innekanin med eget rom og bur som alltid står oppe
Liker: Bite på den blå skoesken i stua, løpe/hoppe runder i gangen, gjemme seg under dobbelsenga
Liker ikke: Klapping/nysing/hosting og andre brå lyder
Annet om meg: Jeg er nesten nyankommet hos familien min, men har raskt blitt "husvarm". Om dagen har jeg eget rom med masse fine kaninleker og et bur med do og mat/høy, men mest av alt liker jeg å være i hele huset. Jeg jobber med å lære meg å hoppe opp og ned trappen mellom 1. og 2. etasje. Enn så lenge må jeg bli bært opp og det er lite gøy. Oppe i stua har jeg egen dokasse i et hjørne jeg har "valgt" selv, og en basestasjon med timoteibungalow, vann- og matskål. Jeg husker nesten alltid å gå i dokassa, men har lagt min elsk på en av sengene og der blir jeg veldig inkontinent når jeg er oppi der...
Linuz & Trixiebella
Brukerens avatar
liinuztrix

Innlegg marielund 05 Aug 2013, 03:32

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=614460015245982&set=a.537976136227704.85918288.100000459681148&type=3&theater Litt usikker på dette med å legge inn bilder, men uansett så skal det hvertfall være en link til min lille baby Fleur. Hun ble født 15.04.13 og var 9 uker gammel da jeg fikk henne. Jeg er nå 16 og har bedt om kanin siden jeg var pittepitte liten, meeen fikk det aldri, før nå!! Har egentlig døpt denne lille jenten Clivocast Fleur Isabelle Delacour. De tre siste navnene kommer fra Harry Potter som helt fra jeg var veldig liten ble en stor inspirasjonskilde for meg. I Harry Potter serien er Fleur en veldig elegant, prippen liten dame, det kan man på en måte si at denne lille tassen også er.. Hun blir relativt sint når jeg plukker henne opp og setter henne inn igjen i buret. Fleur er også fransk for blomst, noe hun virkelig er, min lille blomst som sprer så mye glede. Det første navnet derimot, Clivocast, kommer fra en ponni jeg mistet i en tragisk ulykke for et par år siden. Det går faktisk ikke en dag uten at jeg tenker på ham, en av mine beste venner. Jeg liker tanken på at han kanskje lever litt videre i Fleur. Hadde egentlig planer om å adoptere en kanin fra dyrebeskyttelsen, men slik gikk det ikke akkurat.. Jeg skulle rett innom en dyrebutikk for å handle inn et par ting til den planlagte nykommeren. Midt i butikken stod det en STOR binge med fem søte små kaniner. Idet jeg kom nærmere løp alle frem til kanten for å hilse, de var kontaktsøkende, sosiale og utrolig søte. Har tidligere vært veldig negativ til dyrebutikker, men denne var utrolig fin. Alle dyrene hadde stor plass, i forhold til det vanlige, og jeg vil påstå at de har bedre plass enn det de fleste kaniner får gjennom hele sitt lange liv. I butikken hadde de brukt lang tid på å venne dem til mennesker, dette var noe jeg umiddelbart merket. Jeg forelsket meg i denne lille jenten og måtte bare ta henne med hjem..
marielund

Innlegg SussieKanin 16 Nov 2013, 16:23

Navn: Marsmallow
Født: i mai 2013 (søster til Brownie)
Boforhold: rekkehus med stor hage.
Liker: KOOS, mat og vaske Brownie <3
Liker ikke: Småbarn ( etter de behandlet henne dårlig ) ,voksne katter og hunder.

Navn: Brownie
Født: i mai 2013 (søster til Marsmallow)
Boforhold: rekkehus med stor hage.
Liker: KOOS, gå tur i bånt+ å hoppe over hindre og mat x3
Liker ikke: Småbarn (skjedde det samme med Brownie) , voksne katter og hunder.

Disse koseklumpene er UTROLIG kosete og gla' i større barn og voksne! De er noe helt for seg selv ^^ I love u two <3

(får ikke lastet opp bilde :C)
SussieKanin

Innlegg Kanine1 02 Feb 2014, 12:13

Hei! :)
Tenkte jeg kunne presentere kaninene mine jeg og :heartbeat:

Kanine :
Kjønn: Jente(kastrert)
Født: 2.april 2012
Rase: Hollender
Liker: Kos, mat, og Rampen :heartbeat:

Bilde