Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

kaninen Ninni

Presenter kaninen din i den klistrede tråden! Her finnes også kaninbilder inndelt etter tema, samt filmsnutter

kaninen Ninni

Innlegg brendjord 29 Des 2014, 20:48

Hei

ny på forumet så tenkte å presentere oss :)

jeg og fruen har lenge snakket om å skaffe oss kanin og lille julaften var vi innom dyrebutikken, egentlig bare for å kikke:)
der fikk vi øye på en svart liten pelsball som spratt lekent rundt i buret sitt, kan si det sånn at vi begge var solgt allerede:)

kaninen er av rasen dvergwedder, har svart pels med lyse striper og er født 7 november.
hun har fått navnet Ninni. navnet kom vi på da minste jenta i huset her (2,5 år) som akkurat har lært seg å prate ikke klarte å si kanin, men kun "ninni" :)

jeg ble overasket over hvor sosial lille Ninni er, hun hadde ikke vært hjemme her mer enn kanskje en halvtime før hun spratt rundt og følte seg som hjemme:)
barna elsker henne og hun trives godt på fanget deres mens hun får gnage på en gullerot.

er nå godt igang med å bygge et innebur til henne(se bilder). kun rammen er ferdig så har fortsatt litt jobb igjen.
vi har lagd en løsning der vi har nedfelt en egen kasse som blir fylt med spon og får ei dokasse i hjørnet. på denne måten vil rengjøringen gå som en lek:)
på samme nivå som denne kasse vil vi også sette opp et lite hus til henne.
det vil også komme en hems etterhvert :)

mvh Hans og Ninni

http://i919.photobucket.com/albums/ad31 ... pqr8fh.jpg

http://i919.photobucket.com/albums/ad31 ... bubssa.jpg

http://i919.photobucket.com/albums/ad31 ... volzha.jpg

http://i919.photobucket.com/albums/ad31 ... 5dcuk3.jpg

http://i919.photobucket.com/albums/ad31 ... 2d835e.jpg
brendjord

Re: kaninen Ninni

Innlegg flekk 29 Des 2014, 21:56

Velkommen til forumet :D Ninni er en utrolig nydelig kanin.

Det bare noen ting jeg vil si som er litt viktig å vite om kaninhold. Husk at barn fort blir lei av kaniner, så det er alltid dere foreldre som har ansvaret. Hun trenger også mye oppmerksomhet og mye tid utenfor buret. Bur bør kun være en base eller oppholdssted om natten. Husk også å passe på at barna ikke skal løfte etter henne heller, da dette er noe de fleste kaniner misliker. Det beste er at de kommer og koser med henne når hun selv sitter på gulvet og har kontroll over seg selv.

Så flott at dere har gitt henne en dokasse. Jeg må bare advare dere og si at hun fort kan bli urenslig når hun blir kjønnsmoden. Av den grunn anbefaler jeg dere å kastrere henne :) Gulrot bør også begrenses på grunn av sukkerinnholdet. Heller ikke spon ville jeg brukt, siden mikrostøvene vil irritere henne i luftveiene. I verste fall kan hun utvikle astma eller luftveisinfeksjon. Som dostrø anbefaler jeg papireelatrert pellets. Fyringpettets fra felleskjøpet er både billig fint å bruke.

Det er bare å spørre om det er noe dere lurer på angående kanin, så skal vi på forumet hjelpe :) Ellesr anbefaler jeg Den Store Kaninboka av Marit Emilie Buseth. Der står det alt man trenger å vite om kaninhold.
hilsen Flekk og hans eier Victoria
Brukerens avatar
flekk

Innlegg brendjord 29 Des 2014, 22:34

takker for gode tips:)

vet at barn fort kan bli litt fort "lei" dyr, men far(meg) i huset har ønsket seg kanin siden han var liten så det skal nok gå bra:)
når småjentene vil kose med henne sitter jeg eller fruen sammen de og viser de hvordan det gjøres. lille ninni pleier også å sprette opp på fanget til hun eldste(2,5år) og legger seg langflat og koser:)

her har kaninen fritt tilgang inn og ut av buret på dagtid, kun natten hun er "innelåst":) sånn vil det også bli når det nye buret er på plass.
det nye buret vil få en egen rampe slik at hun kommer seg lett inn og ut.

var ikke klar over det med spon så der jeg lærte jeg noe nytt:) samme med gullerot:)
hun er overaskende flink til å gjøre fra seg i dokassa si, er veldig lite som havner utenfor, eller rundt om i stua.

nå ligger hun i armkroken til fruen å kikker på tv:) er vel ikke lenge før hun spretter ned p ågulvet da hun pleier å ha lit "raptuss" på kvelden og løper/hopper rundt:)
brendjord

Innlegg flekk 30 Des 2014, 09:31

Ja, kaninen min er også "innelåst" om natten. Jeg syntes det er tryggest, særlig fordi jeg har utekanin.

Må bare nevne at mange kaniner er renslige når de er små, men plutselig blir de kjønnsmodne og glemmer alle gode vaner. Det har vi mange eksempler av på forumet. Men det finnes jo også kaniner som er renslige hele livet. Min kanin Flekk er ukastrert og veldig renslig. Kastrering kan også være lurt for å hindre livmorskreft, som 80% av ukastrerte hunnkaniner får.

Men flott at dere vil ta dere godt av henne :)
Brukerens avatar
flekk

Innlegg brendjord 30 Des 2014, 12:59

Har et kjapt spm bare:

Er straks ferdig med buret, gulvflatene her er lagd av hobbyplate.
Er det noen tips til hva jeg kan/bør kle platene med? Teppe? Male gulvet?
brendjord

Innlegg flekk 30 Des 2014, 13:03

Teppe kan du bruke, men da ville jeg festet den slik at kaninen ikke akn gnage på den :) Også takpapp er fint å bruke, men det er kanskje best å bruke ute.
Brukerens avatar
flekk

Innlegg brendjord 30 Des 2014, 16:25

da blir det teppe. har en far som er gulvelegger så han hadde masse avkapp å velge mellom sa han:)

har også vært å kjøpt "firkantnetting" hos Felleskjøpet.

legger ut litt bilder straks "kåken" er ferdig :)
brendjord

Innlegg flekk 30 Des 2014, 16:32

Så flott :)
Jeg er sikker på at ninni vil få det fint hos dere.
Brukerens avatar
flekk

Gå til Kaninpresentasjoner, bilder etter tema og film

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester