Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Strategi for pottetrening?

Spørsmål, svar og erfaringer relatert til renslighet, dotrening og bur-/dostrø

Strategi for pottetrening?

Innlegg Hattifnatt 03 Mar 2006, 18:48

Hvordan går man fram når man skal trene en kanin til å gjøre fra seg på en spesiell plass?

Jeg har ikke innekanin selv, men har alltid lurt på dette, og min evt. neste kanin kommer nok til å bli en innekanin. da er det jo kjekt å vite litt grunnleggende om fremgangsmåten :)
Mvh Kristine
Brukerens avatar
Hattifnatt
Etablert bruker

Innlegg monis 03 Mar 2006, 19:07

Min erfaring med dotrening og stuerenslighet er vel omtrent som følger:
Veldig mange kaniner er svært renslige av natur. Jeg har alltid startet med å la være å ha strø i hele buret, kun i en litt romslig dokasse jeg setter inn der. Forsøk å finne frem til en type stoff du kan legge i resten av buret som kaninen ikke spiser opp :) Mine kaniner og flere andre jeg har hørt om tar poenget veldig kjapt når man lar være å legge opp til at hele buret er en potensiell dokasse :D

Utenfor buret blir problemstillingene litt mer varierte. Ofte tar kaninene dokassebruken veldig intuitativt her også, men det er viktig at de selv får velge stedet de vil ha som do. Rabalder her valgte en krok dag 2, jeg merket meg at han flere ganger tisset på gulvet (desverre teppet) her, og satte da umiddelbart dokasse der. Den brukte han veldig flittig, inntil han for et par dager siden fant ut at han ville ha ny krok. Jeg flyttet nå bare dokassen jeg, det er jo en smal sak :D (bare kryss fingre og tær for at kaninen ikke velger et sted som er altfor upraktisk for deg ;) )

Meeen... du har jo denne perioden i puberteten hvor en del kaniner har et sterkt markeringsbehov og både kan spraye urin i hytt og pine samt også tisse mer eller mindre overalt. Lortene spres som regel da jevnt utover flaten de ferdes på, og er glasert med et blankt illeluktende stoff. Å dotrene kaninen i denne perioden er omtrent umulig. Rabalder startet dag 3 med slik lorting. Han lortet og gryntet rundt på gulvet her. Et par dager etterpå fikk vi time hos dyrlegen og ordnet med kastrering. Han har vært eksemplarisk stueren siden, ei heller har han gryntet. Kastrering/sterilisering er omtrent alfa og omega dersom kaninen har et skikkelig markeringsissue pga hormoner. Jenter begynner sjeldnere enn gutter med spraying og kraftig markering når de er kjønnsmodne, men ingen regel uten unntak - det har jeg til gagns fått erfare med ei jente jeg hadde her. Hun ble helt spinnvill da hun nådde kjønnsmoden alder, og det var tiss og lort utover hele leiligheten her.

Enkelte kaniner blir aldri helt stuerene, men det er viktig at man er tålmodige og bruker godt med tid på å få dem til å skjønne hva dokassen er til. Her kan kanskje noen andre gi litt bedre tips, for utover min hormonklump som var helt umulig i puberteten, har mine to andre kaniner vært veldig eksemplariske fra starten, enten det nå kan ha skyldtes måten jeg innredet buret fra starten på eller ikke. Begge disse to har vært utekaniner som har hatt strø i hele buret før, og var da ikke veldig renslige. Men det hadde det tydeligvis i seg når forholdene ble lagt til rette for det :)

Anbefaler på det varmeste en innekanin, og ønsker deg lykke til dersom du velger å adoptere et slikt kjæledyr en dag. På forumet her vil du forhåpentligvis få hjelp til det meste du lurer på!

Velkommen til forumet, forresten :D
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Innlegg Ida 03 Mar 2006, 19:26

Min eldste kanin hadde ikke dokasse før hun var fire år. Jeg visste ikke det gikk an å pottetrene kaniner. Jeg begynte å trene henne opp etter hun ble sterilisert. Husker ikke helt hva jeg gjorde i buret, tipper hun tok det raskt, men jeg hadde henne på avgrenset plass utenfor buret og plukket opp alle kulene hun la fra seg og lot henne lukte på dem for deretter å legge dem i dokassen mens hun fulgte med. Og hver gang jeg så at hun satt seg til rette for å tisse satte jeg henne i dokassen og passet på at hun satt der til hun var ferdig. Det kan være litt arbeid med å pottetrene dem utenfor buret. Jeg hadde henne ved siden av meg når jeg satt foran dataen så satt jeg og kikket på henne hele tiden, hehe.
Ida
Moderator

Innlegg Hattifnatt 03 Mar 2006, 20:17

Tusen takk for svar :) Jeg har en kanin, men han er utekanin og vil forbli det, siden han markerer ekstremt mye på veggene, og jeg ikke våger å kastrere han, siden han er ca. 4år. Tar bare ikke sjansen på å miste godklumpen min :) Bor hjemme på en gård nå, så å ha han ute i fjøset går helt fint, blir værre når jeg en dag flytter på hybel (1-2år til) :?

Men dette med dotrening har jeg alltid lurt på, hvordan dere klarer å få en liten kanin til å bli så renslig :P Men nå skjønner jeg litt mer... :D
Mvh Kristine
Brukerens avatar
Hattifnatt
Etablert bruker

Innlegg Snorkfrøken 03 Mar 2006, 22:46

monis skrev:Jeg har alltid startet med å la være å ha strø i hele buret, kun i en litt romslig dokasse jeg setter inn der. Forsøk å finne frem til en type stoff du kan legge i resten av buret som kaninen ikke spiser opp :) Mine kaniner og flere andre jeg har hørt om tar poenget veldig kjapt når man lar være å legge opp til at hele buret er en potensiell dokasse :D

Dette tipset fikk jeg av monis for en stund siden, og det funket kjempebra! Jeg trodde aldri Ronja skulle bli renslig i buret, hun lortet og tisset over alt.. Men etter jeg prøvde å bare ha strø i dokassen og ikke i resten av buret er hun helt renslig :D

Det er kjempedeilig, jeg trenger ikke vaske buret så ofte, og jeg sparer penger i burstrø... Jeg har en liten pute/teppe sak i buret, frotehåndlene bare spiste hun på. Man må være nøye med å finne et stoff kaninen ikke spiser på, for det er ikke bra for kaninmager :wink:

Jeg trodde Ronja var et håpløst tilfelle når det gjaldt renslighet, men der tok jeg feil! Tusen takk monis!
Mvh Marlene Andresen
Brukerens avatar
Snorkfrøken
Etablert bruker

Innlegg Mokka30 26 Feb 2007, 01:17

Ida skrev:Min eldste kanin hadde ikke dokasse før hun var fire år. Jeg visste ikke det gikk an å pottetrene kaniner. Jeg begynte å trene henne opp etter hun ble sterilisert. Husker ikke helt hva jeg gjorde i buret, tipper hun tok det raskt, men jeg hadde henne på avgrenset plass utenfor buret og plukket opp alle kulene hun la fra seg og lot henne lukte på dem for deretter å legge dem i dokassen mens hun fulgte med. Og hver gang jeg så at hun satt seg til rette for å tisse satte jeg henne i dokassen og passet på at hun satt der til hun var ferdig. Det kan være litt arbeid med å pottetrene dem utenfor buret. Jeg hadde henne ved siden av meg når jeg satt foran dataen så satt jeg og kikket på henne hele tiden, hehe.

Hvilken underlag anbefaler du? Forslag til noen jeg kan prøve? Syns ikke hun skal gå i buret bare på plastikken heller:/Stakkars. Ikke godt å ligge på føler jeg?

Kan nevne at hun sover i dokassen sin til vanlig. Hun er så skjønn der hun ligger flat sidelengs med beina utenfor.. Vil nesten ikke ta den fra henne :oops:
Mokka30
Etablert bruker

Innlegg monis 26 Feb 2007, 04:04

Er en egen tråd akkurat om underlag litt lenger ned på siden her under Renslighet og dostrø.... :D

viewtopic.php?t=763

Det er ikke snakk om at du trenger å ha naken plastbunn evig - dette er bare et effektivt hjelpemiddel over en periode til kaninen er dotrent. Noen kaniner tar det i løpet av et døgn, andre trenger litt lenger tid enn det. Men nå er kaninen din veldig ung enda, og permanente dovaner kan være vanskelig å få inn. De fleste blir flink med urinen, men har ikke like god kontroll på lorten. Og om noen uker når frøkna di blir kjønnsmoden, er oddsen for at alle foreløpig gode dovaner forsvinner uansett.... desverre... Men det er jo kjekt med dotrent kanin uansett om du kanskje må ta en ny runde på det etterhvert :D Sjekk ut linken jeg ga deg som sagt, så finner du masse om underlag. :D
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Innlegg Mokka30 26 Feb 2007, 14:02

monis skrev:Er en egen tråd akkurat om underlag litt lenger ned på siden her under Renslighet og dostrø.... :D

http://www.kanin.org/viewtopic.php?t=763

Det er ikke snakk om at du trenger å ha naken plastbunn evig - dette er bare et effektivt hjelpemiddel over en periode til kaninen er dotrent. Noen kaniner tar det i løpet av et døgn, andre trenger litt lenger tid enn det. Men nå er kaninen din veldig ung enda, og permanente dovaner kan være vanskelig å få inn. De fleste blir flink med urinen, men har ikke like god kontroll på lorten. Og om noen uker når frøkna di blir kjønnsmoden, er oddsen for at alle foreløpig gode dovaner forsvinner uansett.... desverre... Men det er jo kjekt med dotrent kanin uansett om du kanskje må ta en ny runde på det etterhvert :D Sjekk ut linken jeg ga deg som sagt, så finner du masse om underlag. :D

Tusen takk.Der var det mye nyttige greier!
Mokka30
Etablert bruker

Re: Strategi for pottetrening?

Innlegg mikkel 26 Apr 2008, 10:52

Min kanin er helt lost! Nå er han kun 7 (snart 8) uker da:P Han lorter og tisser i høyet sitt! Nå har jeg puttet litt høy i do kassen og det ser ut som det virker.. (vet ikke helt da, er bergen og bor i oslo, pappa passer ham) Skal jeg da slutte å putte høy i buret og kunn der eller kommer han da kun til å tisse og lorte på høyet nåt jeg legger det tilbake? Har ikke fått kjøpt noe pellets enda (het det det? :frustrert: ) ,men skal mase på både mamma og pappa :lol:
Lurt på dette lenge!
Anniken & Mikkkel
mikkel
Etablert bruker

Re: Strategi for pottetrening?

Innlegg Luna 26 Apr 2008, 13:03

Jeg skjønte ikke helt hva du mente nå, men er problemet at han tisser på høyet også lurer du på om du bare skal ha høy i doen eller ikke? Hvis det er det er et godt forslag å bruk høyhekk til å henge opp høyet over kassen. Jeg har gjort det slik:
Bilde

Du får kjøpt høyhekk i de fleste dyrebutikker. Da henger du høyhekken over doen og har bare høy der. Det kan være lurt å finne en stor nok kasse til do (f.eks. en ikeaboks eller kattekasse).
Hilsen Kaja, Luna og Lago

Besøk gjerne bloggen min - om hverdagsliv, veganisme, vegetarmat, katter og kaniner
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Gå til Renslighet og dostrø

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester