Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Endrede dovaner

Spørsmål, svar og erfaringer relatert til renslighet, dotrening og bur-/dostrø

Endrede dovaner

Innlegg Marit 07 Sep 2006, 01:31

Petter har stort sett vært eksemplarisk til å benytte seg av dokassen sin. Etter fylte fire år har han derimot kommet i en midtlivskrise eller noe og endret disse gode vanene. Alt skal foregå utenfor kassa. Rett utenfor, og gjerne så det renner litt innunder doen også.

For de av dere som ikke vet det er Petter en frittgående kanin som kun bruker buret som resturant. Han har derfor ingen do der inne, kun på kjøkkenet.

Å tisse rett på gulvet er ikke noe særlig godt konsept. I tillegg til at jeg må vaske opp dammer av urin flere ganger i døgnet løper han også rundt med våt stjert. Han blir jo sittende etter at han har tisset ferdig og søler til hele baken.Det er ikke noe hyggelig med urin i pelsen, så jeg vasker/tørker han med en vetet klut stadig vekk. Dette synes han er helt greit. Jeg gjør ikke det.

Når jeg tar han på fersken prøver jeg å rettlede han til kassa. Når jeg kjenner at han må tisse putter jeg han også i dokassa og da gjør han fra seg der. Jeg har også puttet litt høy der så det skal være litt ekstra hyggelig å sitte der.
Jeg følger med så godt jeg kan når jeg er hjemme, men han gjør jo dette når jeg er utendørs også.

Som noen av dere vet er jeg midt inne i en flytteprosess. Petter har virket ganske stresset av dette når jeg har flyttet rundt på ting og båret det vekk. Det virker som om han skjønner at noe er på gang. Dere skulle sett han den dagen vil flyttet ut noen esker som hadde stått i gangen noen dager. Han var en skikkelig vaktkanin og likte det overhode ikke. Jeg får vondt av han når han reagerer så sterkt på dette.
Det jeg imidlertid håper er at dovanene kanskje kan rettes på i det nye huset.

Hva tror dere? Bør jeg sette i gang tiltak her nå? Skal jeg vente og se hvordan det går i den nye leiligheten? Vi skal bo her i den gamle i ca to uker til.

Jeg må også legge til at han har begynt å sprute tiss oppetter veggen her og der. Dette han han aldri holdt på med tidligere. Han startet med det etter at vi hadde kommet hjem igjen etter å ha bodd tre dager borte i den nye kåken.

Jeg har jo sett at endrede dovaner også kan indikere sykdom, men han virker svært velfungerende og fin, bortsett fra at han er litt vonbroten.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg Christine 07 Sep 2006, 09:06

Dette er utrolig kjedelig, vet hvordan du har det.. Min erfaring er at skvetting rundt omkring og oppetter veggene forkommer når de tror at det er andre kaniner på deres territorium. Også de gangene jeg har ommøbelert har de følt behov for å markere litt, og dette kan jo sammenlignes med din flytting, Marit.

Om du skal gjøre noen grep nå eller vente til du kommer til ny leilighet vet jeg ikke. Petter vil jo sannsynelig uansett føle beov for å markere litt i den nye kåken også, så jeg hadde hvertfall vært litt overbærende de første dagene.
Hvis det fortsetter har hvertfall jeg erfart at det eneste som funker å å ta de skikkelig når de tisser på feil sted.
Christine
Brukerens avatar
Christine
Etablert bruker

Innlegg Marit 11 Sep 2006, 11:33

:lol:
Jeg satt lokket til dokassa, en ganske flat plastikkflate, rett utenfor kassa. Jeg la litt YN der og håpte han iallefall ville bruke den. Og det har han gjort. :lol: Hurra. Ingen våt stjert i dag tidlig.
Så nå ser det ut som om jeg har to dokasser rett ved siden av hverandre...Men så lenge det fungerer er jeg blid.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Gå til Renslighet og dostrø

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest