Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Urenslighet i forbindelse med kjønnsmoding?

Spørsmål, svar og erfaringer relatert til renslighet, dotrening og bur-/dostrø

Urenslighet i forbindelse med kjønnsmoding?

Innlegg Nina 29 Mai 2006, 17:04

Kaninen min fylte akkurat året. Det første halve året var hun flink og gikk alltid i kassen sin i buret for å gjøre fra seg. Så ble det slutt med samboeren, og jeg og kaninen flyttet for oss selv. Etter vi flyttet, og kjøpte ny sofa(!) begynte hun å tisse og lorte i sofaen. Hun vet hun ikke har lov, og passer på å gjøre det når jeg ikke ser det! For så å løpe å gjemme seg når jeg tar henne på fersken. Hun er kosette og tillitsfull, virker fornøyd og har alltid gått løs i leiligheten. Men gjør aldri fra seg på gulvet etc. I de siste måndene har hun blitt stor og rosa bak, og tydelig klar for en kjæreste... så jeg lurer på om denne tissingen og lortingen kan ha noe med kjønnsmodning å gjøre? Det kan passe med alderen problemet begynte. Noen her som har erfaring på dette området? Hjelper det å sterilisere henne? Foreldrene mine har hund, og når vi er der tisser kaninen alltid i hundsenga, men aldri andre steder. Akkurat som hun markerer seg. Og en gang tisset hun i fanget til faren min, som ikke hadde byttet klær etter han var ute med hunden! Håpløst? :wink: Blir til tider svært oppgitt, men hun er jo stort sett så god og snill :) Kaninen har vært på besøk hos "pappan" sin, og gjør fra seg i sofaen hos han og. Han har forsåvidt fortsatt den samme sofa som da vi var sammen...

Hadde vært supert om noen kunne svare meg!

Hilsen Nina.
Nina
Etablert bruker

Innlegg Marit 29 Mai 2006, 17:20

Det ser ut som om mange har dette problemet til tider. ( se også tråden under... :wink: )
Det høres ut som om sterilisering kan være et godt forsøk iallefall. Når kaninen din er sterilisert minsker også kreftfaren drastisk og anbefales absoutt.
Det er flere her som har hunnkaniner de enten har sterilisert eller som snart skal under kniven. De vil sikkert kunne gi deg god informasjon om dette.

Ellers kan du jo i mellomtiden også forsøke å lære henne at sofaen er forbudt område. Det er jo kjedelig å ikke kunne ha henne i sofaen, men det kan tenkes hun lærer seg å foretrekke andre steder som do, slik at du kan ha henne i sofaen senere.

Det kan selvfølgelig også hende at hun har blitt stresset og ikke er helt tilfreds med den nye situasjonen ennå.
Kaniner kan jo være svært følsomme. Kanskje hun savner din X?

Det jeg har funnet ut er at kaniner kan trenes opp til mye, men plutselig får de det for seg at det ikke er noe morsomt lenger, og så må læringen og oppdragelsen starte på nytt. Min kanin hadde til min forskrekkelse do i senga da han var liten. Dette vennet jeg han av med, men nå....i en alder av snart fire...har han startet med disse rampestrekene igjen.
Nå er sengen forbudt område, med heldekkende plastikk, så får vi satse på at han lærer nok en gang.... :roll:

Lykke til med kaninen din.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg monis 29 Mai 2006, 22:25

Beste sjansen for å få så renslig kanin som mulig over tid vil være om du steriliserer henne. Det høres jo ut som at markeringsbehovet hennes inntrådte rundt tiden hvor hun ble kjønnsmoden - dog noe sent kanskje - så sterilisering vil absolutt være verdt et forsøk slik som Marit sier. Jeg har en kastrert hannkanin her nå, og synes det er helt fabelaktig å ha en kanin fullstendig uten hormonatferd. Har jo ei 3,5 mnd gammel frøken her også (som ikke er spesielt flink når det kommer til å lorte i dokassene), og hun kommer jeg til å sterilisere så snart hun blir gammel nok. Skrev en del om dette under en annen tråd, "falsk graviditet", og kan jo være lat og bare kopiere og lime inn...:

Uff, det høres ikke noe trivelig ut nei... Har aldri opplevd falsk graviditet, ikke ble frøkna spesielt gretten heller, men det var lort og tiss overalt!! Hadde nok merket de to andre tingene der også om jeg ikke hadde resignert. Men jeg lærte jo... og nå når jeg vurderte en kvinnelig kompis til Balder var jeg helt klar fra første stund på at hun skulle være sterilisert eller bli det så snart som mulig. Blir jo en del penger, men akkurat den er jo en engangsutgift som i mine øyne er helt nødvendig skal man ha kaninene inne i stua. At både Balder er kastrert og Afrika sterilisert er jo også nødvendig for å sikre best mulig sjanse for at de forblir perlevenner hele sitt liv. Så jeg telte litt på fingrene, så grundig over økonomien, og konkluderte med at jeg SKAL klare å skvise inn en steriliseringsregning der i sommer (og fortsatt ha peng i bakhånd om en av de blir akutt syke og må få hjelp). Sterilisering fører med seg så utrolig mange fordeler skal kaninen være en kosekanin at det blir bare ikke et alternativ for meg å la være. Jeg vet som sagt om flere fordeler for min del, og har også stor tro på at hun vil ha det bedre uten å bli plaget av hormoner siden hun likevel ikke får ha noen kull. Hun vil også være langt mindre utsatt for kreft og dermed kunne leve lenger enn hun muligens ellers ville gjort. Jeg ser jo for meg at jeg skal ha disse kosekaninene til de går bort av naturlige årsaker, og dette kan jo blir 10 år! Engangsutgiften for å kastrere og sterilisere dem nå da blir jo veeeeeldig liten tatt i betraktningen hvor mye mer kosekanin og renslig kanin man får igjen for de kronene. Man bruker jo i utgangspunktet en del kroner på 10 år på mat, strø, evt dyrlegebesøk, og da vil i alle fall jeg rent egoistisk får så mye kosekanin ut av dem som mulig. Vet ikke om dette hang på greip jeg, prøvde raskt å skissere mine tankerekker her... Håper du får en snill og koselig kanin snart da, ellers kan jo kaninholdet bli litt demotiverende... Jeg vil jo selvsagt anbefale å vurdere sterilisering seriøst, men respekterer fullt ut din avgjørelse rundt dette. Det ER en del penger, men gevinsten er i grunnen enorm om kaninen skal være en kosekanin.

Når temaet sterilisering er nevnt, så må det vel sies at senger og sofaer kan se ut til å være et yndet sted å lorte og evt tisse selv for kastrerte/steriliserte kaniner. Rabalder er ofte oppi senga vår når han herjer på soverommet, han tisset der en eneste gang, første gangen han var der inne, og har ikke tisset eller lortet der oppi etter det. Men sofaen her.... den lorter og tisser han i hvis han får sitte i fred der lenge nok. Har sluttet å la han få være noe særlig i sofaen, så problemet er minimalt og nesten glemt. Afrika har vel lortet der såvidt hun og, men ikke fått tid til å gjøre så mye mer der. Christine her på forumet hadde jo sofatissere fra en annen verden, men fikk da bukt med problemet etter en stund. Tror du kan lese om hennes kaniner i tråden under her, Sofatissing er UT.

Og som Marit sier så kan det jo se ut som at de gode innlærte vanene plutselig en dag kan være borte for sola og man må starte på nytt... Men da er det godt vi har hverandre her og kan oppmuntre og støtte hverandre og forhåpentligvis komme med nyttige råd og tips.... Vil også ønske deg hjertelig velkommen hit på forumet. Vær ikke redd for å poste alle mulige spørsmål du måtte ha eller komme med egne erfaringer og råd :D
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Innlegg Nina 29 Mai 2006, 23:08

Takk for svar. Du Mona som jeg ser også bor i Trondheim, eller andre her i byen, vil du anbefale en bestemt veterinær for sterilisering? Jeg har lest litt om slikt på internett i dag, og ser en ikke bør velge hvem som helst... Og hva må jeg regne med å betale ?

Kom tilfeldigvis over dette forumet i dag, og det er utrolig fint å finne et slikt sted! Dere klarer vel heller ikke stoppe når dere begynner på å prate om kaninene deres? :wink:

Takk :lol:
Hilsen Nina
Nina
Etablert bruker

Innlegg Marit 29 Mai 2006, 23:11

Riktig. :D Det er viktig å finne noen steder man kan få utløp for alt kaninsnakket... Fint at du fant frem til forumet da.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg monis 29 Mai 2006, 23:44

Nina skrev:Takk for svar. Du Mona som jeg ser også bor i Trondheim, eller andre her i byen, vil du anbefale en bestemt veterinær for sterilisering? Jeg har lest litt om slikt på internett i dag, og ser en ikke bør velge hvem som helst... Og hva må jeg regne med å betale ?

Kom tilfeldigvis over dette forumet i dag, og det er utrolig fint å finne et slikt sted! Dere klarer vel heller ikke stoppe når dere begynner på å prate om kaninene deres? :wink:

Takk :lol:
Hilsen Nina

Når det gjelder veterinærer med gode kaninkunnskaper her i Trondheim så er det nærmest mangelvare. Hilde (som også er innom forumet her av og til) er utdannet veterinær med egen klinikk nå, men hun hadde praksisplass her i byen og kunne bekrefte for meg at det ikke finnes klinikker her som virkelig har satt seg inn i kanin. Jeg fikk høre av Kriztine her på forumet (hun har en del kaniner og bor her i Trondheim) at hun benyttet seg av og var nokså fornøyd med en klinikk som ligger ute på Heimdal, men kjenner ikke til de selv. Snakket med Barbro Halvorsen, innehaveren av Solsiden Zoo, som har 40-50 kaniner hjemme om dette med dyktige klinikker mht kanin, og hun fortalte at hun benyttet seg av Strinda Dyreklinikk og var fornøyd med dem. De har flere ganger benyttet seg av hennes kaniner for å lære mer og sette seg mer inn i kanin, samtidig som de også har et fornuftig prisnivå. Sa Barbro i alle fall. Jeg tok en ringerunde til klinikkene her i byen, og de kunne alle utføre inngrepet men hadde en noe varierende pris. Basert på det Barbro sa, beliggenhet og pris endte jeg opp med Strinda da jeg skulle kastrere Balder. De tok 600 for kastreringen. Jeg glemte å spørre dem om pris på sterilisering, så der er jeg usikker. Fikk i alle fall beskjed om en pris på 1300 for sterilisering hos Trondheim Dyreklinikk.

Sterilisering ellers i landet ser ut til å ligge på minimum 1200 kr og verste priseksempelet finner du hos Avivet nede i Oslo, som skulle ha 2100 kr. Det er uansett viktig at man ikke bare ser på prislappen når man skal velge klinikk da... Prøv å kombinere både kompetanse og pris i alle fall. Jeg tipper jeg kommer til å velge Strinda igjen når Afrika skal steriliseres...

Hehe... blir en del kanin her i gården ja... Tror snart jeg må få meg flere andre hobbyer, ellers tror jeg samboer blir sprø.... ;) Håper du vil trives like bra her på forumet som flere av oss andre gjør! Gleder meg til å se bilder av din lille venn :D
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Gå til Renslighet og dostrø

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest