Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Veldig urenslig kanin plutselig - hva skjer?

Spørsmål, svar og erfaringer relatert til renslighet, dotrening og bur-/dostrø

Veldig urenslig kanin plutselig - hva skjer?

Innlegg susisann 06 Des 2007, 11:17

Hei alle sammen,jeg har en dverg vedder som har blitt helt sprø.Han er ca.6 mnd.og er kjempe tam,kommer når vi roper på han,aksepterer å bli løftet,elsker å bli koset med.Så til promlemet,han var helt renslig men har begynt å tisse i sofaen og lorte overalt,men det verste er når vi får besøk lorter han helt ekstremt mye(rundt besøket),men når sønnen min kommer klikker han helt,da går han til anngrep biter ,hopper opp og sparker ,for så og bli koset med,Han lorter ogaå vanvittig mye rundt han ,i går tisset han på skoene hans.Når vi jager han ned fra sofaen ,står urin spruten rett på den utkårede,han er utrolig treffsikker ,er det noen som har noen gode råd ?Dette er siste utvei,ellers må han flytte,klem fra Susisann
Brukerens avatar
susisann

Innlegg Lulubelle 06 Des 2007, 11:42

Hei og velkommen hit!

Høres ut som en hormonell liten kar det der ;) Spruting, lorting over alt og til tider aggressiv atferd er som regel et resultat av kjønnsmodning. Vil råde deg til å kastrere kaninen, dette pleier å løse slike problemer ganske kjapt :)
Hvis du søker på kastrering her inne, får du opp masse tråder om emnet.
Lulu, Theodor og Heidi
Brukerens avatar
Lulubelle
Etablert bruker

Innlegg SiljeHH 06 Des 2007, 11:55

Hei Susisann!

Er han kastrert? For dette høres ut som territoriemarkering for meg! Spesielt siden det begynte nå for litt siden (etter at han var kommet i puberteten), og det skjer ekstra mye når sønnen din eller noen andre han kanskje ikke er helt trygg på? kommer på besøk. Lortingen er også territoriemarkering, han forteller andre kaniner, dermed de som kommer på besøk, at dette er hans område, og her vil han ikke ha noen inn, unntatt kanskje en veldig søt jentekanin, og flokken hans (som er deg, siden han ikke sprayer på deg, eller?). Forstår at dette er utrolig irriterende, men det er helt vanlig. Mye kan bli gjort, da!

For eksempel kastrering, som jeg ville anbefalt uansett, er et kjapt og stort sett harmløst inngrep hvor de fjerner testiklene hans. Hormonproduksjonen går da ned, og han blir ikke så "hannete", han vil etter all sannsynlighet markere mindre, i tillegg til at han blir mindre stressa fordi han ikke trenger å lete etter noen å pare seg med hele tiden. Du vil også se mindre til eventuell jukking..

Hvordan bor han? Har han eget bur? Hvis han bor på et helt rom og er ute hele tiden er det selvfølgelig kjempeflott, men hvis han har et bur av f.eks kompostgjerder man kjøper på Clas Ohlsson, har han sitt eget område han kan være på når besøket kommer. Der inne kan man installere dokasse, høyhekk og forskjellig annet til det passer å ta ham ut igjen (når besøket har gått), og da er det bare å pakke bort kompostgjerdene igjen.

Jeg nevnte dokasse, hvis han er i bur og du har flis i hele buret, kan det også hjelpe å prøve å gjøre ham litt mer renslig der inne også, ved å bruke dokasse, altså en hvilken som helst liten kasse han kommer lett oppi, som rommer ham og litt til, med dopellets eller flis eller YN (eller hva som helst, bare ikke kattesand) oppi. Den setter du i det hjørnet det ser ut til at han har valgt som do, og fjerner underlaget i resten av buret. Dette har iallefall hjulpet vår lille med sofatissing, selv om det fører til at vi har en dokasse i det ene hjørnet av sofaen. Tidligere tisset han overalt i hele sofaen, nå går han kun i dokassen, og det er jo bedre.

Håper noen av disse tipsene kan hjelpe deg. Du er ikke alene! ;) Men kastrering burde du uansett vurdere, om du ikke har store og seriøse mål med han i avl. Fortell hvordan det går? og mer om ham og dere, legg ut bilder? :)
Silje
SiljeHH
Moderator

Innlegg monis 06 Des 2007, 16:08

Som de andre sier her, kastrering vil 99% sikkert gi deg en helt ny kanin :D Velkommen til forumet, forresten!
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Innlegg susisann 06 Des 2007, 17:39

:D Tusen takk for svarene,ja jeg har tenkt på kastrering,må vel få gjort det ,for dette er ikke holdbart.Han har er stort bur med do hjørne,han er ute av burte når vi er hjemme,liker ikke å sperre han inne.Vi har også kjølig vinterhage som han elsker ,spesielt de store blomsterpottene mine som "var"full av jord.Glemte å nevne at sønnen min også har en hann kanin,så Rampegutt som vi kaller han tror sikker at sønnen min er en to meter høy kanin som han skal jage.
Brukerens avatar
susisann

Innlegg SiljeHH 07 Des 2007, 00:46

Haha, to meter høy kanin ;) Men du har nok rett i det, hvis det lukter fremmed hannkanin av ham når han kommer (og det gjør det jo). Bestill en time du, søk litt rundt på forumet og se om det er en dyrlege i nærheten av der du bor som noen andre har brukt med god erfaring? Høres kjempekoselig ut at han får gå i vinterhagen din, der koser han seg nok veldig :)
Silje
SiljeHH
Moderator

Gå til Renslighet og dostrø

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest