Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Helt renslig, men tisser i senga!!

Spørsmål, svar og erfaringer relatert til renslighet, dotrening og bur-/dostrø

Helt renslig, men tisser i senga!!

Innlegg cemeidel 28 Nov 2007, 17:31

Lillemann er vel så og si 100% renslig, bortsett fra et lite (STORT) problem som har oppstått!
Han tisser i senga! Ikke gulvet, tepper, sofaen, ingensteder ellers! bare i doen og senga!

Han går løs nesten hele dagen, og tisser ikke i senga da! Men om natta kommer han opp i senga og sover med meg (nor som forøvrig er veldig koselig!)
og da tisser han der iløpet av natta! Why? Dokassa er jo like ved. Og han bruker ikke senga som do om dagen, selv om han slapper av der da også..
Jeg vet kaniner liker å tisse på absorberende materiale, men han tisser jo ikke på sofaen, tepper o.l!
Det går i perioder da. Det kan gå et par uker hvor han ikke tisser, men brått gjør han det et par netter på rad.

Er lei av å vaske sengetøy og dyner nå, så må få slutt på dette!
Er det noe jeg kan spraye på senga eller noe, som får han til å ikke ville tisse der, eller er eneste mulighet stenge han ute fra senga?
Noe jeg egentlig ikke han lyst til. Fordi han har såå lyst til å komme opp når jeg er der :)
Brukerens avatar
cemeidel
Etablert bruker

Innlegg monis 28 Nov 2007, 17:34

Er han kastrert?
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Innlegg Fant 28 Nov 2007, 17:54

Dette gjør Trampe også...?? hun er ikke sterilisert. og hun får sånne seksualle innslag (parrer på hånda eller bamser)?? Er det på grunn av at hun ikke er sterilisert??
Madeleine & Katzen Timian <3
Brukerens avatar
Fant
Etablert bruker

Innlegg cemeidel 28 Nov 2007, 18:04

Nei han er ikke sterilisert. Han er bare 3 mnd gammel, så det er for tidlig.
Brukerens avatar
cemeidel
Etablert bruker

Innlegg Trost 28 Nov 2007, 18:06

Da er det mest sannsynligvis snakk om markering. Irriterende, men jammen ikke lett å komme unna før man kastrerer :)
Brukerens avatar
Trost
Etablert bruker

Innlegg cemeidel 28 Nov 2007, 18:08

Ja det er sykt irriterende! Jeg vil jo gjerne ha han i sengen, siden vi begge liker det så godt :)

Men det går jo ikke det, når han holder på sånn!

Vil jo la han gå fritt ute om natten, men da hopper han jo rett opp i sengen!

Håper det finnes en løsning :)
Brukerens avatar
cemeidel
Etablert bruker

Innlegg Trost 28 Nov 2007, 18:24

Det er nok ikke så mye man kan gjøre med den markeringen der. Du kan jo alltids være bestemt og fjerne han når han tisser, men det blir nok vanskelig om det er om natten han gjør det. Kan ikke være oppe hele natten og drive med kaninoppdragelse ;) Om tissingen vedvarer går det jo ann å ha han i bur om natten helt til han blir kastrert. Det er ikke så lenge til du kan gjøre det, Sofus var 4 mnd ved kastrering og holdt opp med tissing og lorting utenfor buret umiddelbart. Hadde aldri trodd på en slik forandring, men kastrering er det beste jeg har gjort :)
Brukerens avatar
Trost
Etablert bruker

Innlegg SiljeHH 28 Nov 2007, 18:47

Ludo ble kastrert ved 12 uker (tre måneder), så det er bare å bestille time =) Snipp, snipp ;)

Hvis han ikke er klar for det, kan du bare be dem fortelle deg det når du kommer med ham.. Bukinngrep vil vi jo ikke ha..

Ludo markerte masse i sofaen før han ble kastrert, såpass at vi nå har dokasse der, og etter kastreringen har han brukt denne aktivt, ikke noe rundt eller andre steder. Hvis du vil ha han i senga og han pleier å sove/tisse på samme sted, kan du kanskje kjøpe sånt tisselaken man bruker til menneskebarn? I sofaen har vi sorte søplesekker og et fleecepledd over til vi er sikre på at han har gitt seg med sofatissing..
Silje
SiljeHH
Moderator

Innlegg cemeidel 30 Nov 2007, 16:42

Sånt laken hjelper ikke, fordi han tisser på dyna!! hehe :P

Trodde ikke de skulle kastreres før de var ca 6 mnd jeg?
Brukerens avatar
cemeidel
Etablert bruker

Innlegg Trost 30 Nov 2007, 17:36

Jentekaniner kan ikke steriliseres før 6 mnd, men gutter kan kastreres fra 3 mnd :)
Brukerens avatar
Trost
Etablert bruker

Re: Helt renslig, men tisser i senga!!

Innlegg MaiaogCharlie 26 Okt 2009, 16:14

Hehehehe, godt og høre at det ikk er bare jeg som har det samme problemet, bare at Charlie bæsjer i senga og rundt om kring. Han er ikke kastrert heller. Men i såfall, da han bæsjer i senga er jeg rask og legger bæsjen i bæsjekassa med en gang. ( Tror ikke det går ann med tiss) Og en annen ting, Carlie tørr ikke hoppe ned fra sengen så jeg tror det er derfor han gjør dett. Men nå har jeg laget en trapp så han kan gå opp og ned som han vil ! :D
Kaninen- Din beste venn <3
Brukerens avatar
MaiaogCharlie
Etablert bruker

Innlegg Akita 26 Okt 2009, 21:43

Om natta så kan det jo være at han sovner, så kan det komme et uhell, og han tisser i senga. Det kan jo skje alle!
// Akita og Rebekka ->
Brukerens avatar
Akita
Etablert bruker

Innlegg Trampe4ever 27 Okt 2009, 21:05

Det er ikke 100 % sikkert at han vil slutte å tisse i senga hvis han blir kastrert. Veterinæren sa det til meg og.
Maria &T r a m p e <3<3
(")(")
(^.^)
(*)(*)
Brukerens avatar
Trampe4ever
Etablert bruker

Innlegg Luna 27 Okt 2009, 23:34

Denne tråden er startet i 2007. Vær så snill å prøv å unngå å dra opp gamle tråder med mindre det er veldig relevant for de spørsmål dere måtte ha.
Hilsen Kaja, Luna og Lago

Besøk gjerne bloggen min - om hverdagsliv, veganisme, vegetarmat, katter og kaniner
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Gå til Renslighet og dostrø

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester