Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Få kanin til å slutte å tisse i sofa

Spørsmål, svar og erfaringer relatert til renslighet, dotrening og bur-/dostrø

Få kanin til å slutte å tisse i sofa

Innlegg Trost 28 Aug 2007, 09:05

Tips?

Sofie hopper opp i sofaen og før man rekker å få henne ned igjen derfra så har hun tisset. Det første jeg gjør er å putte henne i buret en liten stund. Hun har ingen adgang til sofaen i utgangspunktet, men det hjelper lite da det tar to sekunder før det er gjort. Hun er renslig elllers, har et eget tissested i leiligheten og en dokasse i buret, begge bruker hun flittig.

Har hvit sofa og det er begrenset hvor mye den tåler.. :?
Brukerens avatar
Trost
Etablert bruker

Innlegg Mokka30 28 Aug 2007, 11:53

Vi har kompostvegger rundt sofaen foreløpig.. Ikke pga tissing men Tomle graver sånn og løper under og biter i kantene.

Vi hadde hvit sofa da vi fikk Tomle og vi hadde samme problem. Ta svarte søppelsekker over sitteputene og kjøp noen flistepper til 35 kr på ikea og legg over. Prøv å straff den med å putt den i buret hver gang den gjør det og/eller ikke la den få tilgang på sofaen hvis du rekker å ta den ned før det kommer tiss.Kompostvegger er vel det beste å ta rundt sofaen foreløpig. Da kan den ikke hoppe oppi så fort som du sier. Så prøver du igjen om noen dager/uker og ser om den fatter poenget:)
Mokka30
Etablert bruker

Innlegg Christine 28 Aug 2007, 11:59

Dette er ikke lett..Mine sluttet etterhvert å tisse andre steder enn kassa. Vet ikke om det pga bur arresten de sluttet men jeg var ganske konsekvent når jeg tok de på fersken. Sa strengt i fra og satt de bestemt i buret. Vi kjøpte skinnsofa etterhvert vi, stoff sofaen stinket jo :? Faktisk var ikke skinnsofaen så populær å tisse i, sikkert fordi den ikke absorberte på samme måte, og hvis de tisset var det ganske enkelt få vekk.
Men føler med deg, har hatt mange frustrerte stunder pga dette selv..
Christine
Brukerens avatar
Christine
Etablert bruker

Innlegg Molly 29 Aug 2007, 16:22

Prøv å begynn med dette:
Lag en høy pipelyd når du ser at hun skal tisse, plasser henne så forsiktig
oppi doboksen sin.

En annen ting som er lurt er å ikke sette kaninen direkte inn i buret,
men la han gå inn og ut selv. Det kan hende at hun ser på buret sitt som et fengsel. Hvis du
respekterer at buret er hennes område, så vil hun antagelig like å være i buret og respektere
at teretoriet utenfor buret ikke er hennes.

Prøv dette og se om det funker =)
Mvh Maja og Noah
Brukerens avatar
Molly
Etablert bruker

Innlegg Marit 29 Aug 2007, 18:41

Når kaninen bruker sofa eller seng som dokasse er det effektivt å nekte den adgang i en lengre periode. Når den så får tilgang igjen kan den ha etablert dovaner som sammenfaller mer med dine interesser.

Når Petter tisset i sengen som liten nektet jeg han adgang. Jeg hadde ikke mulighet eller ønske om å dekke til sengen med gjerder eller annet, så jeg lærte han det rett og slett. Tok han resolutt ned hver gang han hoppet opp og sa "NEI" med min strenge stemme, og dette forstod og lystret han overraskende hurtig. Han hoppet ikke opp i sengen på flere måneder, dovanene var vel etablert i dokasse og jeg lot han igjen få komme opp i den etterlengtede sengen. Han lærte like fort at han nå fikk lov til å være der, og hoppet stadig opp for å kose og hvile i sengen. Men da hadde han sluttet å tisse der. :-D

Hvis du ikke får kaninen din til å lystre, og den fremdeles hopper opp i sofaen, kan du ha henne på et mindre område i en periode, så dovanene blir vel etablerte. Om doen er i buret har noen kaninene sin i bur inntil vanen er etablert.

Du kan selvfølgelig bygge inn sofaen med gjerder og slikt, men selv foretrekker jeg å ikke bo med stillaser og tårn av esker eller hva det nå måtte være. Men ikke undervurder kaninen din, det kan godt tenkes den lærer veldig fort at sofaen er forbudt.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg Trost 30 Aug 2007, 10:38

Takk for svar! De var sårt trengt, blir ingen god stemning her når hun driver med denne ødeleggingen av sofaene våre.

Jeg kan ikke sette opp kompostbinger eller lignende, da vi bare har ei lita ett-roms og det er knapt plass til det som allerede er her av ting og tang. Dessuten vanskelig å sitte i sofa om man har kompostbinger foran dem?
Hun er så flink ellers, har etablert dokasse i buret som hun bruker så lenge hun er i buret. Hun har også et "tissehjørne" i leiligheten hvor hun liker å sette seg ned og gjøre fra seg, så tenkte jeg skulle sette opp en dokasse der også og håpe at hun bruker den.

Det jeg har begynt med er å gi henne forbud mot sofaen. Flytter henne ned med en gang hun hopper opp i en av sofaene våre, men hun er fryktelig rask så fort man går på toalettet, snur ryggen til o.l. Får håpe hun etterhvert skjønner at hun ikke skal opp dit. Har gjort det samme med sengen som hun hoppet opp og tisset i før, men har også skaffet meg forheng foran, så vet ikke om det var forbudet eller forhenget som gjorde susen.

Syns nesten litt synd på henne her hun står og kikker med store øyne opp på sofaen, hun vil så gjerne leke i den stakkars. Men det gjelder vel å være streng på visse områder, så får hun heller få adgang til badet som en kompensasjon (å fly rundt på badet og inn i dusjen er det morsomste som finnes) :)
Brukerens avatar
Trost
Etablert bruker

Innlegg Mokka30 30 Aug 2007, 10:51

Tomle står og å ser på sofaen med dådyr øyne. Self smelter man litt da ja:)

Jeg tror kanskje at tissingen vil gi seg etterhvert. Tomle ga seg med det etter en rekke forbud mot sofaen. Nå når han er kastrert er han mye bedre. Det han har begynt med nå etter han ble kastrert er myye mer graving.. og lorting overalt i buret og på kjøkkenet. Men tissingen er bedre hvertfall=)

Vi skal flytte i enebolig til vinteren. Det blir skikkelig spennende hvordan han oppfører seg da og hvor dovanene blir.;)
Mokka30
Etablert bruker

Innlegg Jannicke 30 Aug 2007, 13:58

Jeg slet med samme problemet med kelso, bortsett fra at det var senga og ikke sofaen han tissa og lorta i.
Resultatet ble at jeg tilslutt gjerda inn hele senga mi slik at han ikke fikk tilgang dit.

Nå når jeg har flyttet hjemmefra, kjøpte jeg inn ny dyne og pute og har foreløpig bare ei madrass på gulvet som seng. Det som er merkelig er at han ikke har tisset eller lortet i den i det hele tatt siden vi flytta hit.
Kanskje det hang igjen noen skumle lukter fra den forrige kanina mi og andre dyr i senga hjemme, slik at han følte trang til å markere (selv om han er kastrert) ?

Er ikke greit å vite med disse kaninene våre, men det jeg tror jeg ville frem til var at det kanskje er mange skumle lukter i sofaen som forårsaker at hun gjør fra seg der?
Du kunne jo kanskje ha prøvd å å dekt til sofaen med et sofatrekk foreløpig for å se hva som skjer? Så går det jo eventuelt an å ha noe plastgreier under møbeltrekket igjen, slik at om hun skulle ha flere uhell så går det ikke gjennom til sofaen.
Da er jo heller ikke like krise om hun skulle ha flere uhell i sofaen, da det er lettere å slenge et møbeltrekk i vaskemaskina enn en hel sofa :lol:
Brukerens avatar
Jannicke
Etablert bruker

Gå til Renslighet og dostrø

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester