Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Kaninen er et av de mest vanskjøttede dyrene

Her finner du artikler, linker og materiale om kanin. Presenter og evt link til materiale du har funnet som du vil dele med andre. Husk copyright også her på nett

Kaninen er et av de mest vanskjøttede dyrene

Innlegg Luna 23 Mai 2011, 23:00

En nylig undersøkelse i Storbritannia viser at så mye som 75% av kaniner får feil behandling av menneskene som har ansvaret for dem: http://www.guardian.co.uk/world/2011/ma ... mistreated
Hilsen Kaja, Luna og Lago

Besøk gjerne bloggen min - om hverdagsliv, veganisme, vegetarmat, katter og kaniner
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Re: Kaninen er et av de mest vanskjøttede dyrene

Innlegg Nochan 23 Mai 2011, 23:22

Det er så trist... :( Lurer på hvordan Norge hadde reagert om man satte en hund i et bur og ikke slapp den ut på flere dager, eller uker, ga den mat som ikke var egnet til den som f.eks bare epler og brød og ikke tok den med til veterinæren om den ble syk. Og på toppen av det hele måtte gå på nettinggulv(som sykt mange kaniner gjør), ikke hadde et hus til å sove i og sto ute helt alene. Folk hadde sikkert klikka totalt da, men man skal lete ganske lenge før noen reagererpå at kaniner har det sånn... :|
Nochan

Innlegg Hege og Edvard 23 Mai 2011, 23:29

Det forundrer meg virkelig ikke!

1. Kaniner er små dyr som er lette å få kjøpt fordi de overproduseres på. Og foreldre kjøper gjerne små dyr som kaniner som kjæledyr til barna for å få dem til å slutte å mase. De tror kaniner er barneleketøy og at de er lette å ha med å gjøre siden de ikke sier noe og siden de "ikke må luftes"..
2. Folk innehar svært liten kunnskap om kanin i forhold til hva de kan om hund og katt (som "alle" kan noe om), det er derfor lett å være direkte slem mot kaninen uten å egentlig vite at man gjør noe galt.
3. Produsenter produserer og promoterer usunt fôr som er direkte helsefarlig, og folk biter på og kjøper, fullstendig uvitende om de indre skadene det kan påføre kaninen.
4. Kaniner er gjemt bort i bur i hager og leiligheter, og er ikke lett for barmhjertige forbipasserende å få øye på eller å høre. I tillegg skjuler de jo smertene sine og folk vet ikke hva de skal se etter.
5. Kaniner er jo også tradisjonelt sett brukt som produksjonsdyr for kjøtt og pels, og i disse industriene er velferden uviktig, da kaninen bare skal fores opp til å dø og yte sitt formål.
6. Mange forventer også at kaniner lever like korte liv som andre små dyr som f.eks. hamstere (dvs. ca 2-3 år), og de går fort lei, da de ikke skjønner kaninens kroppsspråk og hvor mye de egentlig forteller på sin subtile måte.

De fleste kaniner har en trist skjebne, det er det ingen tvil om. Nettopp derfor er det at jeg er så kritisk til all avl på kaniner - og da særlig når "oppdretterne" virker fullstendig uinteressert i dyrevelferd og i å sette seg inn i genetikk osv. Ufattelig mange "oppdrettere" er jo også i barne- og ungdomsskolealder og er alt for unge til å holde på med avl, da flere av dem ikke skjønner konsekvensene av å sette individer til verden (ja, dette grenser til generalisering). Det er jo også nedfelt i lov (??) at barn under 16 år ikke skal ha hovedansvaret for dyr, noe man i aller høyeste grad har når man setter flere av dem til verden, så "oppdrettere" på 10-15 år er vel strengt tatt ulovlig? Digresjon, men.. ja.. jeg ser det er mange av dem.
Hilsen Hege, Edvard, Emma og Alfred.. Sjekk gjerne ut min dyrevennlige blogg: http://undulin.blogspot.com
Brukerens avatar
Hege og Edvard

Innlegg Arisia 23 Mai 2011, 23:54

Jeg er glad for at jeg er en av de 25% som tar godt vare på kaninene mine :) Det synes jeg dere andre og bør være! Også er det viktig å fortsette å formidle informasjon til resten av befolkningen. De fleste vet jo faktisk ikke bedre, og da er det veldig lett å si i fra om man ser at dyr blir behandlet dårlig.
besøk bloggen min om kaniner og andre dyr
http://www.arisiathegreat.blogg.no
Brukerens avatar
Arisia

Innlegg Nochan 24 Mai 2011, 00:07

''Foresatt skal ikke la barn under 16 år ha et selvstendig ansvar for dyr.''
''Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger.''
http://www.lovdata.no/all/tl-20090619-097-001.html

Men dessverre, om noen bryter denne loven får de kanskje besøk av mattilsynet, og jeg ser egentlig ikke på det å få besøk som en straff. Jeg har aldri hørt om noen som får straff for dyremishandling. F.eks fikk con calore fortsatt lov til å selge kaniner etter å ha behandlet Alfred som de gjorde.. Det er helt SYKT. :angry: Mattilsynet gjør ikke noe om barn har ansvaret for dyr heller.. :frustrert:
Nochan

Innlegg Hege og Edvard 24 Mai 2011, 00:13

Hilsen Hege, Edvard, Emma og Alfred.. Sjekk gjerne ut min dyrevennlige blogg: http://undulin.blogspot.com
Brukerens avatar
Hege og Edvard

Innlegg thesuit 24 Mai 2011, 00:19

Noe av det jeg blir mest rasende over å høre, er folk som blir "unnskyldt" fordi de ikke visste om kaninens behov. Dette gjelder forsåvidt alle dyr som blir behandlet feil, men siden kaninen er emne, så tar jeg for meg den. For uvitenhet er ingen unnskyldning! Skal man ta på seg ansvaret ved å skaffe seg et dyr, så bør man jammen meg sørge for å få informasjon også! Det er spesielt ingen unnskyldning når det finnes forum som dette og bøker som Den Store Kaninboken. Dette forumet er enkelt å finne, man trenger ikke å være rakettsforsker for å finne det. Samme gjelder Den Store Kaninboken.

*sukk*

Det finnes så mange forferdelige skjebner der ute, men jeg "trøster" meg med de 25% som tar godt vare på kaninene sine!
Camilla, Bajas & Birk.
thesuit85.wordpress.com
Brukerens avatar
thesuit
Moderator

Innlegg Nochan 24 Mai 2011, 00:22

Veldig bra skrevet, Hege. :)
Nochan

Innlegg Hege og Edvard 24 Mai 2011, 00:24

Det er sant, Thesuit :-).. Det som er synd er at foreldre ikke tenker over dette da kaninen jo uansett er "barnets ansvar" - hvilket ikke er lov i utgangspunktet.
Og tidligere har det vært dårlig og feil info rundt kaninhold, så derfor kan man på en måte unnskylde noe av det. Men nå som vi har alle de kildene til riktig og ny informasjon som vi har, er ikke det noen unnskyldning.
Brukerens avatar
Hege og Edvard

Innlegg thesuit 24 Mai 2011, 00:32

Det er skremmende hvor mange voksne som har den tankegangen om at det er barnets ansvar, og at det er greit. De ville ikke gitt barnet hovedansvar for en hund eller en hest, hvorfor i alle dager skal de da være egnet til å ta seg av en kanin alene? I tillegg er ikke dyrevelferdsloven verdt mer enn papiret det står på. Så lenge brudd på paragrafene ikke får konsekvenser, så betyr de heller lite. Og ikke få meg til å begynne på Mattilsynet :P
Camilla, Bajas & Birk.
thesuit85.wordpress.com
Brukerens avatar
thesuit
Moderator

Innlegg Hege og Edvard 24 Mai 2011, 00:41

Nochan: takk :-) har redigert litt, lagt til den paragrafen du la ut her, + et sitat fra artikkelen.

Thesuit: kunne ikke vært mer enig. Det er veldig synd at det er sånn, og jeg håper vi kan få et seriøst dyrepoliti, sånn som RSPCA som faktisk sørger for at loven blir håndhevet.
Brukerens avatar
Hege og Edvard

Innlegg thesuit 24 Mai 2011, 00:42

Det er absolutt drømmen. Og det trengs!
Camilla, Bajas & Birk.
thesuit85.wordpress.com
Brukerens avatar
thesuit
Moderator

Innlegg Luna 24 Mai 2011, 00:58

Bra blogginnlegg Hege!
Hilsen Kaja, Luna og Lago

Besøk gjerne bloggen min - om hverdagsliv, veganisme, vegetarmat, katter og kaniner
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg Marit 24 Mai 2011, 01:14

Det er også skremmende at Storbritannia faktisk er langt bedre enn Norge og Norden forøvrig når det kommer til kunnskap og behandling av kanin. Da jeg startet min innsamling av kunnskap og studie av kanin måtte jeg hele tiden se til UK og USA, her i Norge var det jo ingenting å hente. Og befolkningens respons og forståelse generelt er langt mer oppegående i UK enn i Norge. Det har bedret seg litt de siste årene her også, men vi henger langt etter UK.

Det dystre tallet er derfor antagelig langt høyere i Norge.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg Nochan 24 Mai 2011, 01:31

Vi skulle hatt en undersøkelse i Norge for å finne ut hvor mange kaniner som faktisk har det bra og hengt opp resultatet i butikker og sånn sammen med noen enkle tips og sånn.. Er sikket mange kanineiere som hadde fått sjokk da, og forhåpentlig ganske mange som ville gjort noe med det.
Nochan

Innlegg thesuit 24 Mai 2011, 01:43

Er det en ting jeg har lært fra DBs landsmøte, så er det at vi trenger harde fakta, tall, for å overbevise politikerne. Det er det eneste de forstår. Så et nr på antall kaniner i Norge som ikke får det de trenger, hadde hjulpet godt på i kampen om å øke kaniners velferd i Norge, om man skal påvirke på øverste hold.

Selvfølgelig trenger man å opplyse publikum, som Marit sier, så finnes det svært lite å hente av kunnskap/studier om kaniner her i Norge. Der tror jeg dette forumet + boken til Marit alledere har ført til økt velferd hos mange kaniner. Jeg føler det går riktig vei, bare ikke så hurtig som en skulle ønske.
Camilla, Bajas & Birk.
thesuit85.wordpress.com
Brukerens avatar
thesuit
Moderator

Gå til Kaninrelaterte fagartikler, linker og boktips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest