Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Dvergkanin - Monika Wegler

Her finner du artikler, linker og materiale om kanin. Presenter og evt link til materiale du har funnet som du vil dele med andre. Husk copyright også her på nett

Dvergkanin - Monika Wegler

Innlegg MartineogChilli 23 Feb 2010, 23:57

Hei dere ! For en stund siden lånte jeg en bok som heter Dvergkanin av Monika Wegler men boken er oversatt til norsk fra ett annet språk. I følge boken har hun mange års erfaring med kaninhold og -avl. Jeg leste den også da jeg fikk min kanin og følte alt som sto der da jeg ikke viste så mye om kaniner.
Nå når jeg leste den fant jeg mye feil, og da mener jeg feil som kan gjøre kaninen syk og skadet. Jeg vil først anbefaler alle som eier en slik bok om å kaste den eller legge den bort og late som du aldri har lest den.

Dette skal egentlig være en bok for nybegynnere med kaniner, men lærer egentlig folk helt feile ting. Det første som er nevnt mange ganger i boken er å bruke kattesand. Det står til og med at de klumper seg når tisset kommer på men det er det som er poenget. Helt utorlig at forfatteren ikke tenker på at de kan skape forstoppelse. Det viser faktisk også ett bilde av en kanin som sitter i en dokasse med kattesand der det ligger en liten klump med tiss som har lagt deg sammen. Hun skriver også att man skal bruke kattesand for å hindre urinlukt.

Bilde
Dette skriver hun også som blir feil.

Andre ting som er feil er:
-Kaninunger er leveringklare når de er 6 uker gamle når de egentlig skal få være med moren sin i minst 2 uker til.
-Barn er klare å eie en kanin/dyr når de er rundt 7 til 8 år.
-Kaniner kan hoppe 1,5 meter høyt (har bare hørt at verdensrekorden er 1 meter?)

Jeg synes det er litt merekelig at en person som sier hun har så mange års erfaring med kanin ikke vet at kattesand, gangerblandig med frø, og lignende er feil. Jeg er mest overassket over det med kattesanden. Tenk hvor mange folk som leser at man kan ha kattesand, gjør som det står og det ender med en kanin som må til dyrelegen og blir frisk men eieren slutter ikke med kattesanden fordi det står i boken og slik fortsetter det til at det kan hende verre ting.

Hva synes dere om boken ?
Martine og Chilli
Jeg elsker deg, lille gutten min ♥

Hvil i fred, lillevenn! Elsker deg, og savner deg så mye! Vi ses en gang, verdens beste Chilligutt <3 23.08.2007-05.02.2012
Brukerens avatar
MartineogChilli
Etablert bruker

Re: Dvergkanin - Monika Wegler

Innlegg Marit 24 Feb 2010, 03:19

Ja, dette er en forferdelig bok. Jeg har sendt klager til forlaget for flere år siden, og jeg oppfordrer alle til å gjøre det.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg MaiaogCharlie 24 Feb 2010, 08:16

Mine to klassekamerater som har kanin følger de tingene som står i den boka der :angry: . Vil nok heller anbefale dem å bruke kanin.org istedenfor!
Kaninen- Din beste venn <3
Brukerens avatar
MaiaogCharlie
Etablert bruker

Innlegg ingrid_ 24 Feb 2010, 11:42

Er det ikke noen måte man kan kontakte Monika på da? Er det noen som vet hvilket land hun kommer fra? Kan evt. prøve å finne e-posten hennes, og sende henne en skikkelig sint mail.. :tenke:
Lindsey Evita ♥
"All of the animals except for man know that the principle business of life is to enjoy it." ~ Samuel Butler
Brukerens avatar
ingrid_
Etablert bruker

Innlegg MartineogChilli 24 Feb 2010, 12:39

ingrid_ skrev:Er det ikke noen måte man kan kontakte Monika på da? Er det noen som vet hvilket land hun kommer fra? Kan evt. prøve å finne e-posten hennes, og sende henne en skikkelig sint mail.. :tenke:

Jo, det står i boken at man kan sende ett brev til postboks 350 Sentrum 0101 Oslo om noen forslag til rettelser eller om det er noe man er fornøyd med :)
Martine og Chilli

Hvil i fred, lillevenn! Elsker deg, og savner deg så mye! Vi ses en gang, verdens beste Chilligutt <3 23.08.2007-05.02.2012
Brukerens avatar
MartineogChilli
Etablert bruker

Innlegg ingrid_ 24 Feb 2010, 14:16

Ja, men da er det jo bare å gjøre det da :)
Lindsey Evita ♥
"All of the animals except for man know that the principle business of life is to enjoy it." ~ Samuel Butler
Brukerens avatar
ingrid_
Etablert bruker

Innlegg Nusseliten 24 Feb 2010, 19:18

Er enig at dette ikke er en bra bok, men tror du har misforstått litt. Hun anbefaler ikke kattesand.

"Hvis kaninene bruker et hjørne i buret som sin naturlige do, kan du sette en plastbakke der som du fyller med smådyrstrø eller halmpellets. Katteprodukter av alle slag vil jeg fraråde på det sterkeste i og med at det kan være skadelig for kaniner."

Og hvis du tenker på dette bildet:
Bilde
Så er det faktisk halmpellets.

Jeg prøver ikke å forsvare boka, men det er litt dumt hvis folk sender e-post rundt om noe som faktisk ikke stemmer. Det er selvfølgelig mange andre ting der som ikke stemmer.
Mvh Linn

Hvil i fred Nusse <3 03.05.07 - 14.10.11.
Brukerens avatar
Nusseliten
Etablert bruker

Innlegg MartineogChilli 24 Feb 2010, 20:37

Har du en annen bok ? Her er iallefall ett bilde og tekst + en liten klump med avføring . Jeg har nok ikke missforstått. Hun har laget flere bøker om kaniner, så kanskje du har en annen :)

Bilde
Dette er kattesand som dere ser og en klump med urin

Bilde

Bilde

Bilde
Martine og Chilli

Brukerens avatar
MartineogChilli
Etablert bruker

Innlegg Nusseliten 24 Feb 2010, 22:05

Ja det er sant. Den heter det samme og er også skrevet av Monika Wegler, men er tydeligvis annerledes...
Mvh Linn

Hvil i fred Nusse <3 03.05.07 - 14.10.11.
Brukerens avatar
Nusseliten
Etablert bruker

Innlegg MartineogChilli 24 Feb 2010, 22:51

Nusseliten skrev:Ja det er sant. Den heter det samme og er også skrevet av Monika Wegler, men er tydeligvis annerledes...

kanskje det :)
Martine og Chilli

Brukerens avatar
MartineogChilli
Etablert bruker

Innlegg ZakuraRabbit 24 Feb 2010, 22:58

Det kan jo være de har fått kritikk på dette før og bestemt seg for å endre det i en nyere utgave.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg petterjackson 12 Mar 2010, 23:11

jeg låner den "nyere" utgaven fra skolen, der står det blantannet masse feil om forskjellige ting.... dette er ikke bra!
Mvh Maria Og Elvira
Brukerens avatar
petterjackson

Innlegg Lewis 09 Mai 2010, 09:57

Jeg har også den boka, og jeg blir skikkelig frustrert av all feilinformasjonen :fanget:
Men mange kaniner kan fint hoppe 1,5 meter, for selvom rekorden er 1 meter eller noe, så er jo det bare snakk om i konkurranser, ikke "hjemme-rekorder" :)
Stine & Lewis
-Kaniner sover ikke, de lader opp..
Brukerens avatar
Lewis
Etablert bruker

Innlegg Marit 09 Mai 2010, 13:11

Jeg skal forsøke å ta det opp enda en gang med forlaget. Nå som jeg kommer med en egen kaninbok i september kan jeg jo vise til den istedet.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg xmiriam 09 Mai 2010, 13:22

Lewis skrev:Jeg har også den boka, og jeg blir skikkelig frustrert av all feilinformasjonen :fanget:
Men mange kaniner kan fint hoppe 1,5 meter, for selvom rekorden er 1 meter eller noe, så er jo det bare snakk om i konkurranser, ikke "hjemme-rekorder" :)

Dette kan jo være i lengde hun mener? I såfall er det alt for lite, da rekorden i lengde er 300 cm, rekorden i høyde er 99,5 cm :) Men har ikke lest den selv, så skal ikke si noe her - kommer nok aldri til å lese den heller xD
Brukerens avatar
xmiriam
Etablert bruker

Innlegg Marit 09 Mai 2010, 13:32

En som skriver en kaninbok bør inneha en viss kunnskap om arten. Da vil man også vite at man ikke kan anbefale farlige korn og frøblandinger, som inneholder svært mye stivelse. På grunn kaninens hurtig fordøyelse, rekker ikke stivelse å bli brutt ned i tynntarmen. Dette fører til ubalanse i bakteriefloraen og påfølgende tarm og mageproblemer. Ubalanse i det mikrobielle miljøet i fordøyelsestrakten er en av de vanligeste årsakene til at kaniner blir syke og får mageproblmer.
Det samme gjelder jo disse gnagestengene og godteriet hun anbefaler.

Og det er nok mange kaniner som har lidd en smertefull død pga henens råd om å bruke kattesand som binder urinen i dokassen. Jeg har nettopp skrevet til forlaget mitt og fortalt dem om dette. Det er ikke det samme forlaget som gir ut min bok, men kanskje de kan fortelle meg om hva vi kan gjøre med denne forferdelige boken som selges overalt.

Min bok, som kommer i september, vil gi en grundig forståelse av hvordan fordøyelsesn på kaniner fungerer, og hvorfor det er så viktig at de spiser fiberrikt og gressbasert mat.
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg alvin 09 Mai 2010, 15:32

Det er fint vi har en som er så flink som deg her inne på kanin.org Marit :D Jeg og Alvin gleder oss til å lese boken din, skal anbefale den til alle jeg kjenner med kanin ;) Har du funnet en tittel?
<3dere betyr alt for meg Alvin og Domino<3
Brukerens avatar
alvin

Innlegg Marit 09 Mai 2010, 17:29

Boka blir så omfattende og grundig, at de rett og slett vil at den skal hete Den store kaninboka.
Det blir ikke bare en liten brukermanual altså, men omfattende innføring i kaninens anatomi og helse, forståelse av atferd, læring og kommunikasjon, boforhold etc etc....med mange kjekke kaniner.
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg rosinbolle 10 Mai 2010, 10:16

Utrolig spennende at du har skrevet bok! Gleder meg stort til å sette den i bokhylla! :mrgreen:
rosinbolle

Innlegg ilovemyrabbits 10 Mai 2010, 13:17

Får man kjøpt boken din i bokforhandlere eller må man bestille den over nettet? den høres utrolig bra ut!!:D
ilovemyrabbits

Neste

Gå til Kaninrelaterte fagartikler, linker og boktips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester