Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Dårlig næringsinnhold + feilinformasjon om raser

Her finner du artikler, linker og materiale om kanin. Presenter og evt link til materiale du har funnet som du vil dele med andre. Husk copyright også her på nett

Dårlig næringsinnhold + feilinformasjon om raser

Innlegg wabbit007 10 Apr 2008, 11:56

Susann

~why are we so alone even with company~
Brukerens avatar
wabbit007
Etablert bruker

Re: uff, les innholdfortegnelse på denne maten da..

Innlegg Camilla 10 Apr 2008, 13:06

Uff..
En ting jeg synes var litt rart, en dvergkanin skal ha 60 gram for, og en dvergvedder skal ha 85 gram for. Er ikke en dvergvedder en dvergkanin???
Camilla og Ludvig
Camilla
Etablert bruker

Innlegg Luna 10 Apr 2008, 13:50

En dvergkanin kan jo være mye rart. Tror alle de minste rasene går innen denne betegnelsen. Man må jo gi for i forhold til kilo.

Russel Original, Russel Junior og Russel gulrot og purre er fyllt med velskmakende og næringsrike ingredienser, som lucerne, gulrøtter, havre, erter, bønner og mais.

Purre er løk, som er giftig for kaninen. Gulrot har altfor mye sukker. Havre og mais er heller ikke bra for fordøyelsen.

For å holde kaninens tenner i orden, er det viktig at kaninen alltid har noe å gnage på, høy, gnagestein og evt. naturgreiner. Husk at greiner skal være usprøytet og helst fra frukttrær.

Man skal jo ikke gi greiner med steinfrukt, som morell, plomme o.l. da dette innholder stoffer som ikke er bra... Gnagestein blir også anbefalt. Høy blir også fremstilt som et tilleggsfor som er "fint å gnage på".
Hilsen Kaja, Luna og Lago

Besøk gjerne bloggen min - om hverdagsliv, veganisme, vegetarmat, katter og kaniner
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg Lena 10 Apr 2008, 16:31

Huff... Denne har jeg sett på Dyrego, ja :(
Lena & Sírius

Hvil i fred, Tornerose & Espiranza
Brukerens avatar
Lena
Moderator

Innlegg Mathea 21 Jul 2008, 20:07

En gang, MÅ dyrebutikkene få ØYNENE opp! *oppgitt*
Mathea&Happy
Brukerens avatar
Mathea
Etablert bruker

Innlegg ZakuraRabbit 22 Jul 2008, 00:23

Uff her var det en del dårlig info :tenke: "Dvergkanin" lurer jeg på om ikke er en feiloversettelse av Netherland Dwarf, som da er hermelin.

Vekt: han 1– 5 kg / hun 1– 8 kg (avhengig av rase)
Forplantningsdyktig alder : 16- 24 uker
Avvenningstid: 4-7 uker
Fôr: Plante-eter

Hvorfor i all verden er hunnkaniner liksom 3 kg mer enn hanner? Kjenner da til en del hannkaniner av større rase som er langt over 6 kg. BK kan jo bli 9 kg!
Kjenner til historier om hunnkaniner som FØDTE ved 16 uker...da kan jo ikke det stemme at de blir kjønnsmodne da :roll:
Og 4-7 ukers leveringsklar alder.... :frustrert:
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg lillegull 31 Jul 2008, 02:02

hvorfor inneholder den ting kaninen ikke SKAL ha? :roll:
sikkert mange som kjøper det også :(

nei, jeg går for felleskjøpet :thumbup:
oDa Og BoB
Brukerens avatar
lillegull
Etablert bruker

Innlegg SweetyOgVelvet 26 Aug 2008, 18:19

Luna skrev:En dvergkanin kan jo være mye rart. Tror alle de minste rasene går innen denne betegnelsen.

jeg trodde det bare var hermelin som er ekte dvergkanin jeg. og alle farvede dverger. (fargede hermeliner) og at dvergvedder og dverg-angora og slike ikke var ordtlige dverger. de har ikke dverg-faktoren dw.
vet ikke jeg, men det var det JEG trodde
sweet revenge og velvet cloak
http://sarahdreamer.blogspot.com/
Brukerens avatar
SweetyOgVelvet
Etablert bruker

Innlegg ZakuraRabbit 26 Aug 2008, 23:05

SweetyOgVelvet skrev:
Luna skrev:En dvergkanin kan jo være mye rart. Tror alle de minste rasene går innen denne betegnelsen.

jeg trodde det bare var hermelin som er ekte dvergkanin jeg. og alle farvede dverger. (fargede hermeliner) og at dvergvedder og dverg-angora og slike ikke var ordtlige dverger. de har ikke dverg-faktoren dw.
vet ikke jeg, men det var det JEG trodde

Det finnes ingenting som heter dverg-angora. :P Så det er helt klart ingen dvergkanin...
Dvergrasene inneholder: Hermelin, dvergvedder, dverghare, løvevedder og løvehode.
Hermelin er vel den mest kjente fordi den på engelsk heter "Netherland dwarf", ergo "Nederlandsk dverg"-kanin.

Og en hermelin er forresten en hermelin samme hvilken farge de har ;)
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg Lewis 13 Sep 2008, 19:44

Uff, dumt de skriver så mye feil, sikkert mange som tror på det også :frustrert:
Stine & Lewis
-Kaniner sover ikke, de lader opp..
Brukerens avatar
Lewis
Etablert bruker

Innlegg CecMB 15 Sep 2008, 17:25

Det finnes ingenting som heter dverg-angora. :P Så det er helt klart ingen dvergkanin...
Dvergrasene inneholder: Hermelin, dvergvedder, dverghare, løvevedder og løvehode.
Hermelin er vel den mest kjente fordi den på engelsk heter "Netherland dwarf", ergo "Nederlandsk dverg"-kanin.

Og en hermelin er forresten en hermelin samme hvilken farge de har

Joda, det finnes (og er godkjent) en rase som heter Jamora, som er en såkalt "dverg-angora". Denne skal ha voksenvekt på 1.9-2.4kg, men tilhører gruppen "avvikende pelsstruktur", ikke dvergraser, pga pelsen.

Gruppen som heter dvergraser omfatter dverghare, hermelin, løvehode, dvergvedder og løvehodet dvergvedder. Men av disse er det kun dverghare og hermelin som har dverggenet, dv.

Grunnen til at det ofte er forvirring rundt navnene er at i Tyskland heter kun de hvite (rødøyde og blåøyde) hermeliner, de fargede heter "farbenzwerge", altså fargedverger. Her i Norden heter alle fargene hermeliner, da dette er betegnelsen på rasen, som er godkjent i alle standardens farger og tegninger.

"Dvergkanin" blir ofte feilaktig brukt som rasenavn på små kaniner, mens det egentlig kun sier at kaninen er liten (alle dvergrasene skal være under 1.9kg, opp til 2.2kg tillatt for dvergvedder og løvevedder, men da med poengtrekk), ikke hvilken rase kaninen har.

Dvergkanin er derfor en tullete betegnelse, etter min mening.

Mvh Cec
CecMB
Etablert bruker

Innlegg Peanut 16 Sep 2008, 02:53

ZakuraRabbit skrev:Uff her var det en del dårlig info :tenke: "Dvergkanin" lurer jeg på om ikke er en feiloversettelse av Netherland Dwarf, som da er hermelin.

Vekt: han 1– 5 kg / hun 1– 8 kg (avhengig av rase)
Forplantningsdyktig alder : 16- 24 uker
Avvenningstid: 4-7 uker
Fôr: Plante-eter

Hvorfor i all verden er hunnkaniner liksom 3 kg mer enn hanner? Kjenner da til en del hannkaniner av større rase som er langt over 6 kg. BK kan jo bli 9 kg!
Kjenner til historier om hunnkaniner som FØDTE ved 16 uker...da kan jo ikke det stemme at de blir kjønnsmodne da :roll:
Og 4-7 ukers leveringsklar alder.... :frustrert:

Hunnene blir 3kg tyngre pga den enorme hakeposen de kommer til å få av foret :roll:

Jeg vet ikke om det kan kalles et steg i riktig retning at dette bare er for kaniner, og ikke resten av dyrene i butikken også? Selv om innholdet ikke akkurat er noe å skryte av..
Brukerens avatar
Peanut
Etablert bruker

Innlegg SweetyOgVelvet 17 Sep 2008, 20:52

CecMB skrev:Grunnen til at det ofte er forvirring rundt navnene er at i Tyskland heter kun de hvite (rødøyde og blåøyde) hermeliner, de fargede heter "farbenzwerge", altså fargedverger. Her i Norden heter alle fargene hermeliner, da dette er betegnelsen på rasen, som er godkjent i alle standardens farger og tegninger.
Mvh Cec

det var sikkert derfor jeg sa det jeg sa, for jeg leste det i "dvergkaninen min" som (jeg foresten ahr funnet ut at er veldig dårlig) er skrevet av en tysk forfatter. :?
sweet revenge og velvet cloak
http://sarahdreamer.blogspot.com/
Brukerens avatar
SweetyOgVelvet
Etablert bruker

Re: Dårlig næringsinnhold + feilinformasjon om raser

Innlegg ZakuraRabbit 17 Sep 2008, 21:19

Det slår likevel ikke en bok jeg leste i en bokhandel...tror den het "min første kanin".
Der var det bilde av en liten siameser-kanin med følgende tekst ved siden av: Dette er en Hollender, de blir ca 1 kg tunge :roll:
Helt klart en feiloversettelse av "Netherland Dwarf" som betyr hermelin, men det kan nok føre til forvirring om en familie ønsker seg en liten kanin og ender med en renraset hollender på 3 kg :shock:
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg nikki 21 Jun 2009, 23:09

må jo sjekke hva som er riktigt innfomasjon før dei skriver alt slags feil ting om kaniner
nikki

Innlegg wabbit007 24 Jun 2009, 12:23

Virker som de har sluttet å selge dette foret, istede har de tatt in sjokoladedrops til gnager... eh?..sukk

http://nettbutikk.dyrego.no/products/selectproduct.do?id=G614200&pricebook=0
Susann

~why are we so alone even with company~
Brukerens avatar
wabbit007
Etablert bruker

Innlegg Lewis 24 Jun 2009, 19:33

Har sett sånne sjokolade drops i matbutikker før også.. :roll:
Stine & Lewis
-Kaniner sover ikke, de lader opp..
Brukerens avatar
Lewis
Etablert bruker

Innlegg tha-kaninavl 26 Des 2011, 18:26

Husk at høy er 80 % av kaninens fôr ;P hehe
Kvister (spesielt rogn) er godt for kanintenner, da tennene vokser heletiden og trenger å slipes ned.

Jeg er i likhet med dere, også luta lei av FEILINFORMASJON på nettet! :frustrert:
Lillebror = Dvergvedder
Knærten, Ronja, Minni = Løveveddere
Roxy, Leander = Belgiske kjemper

Avler også på Belgisk kjempe fra nyåret (2012)
Utekaniner ;P
tha-kaninavl

Innlegg Tussis bestevenn 26 Des 2011, 21:17

Siden denne tråden er dratt opp kan vi like gjerne diskutere brosjyren igjen, den gamle versjonen er utdatert, men her er den riktige: http://dyrego.no/dyrego_web/html/brosjyrer_dyrehold/KANINBROSJYRE-2010L.pdf

Nå anbefales mineralstein, skilling ved 5 ukers alder og mye annet tull. Kaniner er visst flokkdyr også... :doh: Og så skriver de noe av det rareste jeg har hørt, nemlig "Vi i dyrebutikken anbefaler aldri mer enn en kanin i ett bur. Flere kaniner i et bur kan bety slåssing." Okey, flere ukasterte kaniner kan bety slossing, dette er allment kjent. Men å anbefale at kaniner ikke skal bo med andre kaniner er ikke bare helt sykt, men også utrolig fælt gjort mot så sosiale dyr.

Og så bare ristet jeg oppgitt på hodet av dette: "Du vil alltid finne de beste produktene til kjæledyret ditt hos oss." Jeg har så mange ganger vært innom Dyrego Zoo, og blir like trist hver gang. Det er ikke mye der som i det hele tatt ikke er helseskadelig for kanin...
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg ZakuraRabbit 26 Des 2011, 23:30

Tussis bestevenn skrev: "Vi i dyrebutikken anbefaler aldri mer enn en kanin i ett bur. Flere kaniner i et bur kan bety slåssing.".

Jeg er egentlig enig, rett og slett fordi burene de selger sjeldent er store nok til EN kanin engang.
Jeg ville ikke hatt to kaniner i et dyrebutikk-bur, men et hjemmelaget bur med luftegård eller frittgående fungerer bedre.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Neste

Gå til Kaninrelaterte fagartikler, linker og boktips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester