Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Hvilke leker liker dine kaniner?

Spørsmål, råd og tips om leker til og generelt aktivisering av kanin

Hvilke leker liker dine kaniner?

Innlegg Chixz 08 Jan 2008, 21:11

Jeg ser at dette halvåret kan kanskje Lurifacks få litt mindre oppmerksomhet enn han er vandt til ettersom dette er siste halvåret mitt med allmenn. For å prøve å kompensere litt for det tenkte jeg å gå til innkjøp av noen leker han kan ha i buret.

Han har allerede en liten lekeball i buret sitt som blir ivrig lekt med, men har som tenkt planer om å kjøpe litt mer.

Hvordan liker kaninene deres disse lekene, og har dere noen andre gode forslag til aktiviteter?
Klem fra Chixz, Aristoteles II, Frigg og Darwin
Savner deg Lurifacks'en min...
Brukerens avatar
Chixz
Etablert bruker

Re: Hvilke leker liker dine kaniner?

Innlegg Luna 08 Jan 2008, 22:00

Snackball er populært. Men den desidert beste leken her er pappeske :) Kaninene våre liker å både grave i, sove i og hoppe oppå pappeskene de får. Spesielt stas er det hvis den fylles med papir og/ eller høy. Hvis han skal sitte mye i buret hadde det kanskje også vært en idè å utvide burplassen med noen kompostgjerder. De koster ikke mye på biltema.
Hilsen Kaja, Luna og Lago

Besøk gjerne bloggen min - om hverdagsliv, veganisme, vegetarmat, katter og kaniner
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg SiljeHH 09 Jan 2008, 00:12

Snackball er kjempepopulært her også, fôrer kun i den til mine to nå, 50g to ganger om dagen. Ellers har Ana bevist at hun skjønner hva sånt slags hjul med bjelle inni er til, hun tar tak med tenna og rister på den eller flytter den/kaster den ;) Papphus er det beste i verden, spesielt de som er fulle av høy, eller papplater som er viklet inn mellom sprinklene i buret, VM i å få ned ;) Ellers har jeg omskolert en stiv lampeskjerm fra IKEA til å være kanintunnel, og har en krakk man kan leke under eller stå oppå og se ut av vinduet =) Mange muligheter, og ikke særlig dyre noen =) Ludo liker også å rive etikettene av fulle halvannenlitersflasker, og å velte dem ;)
Silje
SiljeHH
Moderator

Innlegg ingrid 09 Jan 2008, 20:56

Kan du vise bilde eller forklare hva du har gjort med lampeskjermene?

Driver selv å jobber med å få aktivisert min kanin (Sniff), for han begynner å bli litt rund... Har fått tips om at det går ann å få tak i plastrør med tykke vegger hos firmaer som installerer elektriske systemer osv. Men har ikke kommet meg ut på noen byggeplass enda ;-)

Skal prøve å få meg en tur til ikea med det første, så hvis du kunne forklart hadde det vært supert! Sniff på trimme vekk fettet!!!
ingrid
Etablert bruker

Innlegg Luna 09 Jan 2008, 21:11

Snackballer er fine for å få kaninen til å bevege på seg. Kjøpte en sånn kanintunnell for at kaninene skulle ha noe å løpe gjennom, men det var ganske vanskelig å fa den til å holde seg oppe... Lurer på hvordan du lagde tunnell av lampeskjerm jeg og Silje.

Ellers så er det at kaninen er overvektig ofte et tegn på at den får for mye/feil mat, så en litt streng diett er nok også lurt ;)
Hilsen Kaja, Luna og Lago

Besøk gjerne bloggen min - om hverdagsliv, veganisme, vegetarmat, katter og kaniner
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg SiljeHH 09 Jan 2008, 23:13

Oppskrift på lampetunnell:

1 stk lampeskjerm fra IKEA, type SKIMRA
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50118926

1 stk saks

Velg en av passelig størrelse, og i den fargen du vil. Den har en hvit metalldings som sitter fast i en ring i "toppen", den smaleste enden, dermed tar du av ringen ved hjelp av saksa. Da ser den mer eller mindre sånn ut:

Bilde

Jeg har hatt på litt teip siden kanten ble noe takkete, og skjermen er av plast ( = au ), men den teipen smakte visst ganske godt

Etter noen måneders bruk, med hopping oppå og sånt, er det bare den andre metallringen som var i den videre enden som har reddet den fra spising og total kollaps. Da ser det sånn ut ;)

Bilde

Størrelsesmessig er min sånn her, akkurat passelig til å få en pelsete Ludorumpe gjennom ;)

Bilde

Ka dokk trur?
Silje
SiljeHH
Moderator

Innlegg ingrid 10 Jan 2008, 19:06

Kjempe bra! Takk skal du ha!

Og jeg måtte le litt for meg selv når jeg leste det med teipen... det er et tilbakevendene problem her også ;-)
ingrid
Etablert bruker

Innlegg Fant 26 Jan 2008, 23:19

Her er det vel snackball som scorer mest :mrgreen: Prøvde med kjærnen på en dorull, men det ga ikke så høye resultater...(hadde ikke gnagd på den en gang)HeHe...
Madeleine & Katzen Timian <3
Brukerens avatar
Fant
Etablert bruker

Innlegg Molly 01 Feb 2008, 00:46

Noah likte egentlig ikke verken tre-bjelle leken eller gnageleken :/ Noe han liker å gjøre iblandt er å rive ting ut av skuffer, lol :rosemunn:
Mvh Maja og Noah
Brukerens avatar
Molly
Etablert bruker

Innlegg Lena 01 Feb 2008, 15:58

Jeg har en plastikk ball med bjelle inni, som ikke er lur og ha hos kaninene om natten ! Da får man ikke sove :p
Jeg kjøpte den på Dyrego på CC gjøvik.
Lena

Innlegg Frèyja 09 Feb 2008, 23:29

Kaninjenta mi er ganske primetiv når det kommer til leker, hennes yndlingsleke er en helt vanlig pappkopp fra Tine! Denne hiver hun rundt på og elsker å tygge i stykker :D
Mvh,

Malin, Tuborg Johannes Lite & Frèyja;)
Brukerens avatar
Frèyja
Etablert bruker

Innlegg Pjuskeball 31 Jul 2008, 00:50

:hjelp:

Hmm.. vurderer noen leker jeg og.. men kaninen min er blind så farger er ikke det store (ser mange sterke farger på nett på de lekene de har der), og snack er han ikke glad i. Det beste han får er gulrot (som han tydeligvis ikke bør få for mye av) og så brokkoli. Liker ikke kaninsnop, eple, ananas, tomat, drue osv osv.. han er ganske vrang i matveien. Men han liker pellets..

Han føler seg utrygg alle andre plasser enn på sofaen og i buret sitt.

Men jeg tror ball med bjelle, dorull, vanlige papirark han kan tygge opp, og andre gnageting kan være tingen for han.Mulig en snackball med plass til pellets hadde vært tingen. Bare så vanskelig å finne noe som ikke detter ned fra sofaen eller lager flekker der. Vil gjerne ha andre tips til hva vi kan finne på med han.

På forhånd takk
Brukerens avatar
Pjuskeball
Etablert bruker

Innlegg Pjuskeball 31 Jul 2008, 01:01

hehe.. dorull med bittelitt fasthengende papir på ser ut til å bli en hit.. særlig å kaste den ned fra sofaen så mamma må plukke opp.. Høres det kjent ut? :lol:
Brukerens avatar
Pjuskeball
Etablert bruker

Innlegg Lewis 29 Aug 2008, 19:37

Lewis liker doruller som er tapet på sidene med godbiter (Grønsaker, frukt osv) i, dorullen har små hull i seg som godbitene kan falle ut av :lol: <3

Edit: Katteballer er også en favoritt blitt :)
Vedlegg
aug. 2008 001.JPG
Dorullen
Sist endret av Lewis den 31 Jan 2009, 18:41, endret 2 ganger.
Stine & Lewis
-Kaniner sover ikke, de lader opp..
Brukerens avatar
Lewis
Etablert bruker

Innlegg Josefine 07 Okt 2008, 18:31

Josefine liker pappeska si best :D Har ingen bilder men.. :roll:
Josefine og Ragnhild<3*

-Dyreelskeren
Brukerens avatar
Josefine
Etablert bruker

Innlegg momsen 11 Nov 2008, 15:24

Mine kaniner elsker en vanlig dorrull. Det de syntes er ganske gøyt er å spise på endene og rulle den bortover gullvet.
momsen

Innlegg millymus 15 Nov 2008, 19:07

Jeg kjøpte en tunnel til kaninene mine før helga på IKEA. Den er blitt veldig populær, og de går frem og tilbake i den så mye som mulig. :) Det var en veldig grei tunnel også, akkurat passe bredde og lengde på den, pluss at den var billig. Anbefales. :)
Lotte, Milly og Frida.
Brukerens avatar
millymus
Etablert bruker

Innlegg Snublefot 16 Nov 2008, 02:53

Kjøpte en ball i dyrebutikken. En slik som man henger i buret. Kåre elsker den. Har fylt den med godt kvalitetshøy og han har spist av den i hele dag. Dessuten virker det ut som han elsker at den beveger på seg. Gir han en liten utfordring når meg eller samboeren ikke er hjemme og han må være i buret.
Brukerens avatar
Snublefot

Innlegg Minaa 16 Nov 2008, 11:31

Jeg tror jeg skal lage en dorull til Mina, jeg :lol:
Klem fra Torni, Mina, Tippie og Topp.
Kaniner er akkurat like mye verdt som alle andre dyr.
Brukerens avatar
Minaa
Etablert bruker

Innlegg Synnis 02 Des 2008, 17:30

Hva slags pappeskr bruker dere. Har dere sånne store eller små. Jeg har bare såne store jeg.... :?
Synnøve, Bambi og Kajsa
Brukerens avatar
Synnis
Etablert bruker

Neste

Gå til Kaninleker og aktivisering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester